عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد و عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ، با اشاره به الگوی جدید قراردادهای نفتی،‌ اظهار داشت: با توجه به الگوی جدید قراردادهای نفتی و اتفاق نامبارکی که در حال صورت گرفتن است، همه ما موظف هستیم که نسبت به این مسئله واکنش جدی نشان دهیم وگرنه ممکن است زمان از دست برود و نظام و کشورمان متحمل خسارت سنگین و جبران ناپذیری شود.

وی افزود: قراردادهای نفتی که اکنون در شرُف انعقاد است، قرارداد بین ایران و شرکت خارجی است که اصرار هم دارند که مجلس شورای اسلامی در این زمینه ورود پیدا نکند. اما باید بگوییم ما امثال جلساتی که فردا قرار است در مجلس برگزار شود را جلساتی صوری و نمایشی می‌دانیم چراکه این ها جلساتی نیست که گره از کار ملت باز کند.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در درجه اول بنده موافق این هستم که چنین جلساتی به صورت  علنی برگزار شود چرا که مردم نامحرم نیستند. مردم ولی نعمت ما هستند و باید در جریان قضایا قرار گیرند پس نباید به گونه ای باشد که یک سرپوش بر سر قضیه بگذاریم و تنها شرایطی را فراهم کنیم که بگویم مجلس هم در این زمینه ورود پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه در الگوی جدید قراردادهای نفتی خطر سیطره خارجی‌ها بر منابع نفتی ایران احساس می‌شود، عنوان کرد: مجلس باید در این مسئله ورود حقیقی داشته باشد و این قراردادها باید از تصویب مجلس بگذرد. الگوی جدید قراردادهای نفتی آنقدر فاجعه بار است که با اصلاح و رفع مشکل آن حل نمی‌شود چرا که از پایه مشکل دارد. ما در حقیقت موافق حذف این قراردادها هستیم چرا که اینها ایران را مستعمره کشورهای خارجی می‌کند.

«معنایی ندارد که ما قراردادی ببندیم که 32 الی 57 سال استخراج، 25 سال توسعه و بهره برداری و 25 سال اجازه تمدید بدهد. کدام عقل سلیمی اجازه می‌دهد که یک کشور با این همه توانمندی 32 الی 57 سال افسار اختیار اقتصاد خود در حوزه نفت را به کشورهای بیگانه واگذار کند.»

گودرزی عنوان کرد: این قراردادها در حقیقت خام فروشی را در کشور ما نهادینه می‌کند. رهبر معظم انقلاب نیز مکرر با ادبیات مختلفی اشاره فرمودند که خام فروشی نکنید؛ طبق آماری که متخصصین در حوزه نفتی ارائه می‌دهند از نفت خام حدود 200 هزار محصول می‌توان تولید کرد که متاسفانه در کشور ما تنها 2 هزار محصول از نفت خام تولید می‌شود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس ادامه داد: چرا ما باید با این همه توان و استعداد درونی کشور، خام فروشی کنیم و بعد از آن طرف حجم بالای بیکاری که اغلب آنرا جوان‌های تحصیلکرده تشکیل‌ می‌دهد داشته باشیم؟ چرا این خام فروشی در کشور نهادینه شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: موضوع دیگر این است که چرا بازارهای مشترکمان اینگونه قرارداد بستند؟ اولا اینکه ما با اصل این قراردادها مخالفیم که این قدر درازمدت باشد. چرا میادین نفتی بکر ما را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار می‌دهند این کار در حقیقت یعنی تحقیر دانشمندان و نیروهای انسانی داخل کشور، یعنی به انزوا و ورشکستگی کشاندن شرکت‌های ملی نفت در داخل کشور، این کار در حقیقت خلاف اصل اقتصاد مقاومتی است چراکه اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر توان داخلی.

گودرزی همچنین یادآور شد: از کشورهای خارجی می‌آیند و داخل ایران به بهانه انتقال فناوری و تکنولوژی سرمایه گذاری می‌کنند سوال اینجاست کدام فناوری تکنولوژی؟ ما کدام یک از مقاطع انقلاب را به یاد داریم که اجنبی به صلاح و خیر مملکت کار کرده باشد اگر قرار است که از این وضعیت بیرون برویم تنها راه برون رفت از این وضعیت و مشکلات اقتصادی امروز حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی است.

وی با انتقاد از عقد قراردادهای جدید نفتی تاکید کرد: چنین قراردادهایی نقض حاکمیت ملی ماست. این قراردادها تضعیف کننده اقتدار ملی ما است که اگر اختلافی به وجود آید باید بر سر آن اجماع شود. منابع نفتی و میادین همگی از آن ماست لذا اگر اختلافی به وجود ‌آید جمعا باید در محاکم بین‌المللی به این موضوع رسیدگی شود و ما در یک طرف قضیه و شرکت‌های خارجی در طرف دیگر قرار می‌گیرند و داور بین‌المللی هر حکمی صادر کند باید به آن عمل شود.

گودرزی با بیان اینکه الگوی جدید قراردادهای نفتی فاجعه بار است، گفت: ما هنوز از گرفتاری کرسنت خلاصی پیدا نکردیم و حال یک قرارداد این چنینی ببنیدم فاجعه بار است. 20 میلیارد دلار جریمه کرسنت است.

این نماینده اضافه کرد: از دل این قراردادها کرسنت‌ها بیرون خواهد آمد لذا چنین قراردادهایی ناقض اقتدار ملی ماست که ظرفیت داخلی ما را تحقیر می‌کند و در حقیقت تحقیر دانشمندان ما و نهادینه کردن خام فروشی در کشور را به دنبال دارد. قراردادهای جدید اقتصادی خلاف اصل اقتصاد مقاوتمی است لذا ما معتقدیم اگر قرار است جلسه‌ای برگزار شود باید کاملا علنی باشد و مردم در جریان آن قرار بگیرند که زیر پوست نهادهای کشور و چراغ خاموشی اتفاقات خسارت باری نیفتد.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که همه نهادهای قانونی مجدانه در این بحث ورود پیدا کنند؛ راس نهادهای قانونی، مجلس است لذا نیاز است و ضرورت دارد مجلس شورای اسلامی در بحث قراردادهای نفتی به صورت حقیقی و واقعی ورود پیدا کند.