حجت الاسلام سید ناصر قوامی عضو فعلی بنیاد باران است که نمایندگی مردم قزوین و ریاست کمیسیون قضایی در مجلس ششم را در کارنامه دارد.

وی از جمله نمایندگان متحصن مجلس ششم بود که در انتخابات مجلس هفتم صلاحیت وی احراز نشد. حجت الاسلام قوامی پس مجلس ششم به فعالیت سیاسی در قالب شورای اصلاح طلبان استان قزوین پرداخت.

به بهانه هفته دولت و بررسی نقاط قوت و ضعف دولت تدبیر و امید در آخرین سال کاری‌اش، خبرنگار سیاسی پویا با این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت‌وگو کرده که در ادامه از منظرتان می‌گذرد:

** 80 درصد سبد رأی روحانی برای اصلاح‌طلبان است

 باتشکر از وقتی که به ما اختصاص دادید. تحلیل شما از سبد رأی روحانی در انتخابات سال 92 و همچنین پایگاه سیاسی او چیست؟ آیا او را اصلاح‌طلب می‌دانید و یا وابسته به جریانی دیگر؟

قوامی: باسلام. به نظر من 80 درصد از آرای آقای روحانی متعلق به جریان اصلاح‌طلب بوده است و اساساً اصولگرایان به او رأی ندادند. در سال 92 اصولگرایان در عرصه انتخابات کاندیدا داشتند. آقایان جلیلی، قالیباف، ولایتی و رضایی کاندیدای اصولگرایان بودند و طبیعتا آرای اصولگرایان به سبد این چهار نفر ریخته شد. آنچه که در سبد رای اصلاح‌طلبان قرار گرفت آرای اصلاح‌طلبان بود و اگر نگویم 90 درصد بلکه 80 درصد از این آرا، آرای اصلاح‌طلبان بوده و 20 درصد باقی آرای خاموش قشر خاکستری بوده است.

**به عملکرد دولت‌ها نباید مطلق نگاه کرد

 با این اوصاف که فرمودید عملکر سه ساله دولت تدبیر و امید را چگونه می‌بینید؟ آیا دولت به وعده‌های که به مردم داده بود، توانست عمل کند یا خیر؟

قوامی: عملکرد هر دولتی هم دارای نقاط مثبت و هم دارای نقاط منفی است. چه در دولت اصلاحات، چه در دولت سازندگی و چه در دولتهای احمدی‌نژاد و روحانی. به نظر من در بررسی عملکرد دولت اصلاحات نقاط منفی کمی را می‌بینیم. به نظرم در بررسی کارنامه دولتها باید نقاط قوت و ضعف را با هم دید و نباید مطلق‌انگاری کرد، حتی درباره دولت آقای احمدی‌نژاد همین این امر وجود دارد.

در دولت آقای روحانی نیز هم نقاط منفی وجود دارد و هم نقاط مثبت. می‌توان گفت تاکنون نقاط مثبت دولت ایشان از نقاط مثبت دولت احمدی‌نژاد بیشتر بوده است.

نظر شما درباره عملکرد دولت یازده در مبارزه با فساد اقتصادی چگونه است؟

قوامی: درباره مفاسد اقتصادی و پرونده‌های فساد بین این دولت یا آن دولت تفاوتی وجود ندارد. چون دولت روحانی مدیران دولتی خود را که از‌ امریکا و ژاپن وارد کشور نکرده است. مدیران این دولت مدیران دولتهای گذشته نیز بوده‌اند. اگر فسادی بوده تقصیر همین مدیران است و مدیران صرفا جابه‌جا شده‌اند و این وزیر رفته و آن مدیر آمده است.

برخورد دولت یازدهم با موضوع فیشهای حقوقی نجومی را چگونه می‌بینید؟ به نظرتان چرا دولت، پیش از افشاء و رسانه‌ای شدن این ماجرا هیچ اقدامی برای برخورد با دریافت‌کنندگان این حقوقهای کلان انجام نداد؟

 قوامی: فکر می‌کنم که یکی از کارهای‌ صادقانه روحانی این است که آمد و این موارد(فیشهای حقوقی) را اعلام کرد. در دولت سابق نیز این فیشها بوده است و به یکباره که بحث فیشهای حقوقی نجومی گل نکرده است. به نظر من فساد در دستگاه‌های دولتی وبه ویژه برخی نهادها فراتر از فیشهای حقوقی بوده و فساد مالی را تنها نباید در مسئله فیشهای حقوقی جست وجوکرد. باید برای برخورد با این نوع پرونده‌ها زیربنایی فکر کرد و مسئله بیش از اینها است.

** برخی وزرا دولت یازدهم از سرمایه‌دار کلانی هستند و باید نسبت دارایی‌هایشان رسیدگی شود

 نظرتان درباره اعضای کابینه و وزرای این دولت چیست؟

قوامی: برخی از وزرای کابینه‌ دولت روحانی از ثروتمندان بوده و دارای سرمایه‌های کلانی هستند. پیش از این نیز گفته‌ام که اینها را باید از دولت خارج کنند تا به اموال و دارایی‌هایشان رسیدگی شود.

** روحانی در جلسه مجمع می‌گفت باید برای اداره کشور از ژاپن مدیر وارد کنیم

 جنابعالی باتوجه به سوابق ارزشمندی که در حوزه قضایی، پارلمانی و سیاسی در این سالیان داشته‌اید، نگاه برخی از مدیران و مشاوران ارشد دولتی که در ذیل گفتمان توسعه غربی و نگاه به بیرون تعریف می‌شود، را چگونه می‌بینید؟

قوامی: دیدگاه آن دسته از مدیران ارشد دولتی که نوع تفکرشان مبتنی بر بیرون از کشور است را از چند زاویه تحلیل و بررسی کرد. یکی از این دیدگاه‌ها آن است که  باید راه سرمایه‌گذاری در داخل کشور را باز کرد تا سرمایه‌گذاران خارجی بتوانند در کشور سرمایه‌گذاری کنند و مشکل کشور جز با سرمایه گذاری خارجی حل نخواهد شد.

ما حداقل 150 میلیارد پول می‌خواهیم تا مشکل بیکاری حل شود و این در توان سرمایه‌گذاران داخلی نیست. در این مورد باید از توان سرمایه‌گذاران خارجی استفاده و این سرمایه‌ها را وارد کشور کرد. حال می‌خواهد از طرق «فاینانس» باشد و یا از طریق روشهای متقابل و اگر این سرمایه‌ها نیاید بیکاری ادامه پیدا می‌کند.

نگاهی هم که رئیس‌جمهور به خارج کشور دارد به این منظور نیست که ایشان از خارج کشور دستور بگیرد. بلکه نظر ایشان این است که سرمایه‌ سرمایه‌‌گذاران خارجی جذب شده و مشکلات کشور مانند بیکاری حل شود.

اما درباره سوالی که پرسیدید. معتقدم که ما در کشور مدیریت اجرایی موفقی نداشته‌ و فساد مالی در دستگاه‌ها اجرایی ما بسیار بالا است. ما در کشور دچار مشکلات مدیریتی هستیم و این مشکلات شامل مدیران بالادستی تا وزرا، معاونین و مشاورین است در نتیجه این نحوه مدیریت بی نظمی را در اجرای دستگاه‌های مدیریتی کشور در بر دارد.

زمانی که بنده به عنوان رئیس کمیسیون قضایی مجلس ششم به جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت شدم، در یکی از این جلسات آقای روحانی -که اگر یادشان باشد- کنار دست من نشسته بودند. من آن روز بر یک موضوع بسیار تاکید داشتم. ایشان می‌گفتند که شما کوتاه بیایید؛ کشور را باید «کنترات» بدهیم به دست 6 مدیر ژاپنی تا عرصه مدیریتی کشور را اداره کنند. آقای روحانی اگر یادتان باشد آن روز به بنده این حرف را زدید. حال باید 5 الی 6 مدیر از خارج کشور بیاوریم تا وضع مدیرتی امروز کشور را تغییر دهند.

 ** 12 نفر از وزرا باید از کابینه روحانی بروند/نهاوندیان باید برود

 آیا جنابعالی نیز تغییر در کابینه دولت یازدهم را در این مدت زمان باقی مانده لازم و ضروری می‌دانید؟

قوامی: جناب روحانی باید 10 الی 12 نفر از کابینه خود را تغییر دهند. اگر روحانی به انتقادات کارشناسان توجه داشته باشد باید این تغییرات را انجام دهد. مهم‌ترین فردی که به نظر من هرچه زودتر باید تغییر کند، وزیر کشور است. وضع سراسر استانها به شدت وخیم است. استانداران در کشور هیچ اقدامی انجام نمی‌دهند. مثلا در استان قزوین وضع به همین روال است و 2 استاندار این استان از اصولگرایان بوده‌اند. برای توسعه اقتصادی استان هیچ اقدامی توسط دولت انجام داده نشده است.

اگر دولت قصد دارد که در این مدت باقی مانده برای مردم کاری انجام دهد باید این 12 وزیر را تغییر دهد تا مردم بدانند که دولت برای رفع مشکلات آنها جدی بوده و بر آن است که اقداماتی فوری برای رفع مشکلات مردم انجام می‌دهد. من بارها گفته‌ام که این وزیر کشور، وزیر کشور دولت روحانی نیست و باید عوض شود. یا مثلا شخص آقای نهاوندیان فرد مناسبی برای ریاست دفتر ایشان نیست و باید افراد بهتری را برای این جایگاه قرار دهند.

به نظر من آقای نهاوندیان برای جایگاه ریاست دفتر رئیس‌جمهور مناسب نیستند و باید تغییر کنند. معتقدم اگر این تغیرات انجام داده نشود، مردم ضرر خواهند کرد.

** اصلاح‌طلبان در دولت روحانی سهمی ندارند

خود آقای روحانی و اطرافینشان همواره تاکید داشته‌اند که اعتدال‌گرا هستند و خود را متعلق به اردوگاه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نمی‌دانند، با توجه به اینکه فرمودید سبد رأی آقای روحانی در انتخابات 92، 80 درصد از اصلاح‌طلبان بوده است، به نظرتان چقدر سبد کابینه و دولت روحانی به اصلاح‌طلبان اختصاص پیدا کرد؟

قوامی: اصلاح‌طلبان سهم خواهی از دولت نداشته و ندارند و می‌خواهند مردم در رفاه و آرمش باشند حتی اگر تمامی وزرا هم از اصولگرایان باشند. برای بنده که اصلاح‌طلب هستم هیچ فرقی نمی‌کند. ما آسایش مردم و رفع بی‌کاری را می‌خواهیم. ما می‌خواهیم کشور آرام باشد. نظر ما در انتخابات سال 92 این بود که اگر آقای روحانی بیاید بهتر از قالیباف و جلیلی می‌تواند کشور را اداره کند. ما اصلاح‌طلبان در دولت آقای روحانی هیچ سهمی نداریم. بنده در استان قزوین هستم و هیچ سهمی اصلاح‌طلبان استان قزوین در دولت روحانی ندارند. هر دو استانداری که دولت به این استان فرستاده‌ است، اصولگرا هستند. بنابراین ما هیچ سهمی در دولت ایشان نگرفته‌ایم.

**روحانی جز اصلاح‌طلبان نیست

 پس با این تحلیل شخص آقای روحانی به درستی خود را اصلاح‌طلب نمی‌داند و معتقد است که شما اصلاح‌طلبان به او وابسته هستید؟

قوامی: من فکر می‌کنم که آقای روحانی جز اصلاح‌طلبان نیست و آقای روحانی فردی است که اصلاح طلبان از او حمایت کردند. دولت او را دولت اصلاحات نمی‌دانیم. ما اصلاح‌طلبان درباره خوب اداره شدن و یا بد اداره شدن کشور در این دولت هیچ نقش و مسئولیتی نداریم و دولت آقای روحانی دولت اصلاح‌طلبان نیست که ما بخواهیم مسئولیتش را قبول کنیم.

**سال 96 از کاندیدای اصلاح‌طلبان به جای روحانی حمایت می‌کنیم

 با این اوصاف که فرمودید که روحانی اصلاح‌طلب نیست برای انتخابات ریاست جمهوری 96 چه تصمیمی می‌گیرید؟ آیا از روحانی که اصلاح‌طلب نیست باز هم حمایت می‌کنید؟

قوامی: باید ببینیم که چه کسانی در سال 96 کاندیدا می‌شود و آیا مراجع قانونی اجازه می‌دهند کاندیدای جریان اصلاح‌طلب از فیلتر شورای نگهبان رد می‌شود یا خیر. اگر کاندیدای اصلی ما تائید شود و ما بتوانیم یکی از اصلاح‌طلبان را از این فیلتر رد کنیم قطعاً به او رای خواهیم داد. درصورتی که به اصلاح‌طلبان اجازه حضور ندهند بعد از آن ما برسی می‌کنیم که روحانی بهتر است یا فرد دیگری که آمده است. پس از بررسیها وقتی تشخیص دادیم که هرکدام که بهتر می‌ توانند برای مردم کار کنند، قطعاً از او حمایت خواهیم کرد.

عارف می‌توانند کاندیدای جایگزین اصلاح‌طلبان به جای روحانی در انتخابات 96 باشد؟

قوامی: عارف دیگر جایی برای کاندیدا شدن در عرصه انتخابات ندارد. دلیل آن نیز این است که عارف بعد از رای آوردن در مجلس خوب عمل نکرد و فراکسیون امید را تشکیل داد. در حالی که ایشان یکی از لیدرهای اصلاح‌طلبان بوده و با رأی اصلاح‌طلبی در انتخابات شرکت کرد. عارف نباید فراکسیون امید را شکل می‌داد و باید با هوشمندی تمام، فراکسیون اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌داد. به این دلیل ما دیگر عارف را فرد مناسبی برای نمایندگی جریان اصلاحات در سال 96 نمی‌دانیم و اگر فرد شایسته‌تری در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند ما به او رای خواهیم داد.

** فراکسیون امید ریشه ندارد

نقش شخص روحانی  و حزب وابسته به وی یعنی «اعتدل و توسعه» در انتخاب ریاست مجلس دهم را چگونه می‌بینید؟

قوامی: ما کاری به اعتدال و توسعه و فراکسیون امید نداریم. «امید» گروهی است بی ریشه و بی اساس است. فرضاً هم آقای روحانی اگر در این دوره انتخابات رأی آورند بعد از دوره دوم ایشان دیگر اعتدال و امیدی وجود ندارد و آنچه می‌ماند، اصلاحات است. اصلاح‌طلبی ادامه راه انبیاء است و همه پیامبران آمده‌اند که اصلاحات را انجام بدهند. راه امامان معصوم است. راه امام خمینی «ره» است. امام برای چه قیام کرد؟ برای اینکه اصلاحات انجام شود. اعتدال و امید کلماتی بی‌ریشه است که بعداً هم فراموش خواهد شد.

** اصلاح‌طلبان مجبور شوند، بین بد و بدتر روحانی را مجداداً انتخاب می‌کنند

 برخی اصلاح‌طلبان می‌گویند کاندیداتوری آقای روحانی در انتخابات سال آینده مطلوب اصلاح‌طلبان است؟ نظر شما چیست؟

قوامی: خیر. اگر فرد شایسته‌ای از طرف اصلاح‌طلبان مورد تایید شورای نگهبان قرار گیر،د اصلاح‌طلبان از او حمایت خواهند کرد. اما در غیر این صورت اصلاح‌طلبان بین بد و بدتر روحانی را انتخاب خواهند کرد.

** ظریف نباید وارد عرصه انتخابات شود

باتوجه به تحلیل‌های برخی تئورسینهای اصلاحات، به نظر شما دکتر ظریف می‌توانند به جای روحانی وارد عرصه انتخابات شود و روحانی در انتخابات حضور پیدا نکند؟ باتوجه به اینکه برخی تئوریسین‌های جریان اصلاحات می‌گویند که در صورت حضور کاندیدایی با پایگاه اجتماعی بالا از طرف جناح اصولگرا، روحانی احتمالا شکست خواهد خورد. بنابراین نباید خود در انتخابات حضور یابد و جای خود را به فرد دیگری دهد که شانس رای آوری داشته باشد؟

قوامی: فکر نمی‌کنم ظریف وارد میدان انتخابات شود و عقل هم ایجاب نمی‌کند که ایشان وارد عرصه انتخابات شود. بالاخر ظریف وزیر روحانی است. درباره کاندیدایی نیز که بتواند پایگاه اجتماعی داشته باشد، احمدی نژاد است که گفته است 250 هزار تومان یارانه می‌دهم و ممکن است یک جوی ایجاد کرده و مقداری هم به آرای روحانی آسیب بزند. ولی من فکر نمی‌کنم جامعه به احمدی نژاد یا فردی شبیه به او ابراز علاقه نشان دهد. چون جامعه از او و اتفاقاتی که در زمان او پیش آمده، روی خوشی نشان نخواهد داد.

ولی ممکن است با بیان شعارهای پوپولیستی و اینکه من یارانه می‌دهم بتواند رأی کسب کند. البته اگر کسی جلوی او را نگیرد که چگونه می‌خواهی یارانه بدهی و کشور را فلج می‌کنی. در این صورت امکان آن است که به آرای روحانی آسیبی برساند.

**برجام هیچ اتفاقی را در زندگی مردم رغم نزده است

 نظر حضرتعالی درباره تجربه برجام چیست؟ آیا برجام را تجربه‌ای شکست خورده‌ می‌دانید یا خیر؟ تاثیر برجام بر رفع مشکلات چقدر بوده است؟

قوامی: باید گفت اگر روحانی نیامده بود و این توافق هسته‌ای انجام نشده بود ما باید چه کار می‌کردیم. باید آن روی سکه را نیز نگاه کرد. بله تحریم‌ها برداشته نشده است ولی اگر تحریم‌ها ادامه پیدا می‌کرد و دولت نمی‌توانست حقوق کارمندان را بدهد و مشکلات بزرگی فراهم می‌شد ما نمی‌توانستیم به میزان مناسب نفت بفروشیم، چه اتفاقی می‌افتاد؟

بله شما این طرف ماجرا را می‌گویید ولی آن طرف ماجرا را کسی بررسی نمی‌کند. بله ما هم می‌گوییم که با برجام هیچ اتفاقی نیفتاده است و در سفره‌ مردم تغییری حاصل نشده ولی اگر این برجام نمی‌شد چه می‌کردیم.

** در دیپلماسی به هیچ کشوری نباید اعتماد کرد

با توجه به تجربه ناکام برجام آیا می‌توان در باقی موضوعات به آمریکا اعتماد کرد؟

قوامی: در مسائل دیپلماسی اساساً کسی به کسی اعتماد نمی‌کند و باید در این مورد مسائل منافع ملی را حفظ کرد. مگر به شوروی و چین می‌توان اعتماد کرد. مگر همین چین و روسیه نبود که بر علیه ما و در قطعنامه‌هایی که صادر شد، رأی ندادند؟ ما به هیچ کشوری نباید صددردصد اعتماد کنیم و در مسئله دیپلماسی اعتماد مطرح نیست. در دیپلماسی همه به دنبال منافع خود هستند.

 باتشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.