دولت تدبیر و امید از دید کارشناسان نتوانسته به بخش عمده ای از وعده های خود عمل کند، حتی گفته می شود، این دولت در وعده عدم برخورد با منتقدان نیز نتوانست موفق عمل کند، رییس جمهور دولت یازدهم گفته بود: «دولت تدبیر از هرگونه تهمت و تخریب پرهیز خواهد کرد. این دولت حتی به آن هایی که هشت سال به ماها تهمت زدند، مقابله به مثل نخواهد کرد»، اما اکنون وضعیت به گونه ای دیگر رقم خورده و دولت یازدهم براساس شواهد و قرائن موجود در برخورد با مخالفان و منتقدان خود سعه صدر لازم را نداشت.

در همین ارتباط  با دکتر رضا سراج، کارشناس مسائل استراتژیک به گفتگو پرداخته ایم، هم اکنون این مصاحبه را پیش رو دارید.

 

*ارزیابی شما از وعده دولت یازدهم مبنی بر عدم برخورد با منتقدان و مقابله به مثل نکردن با کسانی که از دولت انتقاد می کنند، چیست؟ آیا به راستی این دولت توانست بعد از گذشت سه سال در وعده ای که داد، موفق ظاهر شود؟

مسلما دولت یازدهم نتوانست به این وعده خود عمل کند و در برخورد با منتقدان صبر و بردباری لازم را داشته باشد به طوری که حتی در خطاب قرار دادن کسانی که به عملکرد این دولت نقد داشتند، الفاظ نامناسبی را به کار برده است. البته باید به ذکر این نکته هم اشاره کرد که رییس جمهور نه در حوزه سیاسی و نه در بخش اقتصادی نتوانست به وعده های خود عمل کند. این دولت 150 وعده اقتصادی را مطرح کرد اما نتوانست از پس تحقق آن برآید، آنگاه چه انتظاری می توان داشت از اینکه رییس دولت با منتقدان خود درست رفتار کرده و یا به آنان تهمت نزنده و تخریب­شان نکند.

عدم نقدپذیری، نقطه ضعف دولت یازدهمی ها

*چرا دولت یازدهم در عمل به وعده خود در حوزه عدم برخورد با منتقدان نتوانست عملکرد مناسبی داشته باشد؟

علت این مسئله روشن است، قبل از برگزاری انتخابات وعده های زیادی مطرح می شود اما بعد از انتخابات این وعده ها تا حدود زیادی فراموش می شود. دولت یازدهم هرگز این تصور را نداشت که در بسیاری از جهات مورد نقد جدی کارشناسان و صاحب نظران قرار گیرد برای همین از همان ابتدا در پاسخ منتقدان از القاب نامناسبی همچون کم سواد و بروید به جهنم استفاده کرد و به عبارت دیگر مقابله به مثل جدی با نقادان خود داشته است. در حالی که این مسئله اصلا قابل قبول و پذیرفتنی نیست و رییس جمهور یک مملکت باید نقدپذیر باشد و در جواب نقادان به درشت گویی و بیان الفاظ ناپسند روی نیاورد. این مسئله نقطه ضعف جدی دولت یازدهمی ها به شمار می رود و اصلا پذیرفتنی نیست.

سخنرانی ها و بیانات رییس جمهور در تاختن به منتقدان اکنون موجود است، به عنوان مثال می توان به این موارد اشاره کرد: «یک عده تازه به دوران رسیده که به آنها احترام هم می گذاریم، نمی خواهند نسبت به آینده و ارزش های انقلاب و اسلام دل نگران باشند». «صدها و هزاران شرکت امروز منتظر آینده ای هستند که بیایند در ایران و کشور را از لحاظ سرمایه گذاری و سرمایه های مورد نظر تامین کنند اما یک اقلیتی ما داریم که از این وضع خیلی خوشحال نیستند». «نسبت به منتقدین بسیار با حوصله بودم، اما نشان دادم که نسبت به تخریب بسیار قاطع خواهم بود، چون تخریب یعنی علیه ملت قدم برداشتن و این به هیچ وجه قابل قبول نیست». همان طور که گفتم این سخنان رییس جمهور مستند و مکتوب موجود است، لذا این موارد نشان می دهد که خبری از نقدپذیری در این دولت وجود ندارد و اتفاقا برخوردهای سخت و زننده ای هم با کسانی که انتقاد می کنند، صورت می پذیرد. جالب تر اینکه چنین صحبت هایی در شرایطی از زبان رییس دولت مطرح می شود که چند سال پیش گفته بود: دولت تدبیر و امید از هرگونه تهمت و تخریب پرهیز خواهد کرد و این دولت حتی به آن هایی که هشت سال به ماها تهمت زدند، مقابله به مثل نخواهد کرد، ولی اکنون در پاسخ به رییس جمهور باید گفت، در حال حاضر در دولت شما هم تهمت ها و تخریب ها را مشاهده می کنیم و هم مقابله به مثل هایی که انجام شده و می شود.

توقیف سایت جهان نیوز و هفته نامه 9 دی

*اگر امکان دارد، مصادیقی از نقد ناپذیری این دولت در حوزه برخورد با رسانه ها را ذکر کنید؟

مصداق بارز این امر برخورد جدی با سایت جهان نیوز است، چون این سایت اقدام به روشنگری کرد از سوی این دولت توقیف شد، حتی در برخورد با هفته 9 دی نیز چنین برخوردی صورت پذیرفت. این موارد نشان می دهد که دولت فعلی ظاهرا تحمل مخالفت ندارد.

*چه نمره ای به رییس دولت فعلی در حوزه نقدپذیری می دهید؟

بنده به ایشان در این زمینه نمره منفی می دهم چون به معنای واقعی کلمه نقدپذیر نبودند و از زیربار مخالفت هایی که با ایشان در حوزه سیاسی و اقتصادی صورت می گرفت، شانه خالی کردند و تصورشان این بود که چون رییس جمهور هستند نباید به کسی اجازه نقد و اظهارنظر بدهند، در حالی که آقای روحانی قول داده بود که نقدپذیر باشد اما این طور نشد و باید برای این وعده بر زمین مانده که با هزار رنگ و لعاب مطرح شد، تاسف خورد. امیدواریم در دوره های بعد رئوسای جمهوری که برسر کار می آیند روحیه پذیرش نقدها را داشته باشند زیرا یکی از شروط  موفقیت هر دولتی علیرغم تمامی مسائلی که ذکر می شود، این است که نقدپذیر باشد تا بتواند نقاط ضعف خود را رفع و اقدامات سازنده و اثرگذاری برای کشور انجام دهد.

اما در مجموع نکته دیگری که یک رییس جمهور باید مدنظر داشته باشد این است که کشور متعلق به او نیست، او خادم ملت است و کشور به ملت ایران تعلق دارد لذا نباید هرکاری که دلش خواست برمبنای مصالح و منافع حزبی و باندی انجام دهد اما نسبت به مطالبات و خواسته های مردم بی تفاوت باشد، وقتی چنین شرایطی پیش می آید صاحبان فکر و اندیشه حق دارند، انتقاد کنند بنابراین زمانی که یک نقاد دست به قلم شد و خواست این موارد را نقد کند، نباید کم سواد خوانده شود. این امر مصداق بارز بی اخلاقی و نقدناپذیری است.

روحانی در انتخابات 96 شانسی ندارد

*آیا با وضع موجود تصور می کنید حسن روحانی در دور بعد نیز همچنان رییس جمهور خواهد بود؟

درحال حاضر مردم ما در حال جمع بندی کارنامه حسن روحانی هستند، اما آنچه مسلم بوده این است که انتظارات مردم در این دولت برآورده نگردید و به مطالباتشان پاسخ درست و منطقی داده نشد، مصداق این امر هم به نتیجه نرسیدن برجام و عدم تحقق مطالبات دولت در حوزه اشتغال و رفع بیکاری است. بنابراین پر واضح است که او در انتخابات 96 شانسی برای برنده شدن ندارد و باید عرصه را به رقبای خود واگذار کند.