به گزارش پارس به نقل از ایسنا، نشست ارزروم، سومین نشست وزیران خارجه سه کشور است که در آن المار محمدیاراف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان، احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان با یکدیگر دیدار می کنند.

در این دیدار وزیران خارجه سه کشور درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه یی، بە تبادل نظر پرداخته و درباره زمینه های همکاری میان سه کشور، ثبات منطقه و ایجاد امنیت، گفت وگو می کنند.

نخستین اجلاس وزرای امور خارجه سه کشور در ارومیه و دومین نشست نیز در جمهوری خودمختار نخجوان برگزار شد.

در پایان نشست اول وزیران خارجه سه کشور در ارومیه با انتشار بیانیه ای ضمن در نظر گرفتن اشتراکات دینی، تاریخی و ارزش های مشترک، بر روابط ممتاز و تاریخی سه کشور تاکید کردند.

در این بیانیه طرفین توافق کردند که در راستای تقویت رشد و توسعه اقتصادی و ارتقای سطح رفاه سه کشور، طرح های همکاری مشترک را در بخش های مختلف تجارت، صنعت، سرمایه گذاری، حمل و نقل، ارتباطات، انرژی، دانش و فناوری و گردشگری اجرا کنند.

در این نشست همچنین طرفین در زمینه تشکیل کمیته سه جانبه اقتصادی با حضور نمایندگان ویژه سه کشور به منظور بررسی امکان انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی سه جانبه، تسهیل امور گمرکی، نوسازی دربهای مرزی، تأسیس شرکت های مشترک سه جانبه به منظور فعالیت در زمینه های مختلف اقتصادی و تجاری و نیز تشکیل کمیته سه جانبه ای با حضور مقامات کنسولی سه کشور جهت بررسی راه های تسهیل و گسترش مراودات مردمی به توافق رسیدند.

اقدامات مشترک طرفین در زمینه مبارزه با تروریسم، جنایات سازمان یافته، قاچاق مواد مخدر، سلاح و مهاجرین و انسان و رایزنی های سه کشور در خصوص مسایل مهم منطقه ای و جهانی در سطح وزیران خارجه در قالب سازمان های منطقه ای و بین المللی از دیگر مسایل مورد توافق طرفین در نشست ارومیه بود.

در بیانیه پایانی نخجوان نیز آمده است که وزرای خارجه سه کشور با حمایت از ادامه مذاکره در مورد مسایل مهم منطقه ای و بین المللی اعلام می کنند از انتخاب جمهوری آذربایجان به عضویت غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال می کنیم.

در این بیانیه بر لزوم حل مناقشه قره باغ در چارچوب حق حاکمیت، تمامیت ارضی و موازین حقوق بین المللی، تاکید شده است که وزرای خارجه سه کشور در مورد برگزاری جلسات کمیته های فرعی اقتصادی سه جانبه در زمینه تجارت، صنعت و سرمایه در ترکیه، در زمینه حمل و نقل در جمهوری آذربایجان، در زمینه انرژی، جهانگردی و فرهنگی در ایران به توافق رسیدند.

در این بیانیه همچنین سه طرف به وجود امکانات برای اتصال راه آهن باکو تفلیس فارس به راه آهن « نخجوان جلفا تبریز» اشاره کردند.