به گزارش پارس ، به نقل ازمهر، نوری المالکی نخست وزیر عراق در گفتگو با روزنامه الصباح چاپ عراق ابراز خوشبینی کرد که مشکلات بغداد با کویت حل و فصل شود. وی خاطرنشان کرد سیاست کلی دولت عراق مبتنی بر پایان بخشیدن به مشکلات با کشورهای جهان به ویژه کشورهای همسایه است.

مالکی در ادامه گفت: مشکلات به جا مانده از رژیم سابق عراق و جنگ با کویت در سال ۱۹۹۰ به پایان خود رسیده است و ما مشکلات دیگر میان دو کشور را نیز از بین خواهیم برد.

نخست وزیر عراق افزود: ما تلاش می کنیم روابطمان با دیگر کشورها بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و اصل حسن همجواری باشد.

مالکی اظهار داشت: ما با کویت دارای منافع مشترک درباره برخی مسائل حساس در منطقه هستیم. وی درباره مرزهای دریایی با کویت گفت: این موضوع گام به گام نهایی خواهد شد. مسئله گذرگاه دریایی قطعی شده است و تنها مسائل جزئی باقی مانده است که مانعی بر سر راه توسعه روابط محسوب نمی شود.

گفتنی است عراق و کویت اواخر ماه گذشته میلادی در یک توافقنامه تاریخی مسئله ترسیم مرزهای زمینی میان دو کشور را حل و فصل کردند.

نخست وزیر عراق در بخش دیگر سخنان خود درباره روابط بغداد و آنکارا گفت: ما خواهان روابط هستیم، اما این رابطه باید مبتنی بر اصل عدم دخالت در امور داخلی عراق باشد.

وی بر ضرورت احترام متقابل، حسن همجواری و منافع مشترک میان عراق و ترکیه تاکید کرد به ویژه اینکه زمینه های بسیاری برای سرمایه گذاری شرکت های ترکیه در عراق و همکاری در زمینه های مختلف وجود دارد.

نوری المالکی افزود: مهم این است ما در حال حاضر راه طولانی را در راستای بهبود روابط با تمامی کشورها طی کردیم و این راه را به پایان خواهیم رساند.