پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- محمد مهدی حاجی پروانه- پایان المپیک در آغازین ساعت‌های روز دوشنبه به وقت ایران، با خاموش شدن مشعل بازی‌ها به طور رسمی اعلام شد تا موج خبری مهم‌ترین رقابت ورزشی جهان هم فروکش کند. رقابت‌هایی که قرار است دربرگیرنده حس صلح‌طلبی باشد. اما در برخی موارد و دوره‌ها با دخالت‌های مستقیم و غیرمستقیم سیاستمداران، دچار حاشیه‌های متعددی می‌شود که هیچ‌یک، نشانی از روح حاکم بر المپیک ندارند. این‌ها، چند نمونه از حاشیه‌های غیر ورزشی المپیک ریو 2016 است که گاهی، حتی پررنگ‌تر از متن هم شد.

حجاب؛ پررنگ‌تر از همیشه

حضور خانم «سکینه خدابنده‌لو» مربی تیم ملی تیراندازی ایران با پوشش چادر در مراسم رژه کاروان‌های ورزشی در افتتاحیه المپیک، موجی از بازخوردها درباره نوع پوشش او منتشر شد. اما او و دیگر بانوان ورزشکار تیم ملی ایران، تنها زنانی نبودند که با پوشش اسلامی در این رقابت‌ها شرکت کردند. چرا که بعضی ورزشکاران دیگر کشورهای اسلامی چون مصر نیز با پوششی کامل در رقابت‌های المپیک حاضر شدند.

اما این، تنها حاشیه جذاب درباره حجاب زنان مسلمان ورزشکار نبود. چرا که پس از انتشار گسترده عکس‌های رقابت تیم والیبال ساحلی زنان مصر با پوشش اسلامی مقابل تیم استرالیا، بانوان والیبالیست هلندی با هدف حمایت از تیم بانوان مصر، با پوشش کامل مقابل مصری‌ها به میدان رفتند.

قتل در حاشیه المپیک

روس‌ها که به خاطر ماجراهای محرومیت بسیاری از ورزشکارانشان، خاطره تلخی از برزیل و ریو دارند، گرفتار حاشیه سیاسی هم شدند. چرا که در همان روزهای آغازین المپیک، رسانه‌ها خبر از تیراندازی یک دیپلمات روس و به قتل رساندن فردی دادند که به ادعای او، قصد دزدی از این تبعه روس داشته است. هرچند سفارت روسیه در کشور برزیل، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ یک از نمایندگان کنسول‌گری روسیه هیچ گونه ارتباطی با این موضوع ندارند و همه مقامات رسمی روسیه در زمان وقوع حادثه در شهر ریو، در ساختمان در نظر گرفته شده برای این کشور حضور داشتند  اما گفته می‌شود که دیپلمات روس به همراه همسر و دختر خود در خودروی شخصی حضور داشت و مقتول نیز سوار بر دوچرخه به آنها نزدیک شد.

اعدام برای سلفی با دشمن

یکی از جذاب‌ترین حاشیه‌های تصویری المپیک، عکسی بود که 2 بانوی ژیمناست کره شمالی و جنوبی را با لبانی خندان در حال گرفتن سلفی با یکدیگر نشان می‌داد. جالب این که شایعه شد که این ورزشکار، به دلیل نقض قوانین کره شمالی و دوستی با دشمن متخاصم، در بازگشت به کشورش با حکم اعدام مواجه خواهد شد. شایعه‌ای که البته هیچکس تأیید نکرد. اما سلفی دوستانه ورزشکاران کره شمالی و کره جنوبی نشان داد بر خلاف سیاست‌های خصمانه مقامات این 2 کشور، مردم علاقه‌ای به ادامه دشمنی با یکدیگر ندارند. حاشیه دیگر کره شمالی در المپیک، دستور به ورزشکاران این کشور برای خودداری از دریافت هدیه شرکت سامسونگ بود. شبکه «اسکای نیوز» اعلام کرد که مقامات کره شمالی به 31 ورزشکاران مرد و زن که از این کشور به بازی‌های المپیک ریو اعزام شده‌اند، دستور داده‌اند از پذیرفتن گوشی «گلکسی اس 7» از شرکت سامسونگ خودداری کنند. شرکت کره‌ای سامسونگ به عنوان حامی رسمی المپیک، نسخه محدود گوشی گلکسی اس ۷ آج را با طراحی ویژه‌ای برای این رقابت ورزشی رونمایی کرد و به همه 12500 ورزشکار المپیک، یک گوشی گلکسی اس ۷ آج هدیه داد.

اخراج از دهکده به خاطر دست‌ندادن با ورزشکار صهیونیست

حضور رژیم صهیونیستی در المپیک هم مثل همیشه حاشیه آفرین شد تا ورزشکاران کشورهای اسلامی، به بهانه حاضر نشدن مقابل نمایندگان این رژیم جعلی، از ادامه مسابقه‌های ورزشی محروم شوند. اخراج آقای «اسلام الشهابی» جودوکار مصری هم از جمله این حاشیه‌ها بود. او پس از رقابت با حریفی از رژیم صهیونیستی، حاضر به دست دادن با او نشد و با همین بهانه، کمیته بین‌المللی المپیک درباره این جودوکار تصمیم گرفت و او را از دهکده رقابت‌ها اخراج کرد. پیش از او نیز جودوکاری از عربستان، به بهانه مصدومیت حاضر به مسابقه دادن با حریف صهیونیستی نشد. اما کره شمالی و کره جنوبی، تنها دشمنان حاضر در المپیک نبودند. چرا که کوزوو هم دشمنی‌های کهنه‌اش با صربستان را به المپیک کشاند. کوزوو نخستین بار بود که از زمان استقلالش از کشور صربستان در سال 2008، شانس حضور در رقابت‌های المپیک را پیدا کرده بود. اما نکته جالب این بود که با وجود این که تیم هشت‌نفره ورزشکاران این کشور تنها در دو رشته با تیم صربستان هم‌بازی بودند، مقامات کوزوو به ورزشکارانشان اخطار دادند که روی هیچ سکویی در کنار بازیکنان صرب قرار نگیرند. حضوری که البته با کسب تنها یک طلا هم به پایان رسید.

شاهزاده سعودی مسافر قاچاقی کاروان

سعودی‌ها هم در المپیک ریو، حاشیه‌ساز بودند. پس از آن‌که سایت عرب زبان «الهداف» نوشت 2 خانم عربستانی که در مراسم افتتاحیه پیشاپیش کاروان عربستان بودند ورزشکار نیستند و حتی مسابقه هم نخواهند داد، وزیر امنیت داخلی برزیل هم خبر از اخراج «ریما بنت بندر» دختر شاهزاده سعودی داد و خواستار جلوگیری از ورود شخصیت‌های منسوب به کشورهای بدنام در قالب مقام‌های ورزشی به کشورش شد. او از اعضای مؤثر در تشکیل گروه تروریستی داعش به حساب می‌آید.

جنجال بر سر پرچم چین

اما اعتراض‌های سیاسی، تنها محدود به سیاستمداران نشد. چرا که کاربران چینی، ماجرای عجیب پرچم این کشور در المپیک امسال را هم به یکی از موضوعات داغ حاشیه‌ای تبدیل کردند. این اعتراض‌ها از مراسم افتتاحیه و رژه کاروان‌ها آغاز شد و در جریان دیدار پایانی رقابت‌های والیبال زنان به اوج رسید. چینی‌ها ضمن اعتراض به مسوولان برزیلی خواستار عذر‌خواهی رسمی آنها از این کشور شدند. ایراد طرح پرچمی که در رژه المپیک و اهدای مدال به چینی‌ها استفاده شد، این بود که پره نشانگر ستاره‌های کوچک با یکدیگر موازی بودند. در حالی که باید با هم زاویه ۳۶ درجه بسازند.

بحران داخلی پیش چشم خارجی‌ها

اما دولت برزیل هم در جریان رقابت‌های المپیک، روزهای پرتلاطمی را پشت سر گذاشت. در همین روزها سنای برزیل با آغاز روند استیضاح دیلما روسف موافقت کرد. به دنبال اعلام سنای برزیل، معترضان در حمایت از روسف در خیابان‌های سائوپائولو اقدام به تظاهرات کردند و خواهان کناره‌گیری میشل تأمر، رییس‌جمهور موقت برزیل شدند. روسف با اتهام لاپوشانی کسری بودجه و فساد از ریاست جمهوری برزیل تعلیق شده و میشل تأمر، معاون وی به طور موقت جایگزین وی شد. خود روسف اتهامات را رد کرده و آنها را دسیسه چینی مخالفانش با سرکردگی تأمر می‌داند. سنای برزیل روسف را در 12 مه به عنوان نخستین رییس‌جمهور زن در برزیل از کار معلق کرد. او به حساب‌سازی غیر قانونی برای لاپوشانی کسری بودجه دولت پیش از انتخابات ریاست جمهوری پیشین برزیل متهم است. او این روند را «کودتا» می‌خواند و تاکید دارد اولین دولتی نبوده که دست به چنین اقدامی زده است. میشل تأمر هم که سابق بر این معاون روسف بود و سپس به عنوان رییس‌جمهوری موقت دولت تشکیل داد، محبوبیت چندانی ندارد و به سختی برای خروج از رکود اقتصادی کشورش تقلا می‌کند.