به گزارش پارس ، " ستار الجابری" مدیر سابق مرکز پژوهش های دانشگاه بغداد در گفت وگو با فارس، حملات تروریستی و انفجارهای پی درپی همزمان با برگزاری انتخابات شورای استان ها در عراق را حاصل تلاش های عربستان سعودی و متحدان منطقه ای و خارجی این کشور برای براندازی نظام حاکم بر عراق عنوان کرد و گفت: عربستان سعودی و هم پیمانانش به تصور باطل خود گمان می کنند با ایجاد ناامنی و سلب امنیت و آسایش شهروندان عراقی می توانند نظام حاکم بر این کشور را به سرنگونی یا کناره گیری وادار سازند.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت عراق به دوران دیکتاتوری و انزوای سیاسی گذشته امکان پذیر نیست، تصریح کرد: در شرایطی که امیدهای ملت عراق برای برقراری یک نظام دموکراتیک در این کشور محقق شده و نظامی برآمده از رای اکثریت ملت به قدرت رسیده است ایجاد ناامنی از سوی دشمنان دین و ملت قطعا اهدافی به جز لغو نظام دموکراتیک حاکم بر این کشور را دنبال نمی کند.

عضو برجسته مرکز پژوهش های دانشگاه بغداد با تاکید بر اینکه ملت عراق برای رسیدن به این جایگاه و دستیابی به دموکراسی واقعی بهای سنگینی پرداخته است، گفت: دولت منتخب ملت عراق تمام تلاش خود را برای برقراری امنیت در این کشور به کار گرفته است و متهم ساختن سران عراق به ناتوانی در برقراری امنیت در کشور توطئه ای بیش نیست.

الجابری ناامنی های موجود در خاک عراق را ره آورد و ارمغان آمریکا برای شهروندان عراقی عنوان کرد و افزود: موج ناامنی و حملات تروریستی که همزمان با ورود نظامیان آمریکایی به خاک عراق آغاز شده است پس از خروج این نظامیان نیز ادامه پیدا کرده و همچنان قربانی می گیرد.

وی حمایت دولت عراق از نظام سوریه را عامل تشدید حملات و انفجارهای تروریستی در ماه های اخیر عنوان کرد و گفت: عراق امروز به عنوان یکی از جریان های همسو با جبهه مقاومت اسلامی در منطقه مخالفت خود را با هرگونه دخالت خارجی در سوریه اعلام کرده و همچنان بر این دیدگاه و اظهارنظر خود پایبند است.

مدیر سابق مرکز پژوهش های دانشگاه بغداد انفجارهای تروریستی اخیر را حاصل اقدامات کورکورانه عربستان سعودی و یاری هم پیمانان منطقه ای و خارجی این کشور نامید و اظهار داشت: عربستان سعودی از آنجایی که توان رویارویی با نظام حاکم بر عراق را ندارد به تنبیه ملت و شهروندان عراقی روی آورده است.

الجابری انجام اقدامات تروریستی علیه ملت برای تنبیه دولت عراق را اقدامی ناشایست و نابخردانه توصیف کرد و گفت: آنچه عربستان سعودی در کشورهای عراق و سوریه در پیش گرفته است شعله ور ساختن آتشی است که دودش قطعا به چشم خاندان آل سعود خواهد رفت.

وی خیزش مردم نقاط مختلف عربستان و اعتراضات مردمی این کشور را تاوان دخالت خاندان آل سعود در امور داخلی کشورهای منطقه خواند و افزود: عربستان سعودی که اینک با بحرانی در کشور خود مواجه شده است بهتر است به امور داخلی خود رسیدگی کرده و از دخالت در امور داخلی سایر کشورها اجتناب کند.

عضو مرکز پژوهش های دانشگاه بغداد در ادامه به اهمیت پیشگیری از وقوع حملات و انفجارهای تروریستی در عراق اشاره کرد و گفت: لازم است کشور عراق در این راستا تشکیلات اطلاعاتی خود را تقویت کرده و با انجام اقدامات پیشگیرانه توطئه های تروریست ها برای بمب گذاری و انجام عملیات انتحاری را به کمترین میزان ممکن برساند.