پایگاه خبری تحلیلی «پارس» - «دکتر بهرام پارسایی» نماینده مردم شیراز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و سخنگوی فراکسیون امید در یادداشتی اختصاصی برای «پارس» در واکاوی شکل گیری فراکسیون اعتدال نوشت:

افرادی که به فراکسیون امید اعتقاددارند، هرگز به دنبال ایجاد شکاف، تنش، دودستگی و تقابل نیستند. حتی دوستانی هم که در لیست امید بودند و فراکسیون امید را در انتخاب هیئت‌رئیسه مجلس همراهی نکردند، ما اصلاً بحث تقابل یا ایجاد مشکل نداشتیم و تلاش ما بر این است که این دوستان را جذب کنیم. انتخابات هیئت‌رئیسه فراکسیون امید دوشنبه هفته گذشته انجام شد و بااینکه صحن مجلس روزهای دوشنبه جلسه ندارد، استقبال خیلی خوبی از آن صورت گرفت و نزدیک 90 نفر از دوستان در این جلسه حضور یافتند. تعدادی از اعضا نیز مشغول سفرهای استانی و امثال آن بودند. بنابراین ما از کاهش تعداد فراکسیون امید نگرانی نداریم؛ کما اینکه آن ها که استواری بیشتری دارند، برای ما مهم تر هستند تا اینکه بخواهیم سیاهی‌لشکر راه‌اندازیم. قطعاً عملکرد فراکسیون امید باتدبیر، خردمندی و عقلانیت همراه است و منافع عمومی را مدنظر دارد و تعداد این فراکسیون با حمایت افکار عمومی بیشتر خواهد بود و دغدغه ای دراین‌بین وجود ندارد.

اخلاق و منش فراکسیون امید به همه افکار و اعتقادات سیاسی احترام می گذارد. قضاوت اقدام دوستانی که در لیست امید حضور داشتند و از این لیست رأی گرفتند؛ اما با برنامه لیست امید همراهی نکردند، با مردم و افکار عمومی است و آن ها بایستی به‌جای ما جوابگوی مردمی باشند که به ایشان رأی دادند. هرکسی که در فراکسیون امید شکاف ایجاد کند، اولاً، نهایتاً سرش به سنگ خواهد خورد و ثانیاً، بایستی جوابگوی مردم باشد. مردم سال گذشته ما را به‌عنوان نمایندگان خود انتخاب کردند و چهار سال دیگر نیز در معرض آزمون و امتحان مردم قرار خواهیم گرفت و مردم هستند که جواب نهایی را می دهند. شک نکنید که اگر کسی که بانام فراکسیون امید رأی آورده باشد و در این فراکسیون تفرقه و مشکلی ایجاد کند، مردم آن ها را مواخذه و بازخواست می کنند و نیاز نیست که ما دراین‌باره در مجلس بحث کنیم. بااین‌حال گرچه تعداد اعضای فراکسیون امید مهم است؛ اما وجود افراد باثبات در فراکسیون مهم تر از تعداد افراد است.

شک نکنید با برنامه هایی که فراکسیون امید خواهد داشت که در رأس آن اخلاق مداری، همراهی با مردم و افکار عمومی، منافع ملی و اصلاح امور جامعه قرار می گیرد، دیگران نیز جذب این فراکسیون خواهند شد. تعداد قابل‌توجه اعضای فعلی فراکسیون با برنامه ریزی هایی که در طول چند روز گذشته انجام‌گرفته است، فراتر خواهد رفت و موفقیت آن روزبه روز بیشتر خواهد شد. ما اصلاً نگران تشکیل هیچ فراکسیونی در مجلس نیستیم، دوستان نماینده آزاد هستند که این کار را انجام دهند؛ اما مردم همیشه قضاوت را انجام می دهند؛ مردم به اخلاق مداری پایبند هستند و کسانی که به اخلاق پشت پا زنند، مورد مواخذه مردم قرار می گیرند.

دوستانی که فراکسیون اعتدال را تشکیل دادند، بایستی مشخص کنند که منظورشان از «اعتدال» چیست؟ صرفاً نام‌گذاری فراکسیون تحت یک عنوان کفایت نمی کند؛ آیا این عنوان از دولت تقلیدشده است یا این فراکسیون با هماهنگی دولت در مجلس ایجادشده است؟ بعدازآن می توان در مقام سخنگوی فراکسیون امید در مورد این فراکسیون قضاوت کرد تا اینکه مورد دلخوری دوستان واقع نشود. فراکسیون و لیست امید که مطرح شد، مشخص بود که اصلاح طلبان و حامیان دولت اعضای آن را تشکیل می دهند. بنابراین در حال حاضر نیز بایستی این روح در فراکسیون امید حاکم باشد که هم اکنون این گونه است. اگر جایی دلخوری و گله مندی هم باشد، این موضوع هیچ‌وقت دلیلی بر از هم پاشیدن شاکله فراکسیون و دودستگی نمی شود.

اعضای اصلی فراکسیون امید بعد از تعطیلات مجلس مشخص خواهد شد و آمار آن به مردم ارائه خواهد شد، بعدازآن می توان به جذب تعداد بیشتر اقدام کرد. اخلاق حکم می کند که وقتی ما از یک برندی استفاده کردیم، پشت آن را خالی نکنیم و برای استفاده کوتاه‌مدت و سوءاستفاده نباشد. این نکته نیز بایستی موردتوجه باشد که الزاماً نمی توان گفت که  همه افرادی که در لیست امید حضور داشتند، به برنامه های این لیست پایبند باشند؛ چراکه ما در خیلی از شهرستان ها نیروهایی داشتیم که بر سر اصرار و به‌عنوان خیر الموجودین در لیست امید قرار گرفتند. شاید جاهایی بود که اصول گراهای معتدل بالاجبار در لیست امید قرار گرفتند تا اینکه افراد افراطی به مجلس ورود پیدا نکنند؛ چراکه شخص اصلاح طلب یا حامی دولت وجود نداشت. بنابراین نمی توان انتظار داشت که افرادی به علت مساعدت لیست امید، به اصول فراکسیون امید پایبند و استوار باشند. در مجلس عقلانیت حاکم است و این نکته امید ماست. برای رأی آوری طرح ها یا لایحه هایی  که منافع ملی در آن گنجانده‌شده است، اصول گراهای معتدل و مستقلین را نیز جذب خواهیم کرد؛ لذا سعی ما بر تعامل به‌جای تقابل است.

هدف ما چیزی جز حمایت و دفاع از منافع ملی نیست؛ در این راستا هرکسی را همراه کنیم، برگ برنده ای است و منفعت آن به مردم خواهد رسید. گفتنی است که عضو شدن در یک فراکسیون ملاک نیست، بلکه پایبندی به برنامه های آن و همراهی با فراکسیون مهم است. فراکسیون امید نیز چنان مصمم و با برنامه ورود پیدا خواهد کرد که جاذبه ای برای پیوستن نمایندگان باشد. توانمندی های لازم در فراکسیون وجود دارد و دکتر عارف، رئیس فراکسیون انسان فوق العاده اخلاق‌مداری هستند.