به گزارش پارس به نقل از مهر، محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در همایش هفتمین رئیس جمهور در مسیر پیشرفت، مقاومت و عدالت که امروز پنجشنبه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد، گفت: ما در طول تاریخ به دو نوع مقطع از حیات انسان برخورد می کنیم. دوران حیات نخستین که بر اساس فطرت انسانی زندگی می کردند و هنوز به دانش و علم دست نیافته بودند. در نتیجه امکان دست یابی به ثروت انبوه وجود نداشت.

وی مقطع دوم را از زمان پیامبری حضرت نوح (ع) دانست و گفت: جوامع بشری پس از این دوران در یک تحول اجتماعی و سیاسی قرار می گیرند دوران امت های گوناگون شکل می گیرد. از این زمان به بعد عقل به تنهایی برای اداره دنیا در کنار انبیاء کافی نیست. لذا عقل با کتاب آسمانی برای پیامبران هماهنگ می شود و حضرت نوح دارای کتاب آسمانی بوده است.

نایب رئیس مجلس با اشاره به اینکه انبیاء الهی در اندیشه نظام سیاسی مبتنی بر وحی بودند، اظهار داشت: اگر اندیشه نظام سیاسی شکل نگیرد نمی توان حکومت و قضاوت کرد. لذا اختلاف بعد از علم بسیار بد است. تلاش برای بازگشت به وفاق علم و دانش ضروری است و من این نگاه را برای جامعه ضروری می دانم.

ابوترابی فرد با بیان اینکه نقش رئیس دستگاه اجرایی در کم کردن اختلاف بی بدیل است تصریح کرد: ایران در شرایطی است که اگر تصمیم مدیر اجرایی کشور به طور قاطع در تراز دادن علم باشد اختلافات به وحدت تبدیل می شود. لذا مهمترین علل حضور من رسیدن به یک نمونه ای از وحدت و انسجام ملی در سطح مدیریت کشور است برای ظهور و بروز در عرصه جامعه جهانی.

در ادامه این نشست ابوترابی در پاسخ به دانشجویی در مورد وقف اموال دانشگاه آزاد و تصویب حقوق مادام العمر، گفت: من در یکی از نشست هایی که داشتم در این مورد توضیح دادم ولی در مورد وقف دانشگاه آزاد و تصویب آن مدیریت جلسه به عهده من نبود و در آن زمان این طرح مطرح و تصویب شد. بعد از اینکه از این موضوع مطلع شدم نقدی بر آن داشتم و آن نقد را مطرح کردم برای اینکه به دنبال این بودم این موضوع به نحو درستی به سرانجام برسد.

وی در مورد نظرش در مورد وقف دانشگاه آزاد گفت: من به عنوان موافق وقف صحبت کردم. یک بحث مستدل مطرح کردم و از دوستان خواستم می توانیم اصلاح کنید که بعد از صحبت من مجلس همراهی کرد و پرونده دانشگاه آزاد بسته شد.

نایب رئیس اول مجلس درباره تصویب حقوق مادام العمر و سپس لغو آن، اظهار کرد: متاسفانه از دیرباز چنین ذهنیتی برای همه وجود داشت. در مجلس هفتم یک مصوبه داشتیم با الهام از قوانین موجود در دنیا که اگر افراد از مسئولیت کنار آمدند آیا حقوق یک مرتبه کم می شود؟ و این مصوبه به طوری بود که حقوق به صورت مرحله ای و به مرور زمان کم می شد.

ابوترابی فرد ادامه داد: در مورد تصویب این طرح دو پیشنهاد وجود داشت یکی طرحی بود که من پیشنهاد دادم و دیگری اینکه کل قانون را لغو کنیم که اکثرا با نظر من موافق بودند ولی برای اینکه مسئله دوم مطرح شود من بیان کردم که ابتدا در مجلس طرح اول به رای گذاشته شود که طرح اول با اینکه من به آن رای مثبت دادم رای نیاورد. لذا در ادامه مجبور شدم طرح خودم را ادامه دهم و در نهایت آن طرح رای آورد و جزء قانون شد.

وی در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری مبنی بر اینکه نظرش در مورد هاشمی و محمد خاتمی و دوران ریاست جمهوری آنها چیست، گفت: ورود به اشخاض چه فایده ای دارد. بنده به عملکرد مدیریتی دوران اصلاحات نقد جدی دارم. در این دوران یک سری از ارزش های اسلامی مورد آسیب قرار گرفت و از فرصت مدیریت این دو دوره برای تبدیل نقاط قوت به اقتدار خصوصا در عرصه های اقتصادی و فرهنگی استفاده بایسته ای نشد.

نماینده تهران در ادامه در خصوص دوران هاشمی نیز گفت: در این دوران واقعا مسئله تهاجم فرهنگی کلید زده شد و مسئله فرهنگی در آن دوران زیاد مورد توجه قرار نگرفت. ضمن اینکه فاصله بین دولتمردان و طبقات عادی مردم زیاد شد.

ابوترابی فرد در ادامه در پاسخ به سئوال دانشجوی دیگری در مورد فتنه ۸۸ و مواضعش در این دوره، گفت: روشن بود به واسطه اینکه در جریان انتخابات خودم بر سر صندوق های رای و فضای انتخابات حضور داشتم ولی با این حال به مسئله اعتراض ها رسیدگی می کردم.

وی گفت: با توجه به مباحث اتفاق افتاده فکر کردم که باید جلسه ای برگزار شود لذا با آقای هاشمی و با نمایندگان و نامزدهای آن دوره دیدار کردم و متوجه شدم متاسفانه دارد یک فتنه ای شکل می گیرد که باید آن را روشن کرد لذا پیشنهاد دادم که بستر یک بازنگری با حضور نمایندگان و اعضای شورای نگهبان شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در تمام سخنرانی های خود از اتفاقات انتخابات ۸۸ پرده برداری کرد، تصریح کرد: من مطالبی را در صدا و سیما توضیح دادم که از دفتر مقام معظم رهبری هم در خصوص این مورد از من تشکر کردند. به نظر من یک گام بلندی بود در فضای فتنه و سعی کردم افراد و انسانها را در این مورد بیشتر آگاه کنم و یکی از کسانی بودم که بیشترین مصاحبه ها و سخنرانی ها را در دوران فتنه داشتم و مرتب در برنامه های مختلف این مسئله را از نگاه آسیب شناسی بررسی می کردم و بیشتر هدفم این بود که از ادبیاتی استفاده کنم که آسیبی به کسی نزند و اینکه سخن را درست بیان کنم زیرا در این صورت تاثیرگذاری آن بیشتر می شود و خداوند نیز می فرمایند" کلمه حق را طوری بگویید که بیشتر تاثیر گذار باشد. " و امیدوارم بتوانم در این جهت حرکت کنم.

وی در پایان در پاسخ به سئوالی درباره ائتلاف ۵ نفره جبهه پیروان خط امام و رهبری گفت: در این ائتلاف به این فکر هستیم که اصولگرایی را به وحدت نزدیک کنیم و برای همین من عضو این ائتلاف شدم و نحوه انتخاب کاندیدای ما در این ائتلاف طوری است که بر اساس نظرسنجی ها بررسی و موقعیت تبیین شود. لذا در همین جهت و چارچوب حرکت کرده و نگاه ما عمدتا دغدغه اصولگرایان است و اینکه در نهایت بتوانیم به وحدت اصولگرایی نزدیک شویم.