به گزارش پارس به نقل از قانون، این تصویر روزی است که می توانست در حافظه تاریخی مردم ایران تا ابد بماند اگر یک گوشه اش در سیاست و سیاست بازی گیر نبود و اگر پای لشکر کشی خیابانی در کارزار انتخاباتی در میان نبود! ؟ قرار است همین فردا جشنی در استادیوم آزادی برگزار شود که میزبانش دولت است و مهمانانش صد هزار نفر.

جشنی که به گفته محمد شریف ملک زاده، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، در آن قرار است از خادمان سفرهای نوروزی تقدیر شود. یک پای ثابت این جشن و همه جشن ها و برنامه های این روزهای دولت هم کسی نیست جز اسفندیار رحیم مشایی. فردی که حالا گمانه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو پر رنگ تر از همیشه است و حتی بسیاری جشن بهاری دولت را مارش انتخاباتی برای معرفی او می دانند.

درباره رد صلاحیت
خیلی ها حتی او را رجل سیاسی هم نمی دانند و تایید صلاحیتش را خواب گونه ای برای او تلقی می کنند. اما مشایی چرا نباید تایید صلاحیت شود؟ آن افرادی که معتقدند باید صلاحیت رحیم مشایی رد شود به کارنامه وی در ۸ سال گذشته استناد می کنند. مشایی در دوران ریاست سازمان میراث فرهنگی اظهارات و اقدامات انتقاد برانگیز زیادی داشته که احتمال رد صلاحیت وی را قوت بخشید.

از حضور در مراسم رقص تا سخنانی درباره دوستی با مردم اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و ده ها اقدام دیگری که اعتراض و انتقاد بسیاری از چهره های ارزشی کشور را برانگیخت و حتی موجب شد در موردی مانند موضع گیری درباره دوستی با مردم رژیم صهیونیستی، مقام معظم رهبر ی در خطبه های نماز جمعه سخنان وی را کاملاً اشتباه بخوانند.

مکتب ایرانی از دیگر تئوری های جنجالی مشایی بود که انتقاد و اعتراض بسیاری از علما را برانگیخت در امتداد همه این جنجال ها بود که وقتی احمدی نژاد بعد از انتخابات سال ۱۳۸۸ رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود معرفی کرد مقام معظم رهبری صراحتا با این امر مخالفت کرد و طی نامه ای رسمی دستور برکناری وی را صادر کرد. با این حال احمدی نژاد، مشایی را به رئیس دفتری خود منصوب کرد و غلامحسین محسنی اژه ای وزیر اطلاعات وقت و محمد حسین صفارهرندی وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی وقت را که از منتقدان مشایی در کابینه بودند، از سمت خود برکنار کرد.

عبور قطار انتخاباتی از هر راه و بیراهه
اما فارغ از این که او صلاحیت می گیرد یا نه، به نظر می رسد او قطار انتخاباتی اش را به راه انداخته، قطاری که انگار برای رسیدن به سر منزل مقصود از هر راه و بیراهه ای عبور می کند. دولتی ها در یکی از بحث برانگیز ترین اقداماتشان، قرار است فردا یکصد هزارنفر را در استادیوم آزادی گرد هم آورند. امری که این بار صدای طرفداران پر و پاقرص آقای احمدی نژاد را هم درآورده، اصولگرایان هم که جای خود دارند. چه حیف که انتقادات اصولگرایان از احمدی نژاد لگد زدن به جسد دولتی است که زدنش دردی از درد ملت دوا نمی کند. در همین راستا « قانون» در گفت و گو با جمعی از منتقدان امروز و دیروز آقای احمدی نژاد، از گردهمایی روز پنج شنبه دولت رمزگشایی کرده است.

لشکرکشی برای تایید صلاحیت مشایی
سید رضا اکرمی، از اعضای جامعه روحانیت مبارز اگرچه این برنامه را" انتخاباتی" خواند اما حرف زدن در مورد آن را بی فایده دانست. اکرمی افزود: " دیگرحرف زدن در این مورد فایده ای ندارد و دولت کار خودش را می کند. ما وقتی نظارت را قبول نکردیم دیگر نمی توانیم در موردش صحبت کنیم. " این عضو جامعه روحانیت مبارز از نیت خوانی این میتینگ سر باز زد اما گفت؛از این دولت قدرقدرت هرچیزی برمی آید و ممکن است این برنامه، لشکرکشی برای تایید صلاحیت مشایی باشد. اکرمی همچنین این برنامه را انتخاباتی خواند اما گفت که انتخابات ضابطه خاص خودش را دارد و آن ضابطه را باید تقویت کرد.

برگزاری میتینگ مساوی تایید صلاحیت مشایی
عباس عبدی تحلیلگر و فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است" به احتمال قوی اجازه برگزاری چنین میتینگی را نمی دهند. " وی می گوید: " اگر میتینگ برگزار شود به معنی لشکرکشی دولتی ها برای تایید صلاحیت مشایی است و در این صورت تشنج ها بیشتر می شود. "

جلوی برگزاری میتینگ را بگیرید
عماد افروغ این میتینگ را یک حرکت کاملا انتخاباتی می داند و می گوید: این اقدام خلاف قانون و مصداق بارز دخالت قوه مجریه در انتخابات است. این استاد جامعه شناسی دانشگاه و فعال اصولگرا پا را فراتر گذاشته و حرکت دولت را خلاف قانون، شرع و اخلاق هم می داند و می گوید: کار دولت چیزی جز حیف و میل بیت المال نیست و مغایرت تام با شعارهای انقلاب اسلامی دارد. افروغ همچنین ازمقامات ناظر در عرصه رسمی و مدنی می خواهد بدون هیچ تعارفی جلوی این میتینگ انتخاباتی را بگیرند.

وی در ادامه ادعای ساده زیستی دولت را مورد انتقاد قرار داده و می گوید: دولتی که دم از ساده زیستی و عدالت می زند کارش به جایی رسیده که بیت المال را خرج منافع انتخاباتی خودش می کند. این منتقد صریح اللهجه دولت با رایج خواندن صف آرایی های انتخاباتی" میتینگ دولت را" از کیسه خلیفه بخشیدن" خوانده و می گوید: آنها کارمندان و کارگران پیمانی را تهدید کرده اند که اگر در این میتینگ شرکت نکنند آنها را رسمی نخواهند کرد، به آنها قول داده اند که حقوق آنها را افزایش می دهند. اگر این موضوعات صحت داشته باشد، فقط و فقط از شیطان برمی آید.

خدمت به کاندیدای مورد نظر دولت
احمد کریمی اصفهانی، دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار دیگر فعال سیاسی اصولگراست که در گفت و گو با" قانون" به انتقاد از اقدام دولت پرداخته و گفت: دور دوم ریاست جمهوری احمدی ن‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ‍ ژاد تقر یبا به مدیریت برای انتخابات دور یازدهم و فرد مورد نظر احمدی نژاد تبدیل شده است. وی در ادامه تاکید کرد: این میتینگ که به بهانه قدردانی از کسانی که در نوروز خدمت کرده اند، خدمتی است که به کاندیدای مورد نظر آقای احمدی ن‍ ژاد است.

کریمی اصفهانی به موضوع دیگری هم اشاره کرد و تصریح کرد: این روزها دولت سفر استانی را شروع کرده که این هم برای تبلیغ این کاندیداست که خرج آن از جیب بیت المال است. این چهره اصولگرا این گونه اقدامات دولت را برخلاف قانون و شرع دانست و با تاکید بر این که دولت درهیچ موردی گوش شنوایی نداردیادآور شد: تمام مسائل خودرایی آقای احمدی ن‍ ‍ ژاد را نشان می دهد. اصل انحراف و کسی که انحراف را در تمام زمینه ها به وجود آورده خود آقای احمدی نژاد است و مشایی نیز یکی از ابزارهای انحراف است.

وی ادامه داد: در هر صورت احمدی نژاد سناریوهایی را در ذهن دارد و اگر مشایی تایید صلاحیت بگیرد، می تواند به بخشی از اهداف خودش برسد و دولتی را بر سر کار بیاورد که از جنس خود آقای احمدی نژاد است اما اگر رد بشود این موضوع را به عنوان پرچمی برای مظلوم نمایی علم می کند. در مورد میتینگ اخیر نیز به همین صورت است و در صورت اجازه ندادن برای برگزاری این میتینگ او در میان افکارعمومی مظلوم نمایی خواهد کرد.

دبیر کل جامعه انجمن های اسلامی اصناف و بازار در ادامه تصریح کرد: بر هیچ کسی پوشیده نیست که این میتینگ با اهداف انتخاباتی و برای تایید صلاحیت مشایی است. او فکر می کند با این کار می تواند مشایی را تحمیل کند. وی با اشاره به این که" برای مسئولان مصالح نظام بالاتر از احمدی نژاد است" اضافه کرد: احمدی نژاد چون می داند برخوردی با او نخواهد شد به هر کاری دست خواهد زد و این برنامه های به همین جا ختم نخواهد شد.

وی افزود: هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم احتمال مسائل بسیار زیاد دیگری وجود دارد و حتی مسائلی که اصلاح طلبان انجام دادند بخش کوچکی از کارهای آقای احمدی نژاد است. این فعال سیاسی اصولگرا در انتها گفت: بخشی از حوادث ۸۸ با سناریویی بود که آقای احمدی نژاد دامن زد اما زمانی این موضوع باز خواهد شد که احمدی نژاد از قدرت به زیر کشیده شود. او اکنون اجازه فاش شدن این موضوع را نمی دهد. اکنون افراد بسیار خطاکاری در مجموعه دولت وجود دارند، کسانی که بیت المال را به غارت برده اند اما احمدی نژاد به صراحت گفته که اطرافیانش خط قرمزش هستند.