به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی در دیدار دکتر قالیباف شهردار تهران، که در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزارشد در سخنانی استفاده صرف از علوم تجربی را در اداره امور ناکافی دانست و اظهار داشت: در دوره ای زندگی می کنیم که قدرت علم در دست حس و تجربه است. آنچه در غرب یا در برخی از دانشگاه ها می بینید تماماً دانش هایی است که بر محور حس و تجربه است و کارآمدی حس و تجربه نه برای انسان کافی است، نه برای شهر انسان و نه برای کشور انسان، زیرا بخش مهمّ امور انسان را علوم تجریدی تشکیل می دهد نه تجربی.

وی کارآمدی دین در عرصه های مختلف تاریخی از جمله دوران دفاع مقدس را مورد اشاره قرار داد و بیان داشت: این کشور مدیون کربلا، قرآن، عترت ودین است؛ اگر دین باشد پیروزی حاصل می شود.
وی یادآورشد: همه خطرات و سقوط دوران قبل برای این بود که کشور منهای روحانیت بود و امام حسین (ع) بود، کشور منهای مسجد و حسینیه بود، اما وقتی دین آمد همه چیز زنده شد؛ این کارآمدی دین است و این کارآمدی را دین از خود قرآن و عترت به ما آموخت.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به کلام حضرت امیر (ع) در نهج البلاغه، مردم را ستون سیاست و مملکت دانست و گفت: همانطور که شریعت اسلامی ستونی دارد که « الصلاة عمود الدین» ، همانطور سیاست اسلامی ستونی دارد؛ مردم ستون سیاست اند، مردم, ستون مملکت اند، امام علی علیه السلام فرمود ستون دین و سیاست دین، مردم اند.

مردم را کمیته امدادی اداره نکنیم

وی ادامه داد: با مردم درست سخن بگوییم، نیاز مردم را تشخیص بدهیم و نیاز آنان را برابر با فهم و شعور آنها بدهیم، کار مردم را به دست مردم بدهیم ومردم را کمیته امدادی اداره نکنیم چرا که مردم با آزادی می خواهند زندگی کنند با کرامت زندگی کنند نه با صدقه، کاری که از دست مردم می آید از آنها کمک بگیریم.

این مفسر قرآن بیان داشت: نگوییم ما برای آنها کار می کنیم بگوییم شما چه کار دارید، ما پیشنهاد می دهیم شما پیشنهاد بدهید با هم کار بکنیم. مردم آبرو می خواهند حیثیت می خواهند حرمت می خواهند کریمانه اداره کردن، حرمت هر کسی را داشتن، با آبرو مردم را تأمین کردن، صدقه ندادن این مردم را بالا می آورد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، با بی اثر دانستن تحریم های غرب بر علیه مردم ایران، برخی ضعف های مدیریتی را مورد اشاره قرار داد وگفت: ما به لطف الهی در کشوری زندگی می کنیم که هم از نظر مسائل کشاورزی چهار فصل است، دریا داریم، جنگل داریم، معادن داریم، ما یک صدم جمعیت دنیا هستیم ولی یازده درصد منابع در دست ماست، ما هزارها هکتار زمین های آماده تحت کشت داریم که باران دارد ابر دارد زمین نرم است کنار دریاست ولی علوفه که انرژی هسته ای نیست علوفه را هم داریم وارد می کنیم! به لطف الهی ما همه چیز داریم، حالا که همه چیز داریم نباید نگران چیزی باشیم.

آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: چرا دانشجویان، هنرمندان، این متفکّران نباید صاحب نظر باشند و مشکلات نسل خودشان را حل بکنند؟ منتظر شغل اند نباید این طور باشد، بیکارند نباید این طور باشد؛ تجربه نشان داده که کشور را یا زهرا، یاحسین و حسینیه ها هستند که در روز خطر حفظ می کند، مردمی که معتقد به شهادت اند این کشور را حفظ می کنند.