پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- ابوذر علوی تبار- فقط چند روز دیگر تا آخرین انتخابات هیات‌رییسه شورای شهر باقی است و برخی از رسانه‌ها هر تلاشی را برای اثرگذاری بر انتخابات شورای شهر انجام می‌دهند. در آخرین نمونه چندی پیش غلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر که پیش از این اعضای شورا را «کودک 6 ماهه» خطاب کرده بود، مدعی یک فساد بزرگ در شهرداری تهران شد. فسادی که گفته بود رقم آن نزدیک به 2هزار میلیارد تومان است؛ اما پس از چندروز از وعده افشاگری انصاری، سایت «معماری نیوز» متعلق به پاشا سلطانی از چهره‌های نزدیک به وزیر مسکن، لیستی از فساد شهرداری در اعطای زمین و مسکن به اعضای شورای شهر منتشر کرد! ادعای تخلف 2هزارمیلیاردی تبدیل شد به لیستی عجیب که در آن نام 5 تن از اعضای شورای شهر به چشم می‌خورد. هادی ساعی و خانم الهه راستگو از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر و آقایان ابوالفضل قناعتی، محسن پیرهادی و خانم معصومه آباد از چهره‌های اصول‌گرایی بودند که نامشان در این لیست به چشم می‌خورد؛ اما در این جدول و فقط چند روز مانده به انتخابات هیات‌رییسه شورای شهر، درباره راستگو و ساعی که سابقه رأی مخالف با دیگر اصلاح‌طلبان را در کارنامه دارند، نوشته شده «در حال تحویل»!

اما این ماجرا خیلی زود با واکنش اعضای حاضر در لیست روبه‌رو شد تا مشخص شود چه میزان این افشاگری جنبه سیاسی دارد. مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به این خبر نوشت: «اعضای شورای اسلامی شهر تهران خبر منتشر شده در سایت خبری معماری نیوز را تکذیب کردند. اعضای شورای اسلامی شهر تهران که اسامی آنها در گزارش سایت خبری معماری نیوز با عنوان «سهم شورای شهری‌ها از املاک نجومی چقدر است؟» مورخ 6 شهریور سال 95 این خبر را قویاً تکذیب کردند. اعضای شورای شهر تهران در واکنش به این خبر ضمن تکذیب ادعای این سایت، گفتند: ما هرگز از شهرداری تهران ملک یا آپارتمان نخریده‌ایم و این بی‌اخلاقی‌های رسانه‌ای در سال پایانی شورا و در آستانه انتخابات هیات رییسه تنها نوعی سیاسی‌کاری و انحراف اذهان عمومی از فیش‌های غیر متعارف مسوولان دولتی است .با توجه به اینکه این شایعه به طور گسترده و با بی انصافی در فضای مجازی در حال انتشار است، اعضای شورا که اسامی آنها در خبر آورده شده، مدعی شده‌اند تا برای جلوگیری از ادامه اینگونه تهمت‌ها و بی اخلاقی‌ها از رسانه منتشر کننده خبر شکایت می‌کنند. گفتنی است در جدول جعلی منتشر شده با عنوان «لیست واگذاری املاک به اعضای شورای شهر » در مقابل اسامی 2 عضو شورا هیچ گونه اطلاعاتی درج نشده و تنها اسم آنها ذکر شده است که این موضوع نیز، خود نشان از جعلی بودن و نگاه سیاسی و تخریب‌کارانه این گزارش است.»

محسن پیر هادی: دروغ نوشتند؛ شکایت می‌کنم

بنده بیش از ۱۴ سال است که در جایگاه‌های مختلف مدیریت شهری، توفیق خدمت داشته و دارم. مدیر در سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، معاون شهردار مناطق هفت و سه، مسوول سازمان بسیج شهرداری و هم‌اکنون، به‌عنوان نماینده مردم در شورای شهر تهران به خدمت و فعالیت مشغولم. به رویه جاری سایر کارکنان شهرداری، ماه‌ها قبل از عضویت در شورای شهر، بنده هم در تعاونی مسکن ثبت‌نام کردم، هرچند برخلاف آنچه گفته‌شده تعاونی مسکن ما نه تخفیف ۵۰ درصدی داشت و نه اقساط ۶۰ ماهه. این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: مثل دیگر تعاونی‌ها عضو شدیم و این عضویت و واریزی حق عضویت و پرداخت وجه مسکن، قبل از رفتن به شورای شهر تهران بود و مربوط به ماه‌ها قبل از ورود به شورا بود و درزمانی که عضو شورای شهر بوده‌ام از هیچ تسهیلاتی استفاده نکرده‌ام. حتی برخی اعضا در اداره یا شرکت دولتی مشغول‌اند و حقوق می‌گیرند اما بنده با توجه به مسوولیتم در سازمان بسیج شهرداری، حدود چهار سال است هیچ حقوق و مزایایی نگرفته‌ام و به‌صورت داوطلبانه کارکرده‌ام. درعین‌حال تأکید می‌کنم، حاضرم تمام تسهیلات و امکانات دریافتی خود بعد از عضویت در شورای شهر را به مدعیان اعطا کنم.

محسن پیرهادی گفت: البته پیش‌ازاین هم بعد از انتخاب شهردار، علیه اینجانب، بداخلاقی‌ها از جانب یک رسانه دیگر انجام شد که توسط دادگاه حکم محکومیت آن رسانه صادر شد و حتی مستحق تخفیف هم دانسته نشد. توصیه من به این‌گونه رسانه‌ها آن است که آخرت خود را به دنیای دیگران نفروشند.

ابوالفضل قناعتی: ملکی از شهرداری نخریدم

قناعتی عضو هیات رییسه شورا که نامش در این لیست دیده می‌شود، گفت: بنده برای خرید ملک موردنظر در خیابان نیاوران اقدام کردم و حتی فرم‌های مربوط را هم پر کردم؛ اما با توجه به قیمت کارشناسی ملک، از خرید ملک منصرف شدم. وی درباره تخفیف ۷درصدی که به آن اشاره‌شده گفت: بله این تخفیف برای خریدار در نظر گرفته‌شده بود اما همان‌طور که گفتم با توجه به قیمت کارشناسی از خرید این ملک منصرف شدم.

قناعتی ادامه داد: دوستانی که پیگیر این موضوع هستند می‌توانند بررسی کنند که سند این ملک همچنان به نام شهرداری است و هیچ نقل و انتقالی صورت نگرفته است. بازهم تأکید می‌کنم که این ملک نه به بنده و نه هیچ شخص دیگری فروخته نشده و سندش به نام شهرداری است. دوستان پیگیری کنند و اگر سندش حتی به نام اوباما هم بود بنده گردن می‌گیرم و پاسخگو خواهم بود!

معصومه آباد: خبری از خلاف قانون نیست

خانم معصومه آباد دیگر عضو شورای شهر است که نامش در لیست خریداران ملک‌های شهرداری به چشم می‌خورد. او می‌گوید: املاکی که واگذارشده از طریق مصوبات قانونی بوده است یعنی کار خلاف عرف و قانون نبوده است و اینکه چرا حالا این موضوع به‌صورت رانت و خلاف مطرح‌شده را نمی‌دانم. در این زمینه آیین‌نامه وجود دارد. همچنین این واگذاری‌ها از طریق شرکت‌های تعاونی بوده است.

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: این کار قانونی صورت گرفته‌شده بود و در اینجا لازم است خود مدیریت شهری به موضوع ورود کند و این مسئله را کاملاً روشن کند و اذهان را از این آشفتگی بیرون بیاورد که این موضوع رانت است یا نه. چراکه این موضوع قانونی بوده و در چهارچوب قوانین شرکت‌های تعاونی مطرح‌شده بوده است.

وی درباره رقم 2 هزار میلیارد تومانی که از سوی یکی از اعضای شورای شهر تهران مطرح‌شده بود، گفت: این عدد 2 هزار میلیارد تومانی را چگونه محاسبه کردند که به این عدد رسیدند و این موضوع خیلی جای بحث دارد چراکه اگر ما کارشناس رسمی دادگستری را قبول داشته باشیم آن کارشناس بر اساس قیمت روز قیمت‌گذاری می‌کند و قیمت وی قیمت درستی است و متقابلاً همان کارشناس تخفیف را تعیین می‌کند و این هم روش شرکت‌های تعاونی است که می‌توانند تخفیف بگیرند یا تخفیف بدهند.

آباد درباره ورود سازمان بازرسی به این موضوع تأکید کرد: سازمان بازرسی در این زمینه طرح سؤال کرده است نه اینکه این موارد را تایید کرده باشد. سازمان بازرسی درواقع این موضوع را تایید نکرده است و شهرداری تهران باید موضوع را بررسی کند و جواب سازمان بازرسی را بدهد.

معصومه آباد همچنین درباره اخبار منتشرشده در مورد برخی از شایعات درباره واگذاری یکی از املاک شهرداری به وی به خبرنگار فردا گفت: سند این خانه به‌نام شهرداری است و بنده حتی بهره‌بردار این واحد نیستم و در خانه شخصی خودم در حال زندگی هستم اما به دلیل اینکه اشخاص را تخریب کنند و بهره‌برداری دیگری از این فضا بکنند متأسفانه این اخبار کذب را منتشر می‌کنند و بنده کاملاً برای آنها توضیح دادم که این واحد مسکونی نه به‌نام بنده است و نه آن را خریده‌ام و نه در آن زندگی می‌کنم و هنوز هم به‌نام خود شهرداری است. این موضوع را قویاً تکذیب می‌کنم و هم از این افراد که چنین اخبار کذبی را منتشر می‌کنند شکایت خواهم کرد و هیچ‌یک از این مواردی که به بنده نسبت داده‌اند صحت ندارد و این ملک نه در اختیار من است و نه سند آن به‌نام من است.

اما شهردار تهران نیز نسبت به پروژه جدید اصلاح‌طلبان واکنش نشان داد. محمدباقر قالیباف صبح دیروز طی سخنانی در پانزدهمین جشنواره شهید رجایی و بزرگداشت روز کارمند که در محل سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، در رابطه با فضاسازی رسانه‌ای در این زمینه گفت: با اطمینان به مردم می‌گویم که بحث واگذاری امتیازات پروانه و زمین بر اساس مر مقررات انجام گرفته و تخفیف‌های داده شده نیز بر همان اساس بوده است؛ حتی بعضی تعاونی‌های دیگر هم در شهر بوده‌اند که مشکلاتی برای آنها ایجاد شده است و شهرداری بر اساس مقررات تلاش کرده است تا مشکل آنها را حل کند؛ همانند مشکلاتی که برای تعاونی قوه قضائیه با بیش از پنج هزار عضو وجود داشت که شهرداری تهران در این زمینه ورود پیدا کرد. وی تاکید کرد: به عنوان یک خدمتگزار در مجموعه مدیریت شهری، در چارچوب قوانین و مقررات برای حل مشکل مسکن کارکنان تلاش می‌کنیم و تحت تأثیر بعضی دروغ‌ها و جوسازی‌ها هم قرار نمی‌گیریم.

شهردار تهران در ادامه اظهار کرد: شاید کسی پیدا نمی‌شود که به اندازه من در شهرداری وقت بگذارد اما به عنوان محمد باقر قالیباف تا امروز از هیچ مزایایی در شهرداری تهران استفاده نکرده‌ام و نخواهم کرد، اما برای رفاه کارمندان همه تلاش خود را به کار می‌بندم و حتی آبرویم را هم خواهم گذاشت تا کار کارمندان به درستی انجام شود.

واکنش پرویز سروری به فضا سازی اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات شورای شهر جالب توجه است. سروری در کانال رسمی تلگرامی خود با بیان اینکه شورای چهارم با دوره‌های قبل متفاوت است، اظهار داشت: دوره نخست یک دوره کاملاً جناحی و اصلاح‌طلبانه بود که منجر به فروپاشی شوراها و تمامیت آن در کشور شد و نگاه مردم را نسبت به شورا کاملاً منفی کرده بود.

وی ادامه داد: در 2 دوره بعدی یعنی دوره دوم و سوم، مردم در اعتراض به روشی که در شورای اول وجود داشت یک شورای کاملاً اصولگرایانه را انتخاب کردند. اقدامات مؤثری که شورای دوم انجام داد باعث شد که نظر مردم نسبت به شوراها ترمیم شود. هر دوره نسبت به دوره قبل احساس می‌کنیم که مردم نگاه‌شان به شوراها در حال اعتماد بیشتر است.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران تصریح کرد: به نظر من ویژگی‌های چمران در شورای شهر منحصر به فرد است. از این نظر وی سوابق مشخصی در امور اجتماعی و شهری دارد و تحصیلات‌شان کاملاً مرتبط است.

وی افزود: حدود 14 سال است که فرمان شورای شهر تهران و شورای عالی استان‌ها در اختیار چمران بوده و اینها باعث شده که ایشان یک اشراف تقریباً بی‌نظیری را در موضوعات گوناگون شهری داشته باشد که من فکر می‌کنم باید آنها را کاملاً مد نظر داشت. چمران با اینکه به اردوگاه اصول‌گرایان تعلق دارد اما در اداره شورا به هیچ وجه نگاه سیاسی‌اش را دخالت نداده و کاملاً یک مدیریت کارشناسی و غیرسیاسی را ارائه می‌دهد.

حالا به نظر می‌رسد که این جدول و ماجرای تخلف 2 هزار میلیاردی که نهایتاً به یک لیست از 7 خانه تخفیف پیداکرد، یک تهدید برای اعضایی چون ساعی و راستگوست که احتمال می‌رود رأیشان برای اصلاح‌طلبان نباشد. البته صابری یکی دیگر از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهدید کرده است که افراد حاضر در این لیست باید از شورای شهر اخراج شوند، تا مشخص شود پروژه‌ای جدید برای نمایندگان شورای شهر در نظر گرفته شده است.