به گزارش پارس ؛ ایسنا به نقل از خبرگزاری سوریه نیوز، اخضر الابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در گفت وگو با جمعی از خبرنگاران در پی نشست پشت درهای بسته شورای امنیت درخصوص بحران سوریه، اخبار منتشر شده مبنی بر استعفا از ماموریتش در سوریه را تکذیب کرد.

وی همچنین بحران سوریه را بزرگترین و خطرناک ترین بحران جهان امروز توصیف و اعلام کرد: اوضاع واقعا در سوریه بد است و ما نیاز به همکاری و اقدام شورای امنیت داریم.

الابراهیمی در ادامه تاکید کرد که از آغاز سال جاری میلادی پیشنهادات مشخصی را ارائه داده و تاکید کرد: امیدوارم شورای امنیت اقدام واقعی را برای دستیابی به راهکاری جهت حل و فصل بحران سوریه اتخاذ کند.

فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه همچنین خاطرنشان کرد: مخالفان و دولت سوریه باید مذاکرات را بپذیرند چرا که مذاکرات ملی در سوریه امری ضروری است.

وی افزود: نیازی به طرح الابراهیمی وجود ندارد بلکه ما نیاز به طرحی سوری داریم.

الابراهیمی با اعلام اینکه در گفت وگویش با مسئولان سوریه به نتیجه نرسیده است، عنوان داشت: در مذاکراتمان با شورای امنیت به ویژه دو کشور آمریکا و روسیه به پیشرفتهایی دست یافتیم، هرچند که این پیشرفت ها بسیار ضعیف هستند اما من خوشحالم که آمریکا و روس با یکدیگر مذاکره می کنند.

الابراهیمی همچنین نسبت به اینکه شورای امنیت در حال حاضر به طور کامل جدیت و خطر مشکل سوریه را درک می کند، ابراز خرسندی کرده و گفت: بحران سوریه بزرگترین و خطرناکترین بحران جهان امروز است.

وی ادامه داد: اگر اعضای شورای امنیت گمان می کنند که مسئولان برقراری امنیت و صلح در سراسر جهان هستند، نباید کوتاهی کنند و به این مساله به همان اندازه ای که نیاز دارد توجه کنند.

الابراهیمی همچنین تاکید کرد: دخالت نظامی در سوریه غیرممکن و بی نتیجه است.

فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب درباره اخبار منتشر شده مبنی بر احتمال استعفای وی از سمتش که توسط برخی از منابع عربی منتشر شده بود نیز گفت: من استعفا نمی دهم هر روز صبح که از خواب بیدار می شوم به این می اندیشم که بهتر است استعفا دهم اما تا امروز به فعالیتم ادامه داده ام اما چه بسا در یکی از این روزها استعفایم را ارائه دهم.

الابراهیمی درباره رابطه اش با نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب و کشورهای عضو این اتحادیه نیز گفت: هیچ اختلافی میان من و العربی که دوست ۳۰ ساله من است وجود ندارد و ما همچنان مثل دو دوست باقی خواهیم ماند.

وی همچنین مخالفان سوریه را به ممانعت از شتاب در تشکیل دولت موقت توصیه کرده و گفت: خیلی از کسانی که در حال حاضر جزو مخالفان هستند معتقدند تشکیل دولت موقت بی فایده بوده و ضروری نیست.

فرستاده سازمان ملل در پاسخ به سئوالی درباره اینکه به رسمیت شناختن مخالفان سوریه توسط اتحادیه عرب این اتحادیه را در تنگنا قرار خواهد داد، گفت: همه در اتحادیه عرب در این خصوص به من می گویند نه و هیچ مشکلی ندارند.

الابراهیمی همچنین گفت: همپیمان شدن جبهه النصره با ایمن الظواهری، رهبر القاعده هیچ چیز در ماموریت من را تغییر نخواهد داد چرا که تنها ابزار حمایت از سوریه در برابر تندروی و اقدامات تروریستی حل و فصل بحران این کشور و پایان دادن به جنگ داخلی است.

الابراهیمی همچنین در نشست سفیران ۱۵ کشور عضو شورای امنیت اعلام کرد: بشار اسد هنوز آماده مذاکره با مخالفان نیست.

وی همچنین اعضای شورای امنیت را به اتخاذ موضعی واحد برای پایان دادن درگیری ها در سوریه فرا خواند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلماتهای غربی اعلام کرد: الابراهیمی در نشستش با اعضای شورای امنیت آنها را در جریان آخرین تحولات سوریه قرار داده و تاکید کرد حل بحران سوریه و خروج از این تنگنا بدون اتخاذ موضعی واحد از سوی شورای امنیت ممکن نیست.

الابراهیمی همچنین کشورهای حاضر را در جریان نقش و فعالیتهای اتحادیه عرب در خصوص سوریه قرار داد.