بی‌تردید رویداد «کودتای نوژه» را نمی‌توان جدا از سلسله رفتارهای امریکا با نظام نوپا و اسلامی ایران ارزیابی کرد. هر چند شکست امریکا در صحرای طبس موجب شد تا مقامات این کشور به‌طور موقت اندیشه عملیات نظامی علیه کشورمان را از سر بیرون کنند، اما این حادثه باعث نشد تا آمریکاییان طرح‌های خرابکارانه خود را متوقف کنند، بلکه حمایت مستقیم از ضد انقلابیون، تحریک آنان و همچنین پشتیبانی از رژیم بعث عراق در مرحله پس از شکست کودتا در دستور کار آنان قرار گرفت.

اما دانستن نحوه شکست کودتا هم جالب و عبرت‌آموز است. نزدیک شدن به عوامل این توطئه شوم به دو صورت انجام داده شد. یکی به‌وسیله فعالیت‌های اطلاعاتی واحدهای گوناگون امنیتی، اطلاعاتی و نظامی کشور و دیگر با افشاگری‌های خود عوامل کودتا. جالب آنکه شب قبل از کودتا، نزدیکان امام ایشان را از این توطئه آگاه کردند، حتی نیروهای اطلاعاتی از امام خواستند برای احتیاط اقامتگاه خود را ترک کنند، اما ایشان در پاسخ فرمودند: «از اینجا تکان نمی‌خورم و همین‌جا هستم. هر کدام می‌خواهند بروند.» (سید علی موسوی ، کودتا و ضد کودتا، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، پاییز 1360 ، ص 189)

 
سگ
 
 
 
به هر حال کودتا سه روز قبل از وقوع به علت تشویش و نگرانی یکی از عناصر شرکت‌کننده در آن و اطلاع یافتن خانواده وی از ماجرا فاش شد. خانواده این خلبان وفادار به انقلاب و امام بودند و به‌خصوص مادر وی او را ملزم به افشای اطلاعات خود در‌باره کودتا کرد و او نیز موفق شد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مطلع کند. به این ترتیب صبح روز چهارشنبه 18/4/1359 طرح کودتا توسط این فرد لو رفت. چند ساعت پس از افشای کودتا یکی از درجه‌داران تیپ نوهد نیز به کمیته مستقر در اداره دوم ستاد مشترک مراجعه کرد و یک پاکت دربردارنده بخشی از طرح عملیاتی کودتا را در اختیار کمیته فوق قرار داد و عملیات ضد کودتا از همین جا آغاز شد. علاوه بر افشای این اطلاعات قرائن و شواهد گوناگون دیگری از فعالیت‌های مخالفان نظام به دست آمده بود که موجب شد مسئولان نظام جمهوری اسلامی نسبت به وجود توطئه براندازی حساس شوند و برای تشکیل ستادی به نام ستاد «خنثی‌سازی کودتا» اقدام کنند تا این گروه با تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده آمادگی‌های لازم برای رویارویی با توطئه احتمالی و خنثی‌سازی آن را داشته باشند.

در خرداد 59 در حومه پاریس؛ جمعی متشکل از شاپور بختیار، امینی، پالیزبان، مامور ویژه ای از آمریکا و اسرائیل، نمایندگانی از خانواده پهلوی و رژیم بعث عراق و نیز چندین تن افسر ارتشی فراری طرح کودتایی شوم را با مشخصات زیر تصویب کردند:

زمان اجرای طرح؛ شبانگاه چهارشنبه 18 خرداد 59 تعیین شده و قرار می‌شود که افرادی از خارج پایگاه به عنوان میهمان وارد پایگاه نوژه گشته، آنجا را تسخیر و نماینده امام را به شهادت برسانند، سپس تمام نقاط حساس از قبیل رادیو تلویزیون، فردوگاه، پایگاههای دیگر هوایی را در صورت مقابله پرسنل بمباران و تسخیر نمایند.

 
سگ 
 

بر طبق این طرح قرار می‌شود فانتوم‌ها پس از پرواز از پایگاه مذکور به جای مقابله با جنگنده های مهاجم عراقی به طرف تهران و قم حرکت کرده، مراکز حساس از جمله جماران، ستادهای کمیته، مدرسه فیضیه و... را با خاک یکسان سازند.

گروه سیاسی کودتا بمبگذاری در مجامع عمومی و مساجد، نمازجمعه و ... تحریک گروهک های ضد انقلاب را برای تشدید مخالفت با نظام جمهوری اسلامی جهت کشاندن نیروهای نظامی و به خصوص پاسداران سپاه پاسداران به درگیری های خیابانی و انحراف آنها از توطئه شوم و همچنین برنامه آماده باش سرخ را برای ایجاد بلوا و وحشت در بین مردم را طرح ریزی می نمایند.

 

 

*کشف کودتا

چند هفته قبل از اجرای طرح و پس از حمله نظامی آمریکا به طبس و شکست آن توسط امدادهای غیبی، به طور غیر منتظره یکی از پاسداران کمیته انقلاب اسلامی به منزلی در خیابان مقدس اردبیلی تهران مشکوک و آن را زیر نظر می‌گیرد. در پی مشاهده رفت و آمدهای  غیرمعمولی، با حکم دادستانی در ساعت 1 بعدازظهر وارد منزل شده، سگی دم درب منزل با صداهای مستمر خود، فرد پاسدار را ناخودآگاه به طرف راهرو زیر زمین هدایت نموده، در آنجا پایش به گونی حاوی اشیاء تیز و سنگین برخورده و به شدت درد می‌گیرد. او با لمس اشیاء متوجه چند گونی حاوی انواع سلاح و مهمات شده و بالافاصله با مقر کمیته تماس می‌گیرد و پاسداران وارد عملیات می‌شوند. در این رابطه در مرحله اول 3 نفر که یکی از آنها به نام شهریار نور، پسر امیر هوشنگ نور (سرهنگ بازنشسته رژیم پهلوی) و 2 نفر از همسایه‌های او دستگیر می‌شوند.

 
سگ 

در بازرسی اولیه منزل تعداد 4 قبضه اسلحه از کشوهای داخلی میز و همچنین در بازرسی های بعدی سلاح و اشیاء زیر به دست می‌آید:

 

1- نارنجک دستی                                       18 عدد

2- گاز اشک آور                                            1 عدد

3- کلت کمری                                             14 قبضه

4- ژه3                                                     52  قبضه

5- یوزی                                                     10 عدد

6- خشاب ژه3                                           176 عدد

7- کاربیت                                                  4 قبضه

8- خشاب یوزی                                          26 عدد

9- خشاب کاربیت                                         5 عدد

10- برنو                                                       3 عدد

11- کلاشینکف                                             1 عدد

12- خشاب کلاشینکف                                   7 عدد

13- تفنگ شکاری تک لول                               1 قبضه

14- تیربار                                                   2 عدد

15- قیچی سیم بری                                      3 عدد

16- قیچی کابل بری بزرگ                             2 عدد

17- فشنگ یوزی                                       35 بسته

18- فشنگ والتر                                          3 بسته

19- فشنگ کالیبر38                                    7 بسته

20- چراغ قوه                                            148 عدد

21- چراغ نورافکن                                        50 عدد

22- چراغ مادون قرمز                                    1عدد

23- بلندگوی آژیردار                                     8عدد

24- پرچم شیروخورشید دار                        500 عدد

25- ام-پی-فایو                                        2قبضه

26- فشنگ باز                                         140 عدد

27- دینامیت                                           1بسته

28- فشنگ باز ژه3                                   5000عدد

29- فشنگ باز کاربیت                              7000عدد

30- لباس درجه دار ارتشی                       500 دست

31- یونیفرم افسری ارتش یک جیب دار       1500 دست

 

 
 
چندین بطری مشروبات الکلی و اسناد و مدارک کودتا و تعداد زیادی کارتن حاوی اعلامیه علیه رژیم جمهوری اسلامی کشف و ضبط شد.

به دنبال کشف کودتا، بلافاصله مراتب به اطلاع رئیس جمهور وقت (ابوالحسن بنی صدر) می‌رسد و او همان شب موضوع را در رادیو تلویزیون مطرح می‌کند. و بدین ترتیب بعضی از عمال اصلی کودتا موفق به فرار می‌شوند. در بازرسی ویلای یکی از این افراد در شمال کشور، اسناد و مدارک قابل توجهی در همین رابطه و به اضافه 5 فقره چک به حواله کرد حامل ثبت و ضبط شد که بعدها مشخص گردید از طرف سازمان سیا و موساد قرار بوده است مبلغ پانصد هزار تومان به هرکدام از مجریان طرح پرداخت گردد. اما نقشه شوم کودتا قبل از اینکه به مرحله اجرا درآید توسط امدادهای غیبی کشف شده و به منظور درهم کوبیدن توطئه تمامی مراکز ستادهای کمیته و سایر نیروهای نظامی به حال آماده باش کامل درآمد و چند ساعت قبل از شروع طرح من جمله چند نقطه تهران و پایگاه هوایی نوژه حمله گردید که در این رابطه حدود 700 نفر از شاخه سیاسی که در ارتباط با بنی صدر بودند به استثناء 50 نفر که دستگیر شدند بقیه موفق به فرار شدند.(مجله کمیته؛ ارکان کمیته انقلاب اسلامی، شماره دوم نیمه مرداد 1366، نقش کمیته در کشف کودتا نوژه)

 
 
 سگ
 
 
 
 *پیام امام

من یک کلمه باید با علما و فضلا و ائمه جماعات و سنخ روحانیت در سطح کشور صحبت کنم، یک کلمه هم با ملت. آن چیزى را که با آقایان روحانیون در میان مى‏‌گذارم این است که شما مى‏‌دانید که توطئه ‏ها از همه اطراف هست و رو به افزایش است، لکن از این توطئه‏‌هایى که منتهى به سلاح و قواى مسلح و اینها [مى‏‌شود] هیچ باکى نیست. آنها را خداى تبارک و تعالى همراهى مى‏‌کند چنانچه کرد و مى‏‌بینید. همین امروز هم یکى از علماى جماران آمد و قصه‌‏اى را نقل کرد که از آن قصه هم من فهمیدم که عنایت خدا با ماست. ایشان فرمودند که: یک خانه‌‏اى را ظاهراً در شمیرانات، این آقایانى که در کمیته بودند و پاسدارها و اینها، به عنوان اینکه شنیده بودند اینجا قمارخانه است، رفته بودند به عنوان اینکه درِ این قمارخانه را ببندند، وقتى هم رفتند دیدند که بله بساط قمار و مشروبات و اینها هم هست. یکى از پاسدارها رفته است پشت آنجا که برود ببیند آنجا چه خبر است. یک سگى همچو حمله کرده به او که او را وادار کرده که برود در زیر زمین. وقتى رفته در زیر زمین [دیده‏] یک مقدار زیادى اسلحه و امثال ذلک زیاد [هست‏]، که شاید بعد در رادیو و اینها اطلاع بدهند به ملت. گفتم به آن آقا، با هدایت سگ این واقع شده! این سگ مأمور است. همه عالم مأمورند. آن روز باد و شن مأمور «اشاره به واقعه طبس» بود، امروز هم در این قصه سگ مأمور بوده است که آقا را، این پاسبان را ملزم کند که برود کشف بکند. از این امور خوفى نداشته باشید. ملت ما هم از این امر خوف نداشته باشند. و حماقت مال اینهایى است که در عین حالى که دیدند که آن رأسشان با آن همه قدرت که در دست داشت بالفعل، و با آن همه پشتوانه‏‌هایى که از همه گروه‌هاى خارج و داخل داشت، در مقابل ملت و در مقابل تأیید خداى تبارک و تعالى از ملت ما، نتوانست کارى بکند. حالا که آنها رفتند و رو به جهنمند، این عده بیچاره‏اى که براى خاطر یک دنیاى کمى، فانى، مى‌‏خواهند توطئه بکنند، و آن هم این طور توطئه‌‏اى که معلوم است که چنانچه موفق به کشفش هم نشده بودیم و قیام هم کرده بودند، خفه مى‏‌کردند آنها را، این خوفى ندارد. آن توطئه‌‏هایى که از اول نهضت، یعنى پیروزى ما، پیروزى شما شروع شده است و باز هم در کار است، آن را باید آقایان توجه به آن داشته باشند. (صحیفه امام، ج‏13، ص:9)