به گزارش پارس به نقل از ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، نوری مالکی، نخست وزیر عراق اعلام کرد: مار در تلاش هستیم تا روابط خود را با کشورهای همسایه و جهان بر اساس منافع مشترک، احترام متقابل و مداخله نکردن در امور داخلی دیگر کشورها و سیاست حسن همجواری بنا کنیم.

نخست وزیر عراق در مصاحبه با روزنامه عراقی الصباح اعلام کرد: بغداد دارای سیاست حسن همجواری، منافع مشترک و نقاط مشترک با کویت در خصوص مسائل حساس در منطقه است.

نوری مالکی در ادامه افزود: ما در مسیر پایان مشکلاتی هستیم که نظام سابق عراق در جنگ علیه کویت در سال ۱۹۹۰ به وجود آورده بود و در مسیر حل و فصل تمام مشکلات کنونی حرکت می کنیم.

وی در خصوص مساله مرزهای دریایی عراق با کویت با بیان اینکه این مساله به صورت گام به گام حل و فصل خواهد شد، اعلام کرد: مساله گذرگاه آبی حل و فصل شد و این گذرگاه به صورت مشترک اداره می شود و دیگر مسائل جزئی نیز هیچ مانعی بر سر راه گسترش روابط میان دو کشور همسایه نمی گذارد.

عراق و کویت در مارس گذشته مساله ترسیم خطوط مرزهای زمینی میان دو طرف را از طریق یک معاهده تاریخی پایان بخشیدند که سازمان ملل از این اقدام آنها استقبال کرد.

نوری مالکی در خصوص روابط عراق و ترکیه خاطرنشان کرد: ما برای روابط با ترکیه احترام قائل بوده و خواهان برقرار شدن این روابط هستیم، اما این روابط باید بر اساس یک اصل باشد که عبارت است از عدم دخالت در امور عراق.

وی بر لزوم احترام متقابل، حسن همجواری و منافع مشترک میان دو کشور تاکید کرد، به ویژه آنکه در عراق عرصه برای سرمایه گذاری شرکت های ترکیه ای و همکاری میان دو کشور همچنان باز است.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: مهم آن است که ما قدم های گسترده ای را در راستای بهبود روابط خود با تمامی کشورها برداشته ایم و به حرکت در این مسیر ادامه می دهیم.