به گزارش پارس ، به نقل ازفارس، مجمع مطالبه مردمی شهر مشهد طی بیانیه ای از سعید جلیلی برای حضور در عرصه انتخابات دعوت کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

إِن الذین قالوا « ربُنا اللّهُ» ثمّ استقاموا، فَلا خَوفٌ علیهم و لا هُم یَحزَنون‏ (احقاف، ۱۳)

برادر انقلابی و استاد فرهیخته، جناب آقای دکتر سعید جلیلی

سلام علیکم

زمستان ۱۳۷۸، روزهایی که جمعی از جوانان فعال مسجدی، دانشجو و طلبه در مشهد مقدس، شما را به عنوان کاندیدای اصلح در انتخابات مجلس ششم یافتند، نه فقط با یک اسم و یک رزومه، که با یک نگرش و منش جدید سیاسی آشنا شدند. نگرش و منشی که البته در مقام تئوری از مبانی انقلاب آموخته بودند و در مقام خاطره از راویان صدر انقلاب و فعالان ستاد انتخاباتی شهید دکتر دیالمه در انتخابات مجلس اول، شنیده بودند اما اکنون از نزدیک آن را لمس می کردند. نگرش و منشی که حرکت سیاسی را مطلوب و معتبر نمی دانست، جز با اتکای به: مبانی مستحکم معرفتی، عبور از مشهورات سیاسی، مرزبندی و تحلیل بر اساس معیارهای اصیل، فهم دقیق از موضوع رقابت و اقتضائات مسئولیت پیش رو، آگاهی محوری به عنوان راهبرد اصلی تبلیغات و نهایتاً تکلیف مداری و سلامت در تبلیغات ولو به قیمت واگذاشتن میدان به رقبا.

امروز همان فعالان اجتماعی و سیاسی که هویت انقلابی و نخستین تجارب جدی خود در عرصه سیاسی را تا حدود بسیاری مرهون حضور مخلصانه و آگاهی مدار شما در انتخابات دوره ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مشهد می دانند، با گذشت این سال ها و کسب تجارب سیاسی بیشتر، شهادت می دهند الگویی که طی آن تجربه توسط شما تبیین شده و در رفتارتان نیز متجلی شد مطابق مبانی انقلاب اسلامی و دیدگاه های امام و رهبری و در نتیجه الگویی اصیل، کارآمد و تحول آفرین برای حرکت سیاسی نیروهای انقلاب بوده و هست.

اکنون که در آستانه انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری، مردم شریف و انقلابی ایران در برابر انتخابی سرنوشت ساز برای نظام اسلامی خویش قرار گرفته اند، مجمع مطالبه مردمی مشهد مقدس ضمن تذکر به چند نکته، اعلام می دارد حضور به موقع، اصولی و مستقل جنابعالی در عرصه این رقابت را وظیفه شما دانسته و تشکیل ستادی مردمی برای حمایت از حضور شما را نیز وظیفه خود در سطح شهر مقدس مشهد و سایر شهرهای مرتبط می شمارد.

۱- مطابق تصویر روشن و سرشار از فرصت انقلاب در عصر حاضر و با استناد به رهنمودهای حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی در چند ساله اخیر، ما مهمترین مسأله امروز را پیشرفت همه جانبه مادی و معنوی کشور می دانیم؛ پیشرفتی که البته در گفتمان انقلاب اسلامی، با تلقی رایج و کهنه از پیشرفت، تفاوتهای بنیادین دارد. مسیر پیرزومندانه مردم ما، رو به پیشرفتی است که از روح اسلامی ایرانی برخوردار بوده و با ضابطه اساسی عدالت و شرط کلیدی استقامت و استقلال طلبی همه جانبه در مسیر تعالی انقلاب به دست می آید. گزینه مقابل، چیزی نیست جز ارتجاع و عقب گرد به سوی نسخه تجربه شده ای از پیشرفت که مستلزم تئوریزه کردن یا استقبال از رفاه زدگی و مصرف گرایی، تقلید و وابستگی، تبعیض و فقر و انواع مفاسد اقتصادی و اجتماعی است. بر همین اساس، معتقدیم رییس جمهور آینده ایران باید پیش و بیش از آن که اقتصاددان باشد، صاحب انگیزه و توان و نیز نظریه نوین و کلانی برای مدیریت تحولات کشور در این چارچوب هویتی بوده و آزمون عملی خود را در عرصه های گفتمان سازی انقلابی، عدالت خواهی و عدالت گستری و استقامت و پایمردی حکیمانه بر اصول در فرصت های مدیریتی پیشین نشان داده باشد.

۲- تحقق « حضور حداکثری مردم» ، « قانون مداری نامزدها و هواداران» و نیز « انتخاب اصلح» به عنوان سه شاخصه انتخابات مطلوب در نظام جمهوری اسلامی، مستلزم به میدان آمدن کاندیداهایی است که همزمان به سبب صلاحیت های شخصی خود -و نه تبلیغات فریبنده و تهییجات کاذب- شوق مردم برای حضور در صحنه را برانگیزند، افکار عمومی و اخلاق اجتماعی را با بیان و رفتار خود گامی به جلو هدایت کرده و سطح تحلیل مردم دربارۀ آرمان ها و واقعیت ها را نیز بالاتر ببرند. با احترام به رجال سیاسی ای که تا کنون برای نامزدی در انتخابات ۹۲ اعلام آمادگی کرده اند، اعلام می داریم در عموم آنان همه این شرایط را به نحو احسن با هم جمع نمی بینیم. بعلاوه، معتقدیم جنابعالی علاوه بر صلاحیت مزبور، به سبب سابقه عاری از کوچکترین وابستگی و تعلق سیاسی و حزبی و گروهی و هرگونه انحراف مدیریتی، از دیدگاه مردم شریف و انقلابی ایران حائز امتیازات برجسته ای هستید که در مجموع می تواند انگیزه و اعتماد و هدفمندی آنان را برای انداختن رأیی دلخواه به صندوق ها تقویت نماید. علاوه بر این حضرتعالی به عنوان یک نیروی قوی انقلابی، می توانید جریان نیروهای حزب الله کشور را با حضور خود یک گام به جلو حرکت داده و این پتانسیل عظیم را که متأسفانه در فضای سیاست زده امروز به انفعال کشیده شده، دوباره به بهترین شکل احیا کنید، چه اکثریت مردم انقلابی ایران شما را به عنوان اصلح شناخته و انتخاب کنند و چه از به دوش کشیدن این مسئولیت معافتان دادند.

۳- جناب آقای جلیلی، بسیاری از نیروهای انقلاب از جمله مجمع مطالبۀ مردمی مشهد مقدس نه تنها شما را ذیل گروههای سیاسی تعریف نمی کنند بلکه از آن جا که به دسته بندی ادعایی جریانات موسوم به اصول گرا و اصلاح طلب نیز اعتقادی ندارد، جنابعالی را در وابستگی به اردوگاه های مشهور کشور نیز نمی شناسد. صدالبته ما با معیارهای تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، شما را مصداق اصول گرایی اصلاح طلبانه و حامل شاخصه های حقیقی اصول گرایی می دانیم، شاخصه هایی که امروزه لزوماً در مدعیان اصول گرایی مشهود نیست. ما منتفی دانستن کاندیداتوری شما به سبب کاندیداتوری فرد دیگری که مطلوب برخی جریانات سیاسی است را همان قدر غلط می دانیم که ایدۀ عمومی ائتلاف ها و نهایتاً وحدت های از سر تبانی -و نه بر سر مبانی- در جریانات موسوم به اصول گرا را.

۴- تعدد کاندیداها از آن جا که می تواند مقدمه حضور حداکثری، گسترده و هرچه پرشورتر مردم -به عنوان مهمترین نتیجۀ انتخابات- باشد، امری است مطلوب؛ اما تقلیل فضای سیاسی کشور به حاضر غایب کردن کاندیداهای مختلف و بحث های بیهوده بر سر آمدن ها و نیامدن ها، نهایتاً نتیجه ای نخواهد داشت جز انحراف ج۱ریان ذهنی حاکم بر جامعه و غفلت یا تغافل از نیازهای حقیقی کشور، معیارهای انتخاب و گفتمان ها و برنامه ها و سوابق حقیقی نامزدهای احتمالی. ما اشتغال جدی شما به وظایف اصلی تان در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و عدم حضورتان در منازعات و کشمکش های انتخاباتی را تا این لحظه و حتی از این پس بسیار مبارک و پسندیده می دانیم، اما احساس می کنیم سکوت مطلق جنابعالی، ناچار فضای رسانه ای و سیاسی کشور را بیش از این به سمت ایجاد و تکثیر تفسیرهای دلبخواهی از اهداف و تحلیل ها و تصمیم های شما خواهد برد. حتی با فرض عدم حضور شما در رقابت های ریاست جمهوری، لازم است عموم فعالان و آگاهان سیاسی، مواضع و عملکرد شما را -که به هر روی، محل بحث و تبادل اطلاعات شده است- از شخص شما یا نمایندگان رسمی تان بشناسد و نه از خلال نقل قول ها و تحلیل های دست دوم -و هرچند دلسوزانه و مخلصانۀ- سیاسیون دیگر و رسانه های آنان.

۵- مجمع مطالبۀ مردمی مشهد مقدس همچون همیشه دعوت خود را متکی به دلایل و حجت های شرعی خود اعلام کرده و معتقد است در کمترین حالت، حضور شما در عرصه رقابت انتخاباتی منجر به تقویت حماسه سیاسی مردم در انتخابات ریاست جمهوری و عمق بخشی و کیفیت بخشی به آن از طریق تبیین گفتمان اصیل انقلاب و نیازهای کشور شده و البته همین امر به شرط خلوص و غنای فکری و سیاسی، می تواند متضمن نتایج بعدی و جذب آرای مردم به نفع آرمان های انقلاب و شاخصه های تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی باشد. قدرت فکری و علمی، شجاعت و ایثارگری، سلامت اخلاقی و اقتصادی، تجربه مدیریتی و از همه مهم تر ولایتمداری شما، مؤلفه هایی بوده است که ما را به دعوت از شما از سویی و تشکیل ستاد مردمی برای حمایت از حضور مستقل و قاطع شما از سوی دیگر وا داشته است؛ ولی طبعاً ما برخلاف برخی حامیان سیاست زدۀ رجال سیاسی، هیچ نامزد انتخاباتی را ایده آل مطلق ندانسته و علاوه بر آن که جستجوی خود برای کشف اصلح را متوقف نمی سازیم، هر نامزد یا فرد برگزیده ای را نیز نیازمند به کمک، نظارت و نقد مستمر و دلسوزانه مردم و نخبگان مستقل و متعهد و مراقبت درونی و بیرونی برای مقاومت در مسیر مطالبات امام و امت می دانیم.

و ما علینا الّا البلاغ المبین

مجمع مطالبۀ مردمی مشهد مقدس