خسرو حکیمی ظهر امروز در نشست خبری اظهار داشت: پیرو سخنان اخیر مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه مبنی بر توجه به حقوق بشر اسلامی خوشبختانه دادگستری کل استان کرمان در این زمینه پیشقدم شده و دبیرخانه حقوق بشر اسلامی را تشکیل داده است.

وی با اشاره به نقش مهم و کلیدی رسانه‌ها گفت: امروز رسانه‌ها وظیفه سنگین و مهمی به عهده دارند و می‌توانند با دقت نظر در تمیز اخبار واقعی و غیرواقعی رسالت خود را انجام بدهند.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: برخی از ادعاهایی که گزارشگر ویژه و دبیرکل ارائه می‌کنند، مربوط به اخبار و اطلاعاتی است که توسط رسانه‌های خودمان منتشر می‌شوند و باید طبقه‌بندی موضوعات را مورد توجه قرار بدهیم تا بهانه‌ای به دست مقامات بین‌المللی نداده باشیم.

حکیمی البته بیان اخبار مبتنی بر منبع موثق، با استحکام و قابل دفاع را وظیفه خبرنگار دانست و گفت: دقت در طبقه‌بندی می‌تواند کمک  فوق‌العاده‌ای در راستای دفاع بهتر و اقدامات تهاجمی در جوامع بشری برای ما باشد.

وی با اشاره به اینکه ما فقط با بیانیه اتحادیه اروپا و آمریکا مواجه نیستیم، بیان کرد: درباره موضع دفاعی ایران ادعاهای مبنی بر نقض حقوق بشر در جمهوری اسلامی مطرح می‌شود که لازم است از این حیث از مواضع ایران دفاع کنیم.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت: در این راستا با پاسخ‌های مستند و معتبر پاسخ‌های لازم داده شده و در همان پاسخ‌ها به خلاف واقع بودن اتهامات آنها پرداخته شده و با استناد به مبانی قانونی آنها را مورد نقد قرار داده‌ایم.

وی گفت: بخش پایش ستاد حقوق بشر نسبت به پایش این ادعاها و بیانیه‌ها اقدام و به شکل متعادل نسبت به احصاء موارد نقض حقوق بشر در کشورهایی که در مقابل ما موضع‌گیری دارند اقدام و آنها را منتشر کرده و در سایت حقوق بشر قرار داده است.

حکیمی با اشاره به اینکه رابط ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در هر یک از استان‌های کشور داریم، بیان کرد: از زمان تاسیس ستاد حقوق بشر در سال 84 پاسخگویی‌ها را با همکاری همه دادگستری‌های کشور انجام می‌دهیم و در هر استانی با پیشنهاد ستاد حقوق بشر، یکی از معاونان رئیس کل هر استان به عنوان رابط ستاد شناسایی و مکاتبات ضروری ستاد را انجام می‌دهیم

وی درمورد فجایع یمن و اقدامات انجام گرفته در بحرین اظهار کرد: ما منتظر اقدامات جوامع بشری نمی‌مانیم و به وظیفه خود عمل می‌کنیم.

معاون دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: ما به عنوان جمهوری اسلامی بیانیه صادر و مکاتباتی با سازمان ملل داشته و از نهادهای بین‌المللی انتظار داریم به این کشتارها خاتمه داده و براساس وظیفه ذاتی خود این موضوعات مهم را پیگیری کنند.

وی با اشاره به درباره پیگیری حقوقی فاجعه منا گفت: رئیس قوه قضائیه اقدام در این خصوص را به دادستانی کل کشور محول کرده و دادستان که وظیفه مدعی‌العمومی را برعهده دارد در این راستا جلسات متعددی با نهادهای ذیربط از جمله وزارت خارجه برگزار و اقدامات خوبی انجام داده است.

حکیمی افزود: ستاد حقوق بشر نیز در راستای مطالعه میدانی و دقت به بُعد حقوقی این موضوع کارهایی انجام داده، دبیر ستاد نیز در جریان نظرات قرار گرفته و در ملاقات‌هایشان مواضعی اتخاذ کرده که در راستای اجرای دستور رییس قوه قضاییه در راستای پیگیری فاجعه منا بدون دخالت در ماموریت اعطایی به دادستانی کل کشور اقداماتی انجام بدهند.