حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، در واکنش به اظهارات رئیس سابق کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا و تکرار این مسئله که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تعهدی نسبت به برجام نخواهد داشت، اظهار داشت: واقعیت این است که برجام یک مسئله سیاسی است نه یک موضوع حقوقی.

وی ادامه داد: به وجود آمدن برجام تبعی از تبعات قدرت در روابط بین‌الملل است که بعد از ۱۱ سال زورآزمایی ایران و غرب در موضوع هسته‌ای شکل گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: واقعیت این است که هیچ‌گونه تضمین حقوقی برای برجام وجود ندارد و همین الان هم آمریکایی‌ها صحبت از پاره کردن برجام می‌کنند؛ البته پاره کردن برجام نه از جهت حقوقی، بلکه از جهت سیاسی کار ساده‌ای نیست.

فلاحت‌پیشه با اشاره به تحرکات انتخاباتی جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت: ترامپ و همراهان او تلاش می‌کنند تا رأی مثلث «نفت و اعراب، صهیونیست‌ها و نومحافظه‌کاران طرفدار جنگ» را به دست بیاورند و به همین دلیل وانمود می‌کنند که برجام را کنار خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: در طرف مقابل واقعیت این است که جمهوری اسلامی آمادگی هرگونه واکنشی را دارد و حتی اظهارات شخصی مانند خانم کلینتون هم که گاهی موضوع برجام را به شیوه‌ سخت‌تری مطرح می‌کند، جنبه انتخاباتی دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها از ۱۱ سال پیش تاکنون تلاش کرده‌اند تا یک ائتلاف ساختگی علیه ایران شکل دهند و اگر الان برجام را اجرایی نکنند، این ائتلاف با شکست سختی مواجه خواهد شد.

بازگشت تحریم‌ها، پاشنه آشیل برجام است

فلاحت‌پیشه در پاسخ به این سؤال که آیا تجربه ۶ ماه اخیر اجرای برجام به اندازه کافی گویای عدم پایبندی آمریکایی‌ها به برجام نیست، اظهار داشت: برجام یک پاشنه آشیل دارد و آن هم به این است که اگر ایران اعتراضی کند، با ساز و کار طراحی شده در برجام، تحریم‌ها برمی‌گردد.

وی راه‌حل این معضل را تفسیر اقتدارآمیز سیاسی از متن برجام خواند و گفت: جمهوری اسلامی باید برنامه هسته‌ای خود را با توسعه پیش ببرد و در عین حال صیانت امنیتی در بازدیدهای صورت گرفته از تأسیسات هسته‌ای خود را دریافت کند.

گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام ضعف دارد/ آثار گشایش‌های اقتصادی محسوس نیست

این نماینده مجلس به اشکالات گزارش سه ماهه دوم اجرای برجام اشاره کرد و گفت: از جمله نقاط ضعف و اشکالات این گزارش، نوع گشایش‌های اقتصادی است که مطرح شده اما با مسائل روزمره مردم همخوانی ندارد.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت: در این گزارش گشایش‌ ۶۰ میلیارد دلار LC، بازگشت ۱۲ میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران و یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه اضافه فروش نفت مطرح شده است، اما واقعیت اینجاست که آثار اینها برای مردم محسوس نیست.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل بوده است که ما تحقیق و تفحص از ۵۰ موافقتنامه پسابرجامی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم تا مشخص شود که این توافقنامه‌ها چقدر واقعیت دارد و تا چه میزان با واقعیت اقتصادی ما همخوانی دارد.