پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- حسین قاسمی- پیوستن بخشی از کارکنان و مدیران ساواک به موساد یکی از مباحث مهم و قابل توجه است. دراین یادداشت کوتاه براساس انچه مدیران ساواک و دستگاه های اطلاعاتی حکومت پهلوی گفته اند به بررسی ان می پردازیم.

۱- ارتشبد  فردوست، رییس دفتر ویژه اطلاعات شاه، در خاطراتش می‌نویسد:

 ''حدود ده روز قبل از انقلاب ثابتی برای خداحافظی به دیدنم آمد و گفت که می‌خواهد به آمریکا برود و همتای آمریکایی او در سفارت برایش مسجل کرده که در سیا شغلی به او واگذار خواهد شد. از این جهت راضی به نظر می‌رسید. قرار شد پس از رفتن او با همان شماره با عطارپور تماس بگیرم و آخرین وضعیت را بپرسم. بعد از رفتن او شب‌ها از کلوپ ایران جوان به عطارپور تلفن می‌کردم تا بالاخره چهار پنج روز قبل از انقلاب عطارپور نیز اطلاع داد که فردا به خارج خواهد رفت. او گفت که به اسرائیل می‌رود و سازمان امنیت اسرائیل از او برای کار دعوت کرده است. عطارپور بعد از خداحافظی تلفنی، فرد دیگری را معرفی کرد که با همان شماره شب‌ها تلفن کنم...» (ظهور و سقوط سلطنت پهلوی، ج 1صفحه 476)

 ۲-پرویز معتمد، از اعضای ساواک که در اداره کل سوم و کمیته مشترک و غیره بیش از بیست سال سابقه کاردارد، در مصاحبه ای با یکی از سایت های خارج از کشور درباره رفتنش به اسراییل در استانه انقلاب می گوید :

'' فردا صبح به سراغمان آمدند. دو نفر بودند. یک اصفهانی که فارسی صحبت می‌کرد و مرد دیگری که او را همراهی می‌کرد. صبحانه را با هم خوردیم. او ضمن خوشآمد گویی به ما گفت تا هر زمان که مایل باشیم می‌توانیم در اسرائیل بمانیم. سه روز بعد به سراغ ما آمدند و ما را به ویلایی زیبا در محله ساویون بردند که باغ بزرگی پر از درختان پرتقال داشت. همکارم محمد حسن ناصری (عضدی) با همسر و چهار فرزندش آن‌جا بودند. آن‌ها سه ماه از ما جلوتر آمده بودند اسرائیل. ناصری ماشین هم خریده بود. بعداً‌ ناصر نوذری (رسولی) هم به ما در همان ویلا پیوست. او تنها بود. همسر و سه فرزندش ایران بودند و او بسیار نگران وضعیت‌‌شان بود. در نزدیکی ویلای ما باغ‌های بزرگی با انواع و اقسام میوه‌ها بود. ما گاه و بیگاه از میوه‌های باغ‌‌ها هم استفاده می‌کردیم. شماره‌ تلفنی را هم در اختیار ما گذاشتند و تأکید کردند چنانچه با مشکلی روبرو شدیم با آن‌ شماره تماس بگیریم.''

معتمدی در پاسخ به این سوال که ''شما تنها در اسرائیل بودید یا کارمندان دیگر ساواک هم بودند؟ '' می گوید:

'' ما از کمیته [کمیته مشترک ضد خرابکاری] سه نفر بودیم، از اداره کل سوم بخش خارج از کشور ۳ نفر، از نمایندگی‌های خارج از کشور ۴ نفر. آن‌ها کارمندهای ساواک بودند که در نمایندگی‌ها کار می‌کردند و ما آن‌ها را نمی‌شناختیم.''

ساواک1

۳- با پیروزی انقلاب اسلامی ایران ، بخشی از مدیران و عناصر موثر و اصلی ساواک خصوصا اداره  کل سوم و کمیته مشترک برای تداوم فعالیت به اسراییل دعوت شده و به موساد پیوستند. ساواکی های مزبور با پیوستن به موساد، که الزاماً به معنی استقرار آن‌ها در اسرائیل نبود،‌ منابع و عوامل مهم  خود را در گروهها و دستجات مختلف از گروههای مبارز اسلامی، ملی، مارکسیست و...به سرویس اطلاعاتی موساد وصل نمودند.

هر چند پس از پیروزی انقلاب اسلامی و دسترسی به اسناد ساواک، بسیاری از منابع ساواک شناسایی و پاکسازی شدند، ولی مواردی هست که نشان می‌دهد ''منابع و عوامل ویژه ساواک''  ازحفاظت بسیار شدید برخوردار بودند و شناخته نشدند. مدیران و عناصرساواکی پیوسته به موساد این شبکه ویژه را در اختیار انها قرارداده است؛ و این افراد توسط موساد ، منبع گردانی و هدایت می شوند.

۴- پرویز معتمد  درباره شبکه منابع ساواک می‌گوید: ''در کجا بگو منبع نداشتیم؟ مملکت را منابع می‌گرداندند. کادر اداری مگر چقدر بود؟ ما ۳۹۹۱ کارمند بودیم. بقیه هرچی بود منبع بود. یکی از هنرهای ساواک این بود که پس از انقلاب هم منابع لو نرفتند. حفظ منابع برای ما مهم بود.''