پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «دکتر بهرام پارسایی» سخنگوی فراکسیون امید و نماینده مردم شیراز در دهمین دوره مجلس شورای در گفتگویی اختصاصی با «پارس» در واکاوی اظهارات بهروز نعمتی درباره لیست امید و انتقادات فاطمه هاشمی از بعضی کاندیداهای لیست امید و عدم هماهنگی در فراکسیون امید گفت:

پارس: آقای نعمتی به عنوان عضو لیست امید اخیراً اظهار کرده است که اگر ما نبودیم لیست امیدی هم وجود نداشت. وی همچنین بیان کرده است که هیچ سندی برای رأی به دکتر عارف امضا نکردیم. نظر حضرت‌عالی به عنوان سخنگوی فراکسیون امید راجع  به این اظهارات چیست؟

متأسفانه بنده اطلاع دقیقی از اینکه گفته اند سند یا میثاق نامه را امضا کرده یا نکرده اند، ندارم؛ لذا نمی توانم اظهارنظری کنم؛ اما کسی که در یک لیست قرار می گیرد، مرام نامه اخلاقی یک میثاق نامه نانوشته است که بایستی بعد از موفقیت نیز همسو و هم‌فکر بود. دوستی ها نباید فقط برای دوران نیاز باشد؛ اما اینکه گفته شود اگر فردی در لیست امید حضور نداشت، این لیست تشکیل نمی شد، این اظهارنظر چندان با منطق سازگار نیست. اگر لیست امید دو نفر بودند و آن ها چنین اذعان کنند، می توان آن را پذیرفت؛ این در حالی است که لیست امید را حدود صد و شصت نفر در سراسر کشور تشکیل می دادند و تنها در شهر تهران سی نفر حضور داشت. بنده با اطمینان می گویم که هر شخصی که در لیست امید تهران که یک شهر سیاسی است، قرار می-گرفت، از این لیست رأی می آورد. آرا که در تهران شمرده شد، همه سی نفر از لیست امید پیروز شدند. هیچ‌کسی هم ادعایی ندارد که اگر در این لیست حضور نداشت، این لیست رأی نمی آورد. حتی خود آقای دکتر عارف که به‌عنوان سرلیست، رأی اول تهران را کسب کردند و یک چهره ملی هستند، قطعاً چنین ادعایی ندارند که اگر ایشان نبودند، این لیست رأی نمی آورد. گرچه حمایت های ایشان بسیار تأثیرگذار بود؛ اما ایشان نیز چنین ادعایی را ندارند؛ چه برسد به دوستان دیگر!

ثانیاً افرادی از شهرستان ها و شهرهای مختلف در لیست امید قرار گرفتند و رأی آوردند که اصلاً چهره های شناخته‌شده‌ای نبودند؛ بنابراین لیست امید هرگز قائم به شخص نبود؛ یعنی اصلاً وابسته به اسامی اشخاص نبود. این لیست ارائه دهنده یک تفکر و اندیشه از اصلاح طلبان و حامیان دولت بود. هرکسی که در کلان شهرهای سیاسی همچون تهران در لیست امید قرار گرفت، قطعاً رأی می‌آورد. ما در خیلی از شهرستان های مختلف نیز شاهد بودیم که لیست امید رأی آورده است؛ بنابراین این امر مطلقاً نیاز به انکار بنده و دیگران نیست و اظهر من الشمس است که لیست امید قائم به شخص نبوده است و کسی نمی تواند ادعا کند که اگر در این لیست حضور نداشت، این لیست رأی نمی آورد. مردم ما مردم فهیم و باشعوری هستند و این مطالب را به خوبی می-فهمند. اظهارات بایستی با درایت بیشتری باشد تا مردم فکر نکنند که خدای‌نکرده به شعورشان توهین شده است و باعث ندامت افرادی شود که به لیست رأی داده اند. البته قطعاً افرادی که به این اندیشه رأی داده اند، لیست امید را با شخص مقایسه نمی کنند که از رأی دادن به لیست پشیمان شوند.

پارس: فاطمه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه «برخی کاندیداها اشتباهی وارد لیست امید شدند»، اظهار کرده است که متأسفانه عده‌ای به لیست امید اعتقاد نداشتند و تنها به دلیل کسب رأی و ورود به مجلس خود را در لیست امید قراردادند. وی بر این باور است که این موضوع، فراکسیون امید را دچار عدم هماهنگی کرده‌ است. قبل از انتخابات برخی احزاب و گروه‌های سیاسی برای جلوگیری از عدم وحدت چهره‌هایی را وارد لیست امید کردند، اما همان افراد به دنبال تفرقه و عدم هماهنگی در فراکسیون امید هستند. نظرشما دراین‌باره چیست؟

در فراکسیون امید هیچ انشقاقی به وجود نمی آید. فراکسیون امید را بایستی از لیست امید کاملاً جدا کرد. کسانی که در فراکسیون امید قرارگرفته‌اند، به‌صورت مصمم و محکم حضور دارند؛ اما تعداد محدودی از لیست امید بودند که از ابتدا به فراکسیون امید نیز نپیوستند. کسانی هستند که از لیست امید استفاده کردند؛ اما پای تعهدات اخلاقی خویش باقی نماندند و ممکن است که کسانی نیز به‌صورت اشتباه به لیست آمده باشند. ولی خیلی از افراد از سر ناچاری در این لیست قرارگرفته‌اند؛ در بعضی از مناطق چهره شاخص یا لایه سوم و چهارمی از اصلاح  طلبان نیز حضور نداشتند که در لیست قرار گیرند و لاجرم به خاطر جلوگیری از ورود افراد تندرو از افراد رقیب ایشان حمایت صورت گرفت. طبیعی است که این افراد اعتقاد قلبی به لیست نداشتند و از این لیست به‌عنوان نردبان ترقی استفاده کردند. ما نباید از این قضیه پشیمان باشیم؛ چراکه از ورود افراد تندرو جلوگیری کردیم. گرچه انتظار می رفت که کسانی که از این لیست استفاده کرده اند، با فراکسیون نیز همراه باشند.

پارس: آیا به نظر شما عدم همراهی همه اعضای لیست امید از فراکسیون امید به وجهه این فراکسیون لطمه ای وارد نکرده است؟

شما مجلس فعلی را با مجلس قبلی مقایسه کنید. اولین گام مثبت مجلس فعلی عبارت است از اینکه خیلی از افراد افراطی در آن حضور ندارند که موفقیت بزرگی برای اصلاح طلبان و حامیان دولت محسوب می شود. الآن فراکسیون امید یک فراکسیون تأثیرگذار و بسیار ضابطه مند و خردگرا است. تشکیل فراکسیون دیگر تخت عنوان اعتدال گرچه ممکن است که شبهه برانگیز باشد؛ اما قطعاً به اعضای فراکسیون امید لطمه ای وارد نمی سازد. اصول گرایان و فراکسیون ولایت بایستی نگران باشند که افراد از بدنه آن ها جدا خواهد شد؛ ما هیچ نگرانی نداریم. انتظار این است که افرادی که سیاست های دولت را قبول دارند به فراکسیون امید بپیوندند. دولت نیز از فراکسیون امید انتظار دارد که از آن حمایت شود و فراکسیون امید نیز همین اقدام را انجام خواهد داد.