«اریک کانتور» نماینده سابق جمهوری‌خواهان ویرجینیا در مجلس نمایندگان، ضمن انتقاد شدید از مواضع نامزدهای جمهوری‌خواه و دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال کشورش، از رویکرد رئیس‌جمهور فعلی آمریکا در قبال مذاکرات هسته‌ای هم انتقاد سختی کرد.

بر اساس گزارش هیل، کانتور ابتدا گفت که از نظر وی هر دو نامزد موجود یعنی «هیلاری کلینتون» دموکرات و «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواه برای ریاست‌جمهوری «خیلی نقصان دارند.» رهبر سابق جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان البته تأکید کرد که با این وجود، باز هم به نامزد حزب خود یعنی ترامپ رأی خواهد داد.

اریک کانتور در ادامه گفت که نسبت به مواضع ترامپ در خصوص اسرائیل نگرانی دارد زیار «خیلی از حرف‌های ترامپ با هم نمی‌خواند و می خواهیم که وی با شفافیت و مثل گذشته، از اسرائیل حمایت کند.»

عضو سابق کنگره در ادامه از نامزد حزب رقیب یعنی هیلاری کلینتون هم انتقاد کرد و در خلال این انتقادات، دولت فعلی دموکرات‌ها و رئیس‌جمهورش یعنی «باراک اوباما» را نیز به باد انتقاد گرفت.

کانتور که خود یهودی است، گفت: «جامعه یهودیان آمریکا در 8 سال اخیر رئیس‌جمهوری را دیدند که بارها با رهبر اسرائیل علناً به ضدیت برخاسته و در موارد مشخص هم در مذاکرات خود با ایران، پایش را فراتر از خطوط قرمز گذاشته است.»

این عضو سابق کنگره مشخص نکرد که اوباما در چه مواردی، خطوط ترسیم شده توسط نظام حاکم بر ایالات‌متحده را رد کرده ولی مخالفان جمهوری‌خواه برجام اغلب از ادعای اعطای امتیازات بیش از حد به ایران، انتقاد می‌کنند.

دولت آمریکا در قبال اجرای تعهدات بازگشت‌ناپذیر ایران یعنی سیمان اندود شدن قلب رأکتور آب سنگین اراک و ارسال اورانیوم غنی‌شده به روسیه، قول داد در روابط تجاری ایرانیان با کشورهای خارجی، مانع‌تراشی نکند.

با این حال با پای برجا ماندن تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران و ترس بانک‌های جهانی از وارد شدن در شمول تحریم‌های اولیه آمریکا، سایه تحریم‌ها بر سر روابط ایران با بسیاری از بانک‌ها ماند.