به گزارش پارس به نقل از شبکه ایران، رهبر معظم انقلاب در روزهای پایانی سال ۹۱ طی دیداری با اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور بر نکته ای تاکید فرمودند که در آغازین سال جدید به نقشه راهی برای دست اندرکاران صنعت گردشگری تبدیل شد.

ایشان در آن دیدار به کرات سفارش داشتند که برنامه ریزی ها در نوروز ۹۲ باید به گونه ای باشد که مردم عید را به شادی، شیرینی و نشاط سپری کنند. کلیات این دیدار که البته پس از سه دهه برای نخستین بار انجام می شد رسانه ای نشد، اما تکلیف را برای افرادی که در آن روز و در آن جلسه حضور داشتند روشن کرد تا در شرایطی که بسیاری دم از نسخه های غربی برای ترویج شادی و نشاط در بین مردم می زنند راهکارهای بومی و ملی سرفصل اجرای برنامه های نوروزی قرار گیرد.

از آن دیدار به بعد اما کلید اجرای برنامه های نوروزی با توجه به فرمایشات معظم له به دست محمد شریف ملک زاده به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زده شد تا با راه اندازی کاروان های شادی و برگزاری جشنواره صدای بهار در ۳۱ استان کشور نخستین قدم برای تحقق نوروزی شاد و خاطره انگیز در سال جدید برداشته شود، با این وجود بسیاری از رسانه ها و به ویژه رسانه های به ظاهر ملی سعی کردند با نسبت دادن برگزاری این دیدار مهم که پس از ۳۰ سال برای نخستین بار اتفاق می افتاد به اشخاصی، آن را از یک رویداد مهم ملی به کار شخصی و جناحی تنزل دهند در حالی که کلیات کار بر این اساس بود که مجموعه ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی متشکل از نهادها و دستگاه های مختلف از هلال احمر گرفته تا وزارت بهداشت و حتی نیروی انتظامی در این زمینه نقش بسزایی داشتند و این دیدار مستقیماً با هماهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدارک دیده شده بود.

در هر حال سرانجام با اهتمام ستاد تسهیلات سفرهای کشور به منویات رهبر معظم انقلاب، بزرگترین رویداد گردشگری کشور در نوروز ۹۲ رقم خورد و ثبت بیش از ۸۵ میلیون اقامت شبانه مسافران نوروزی در فاصله زمانی ۲۸ اسفند ۹۱ تا ۱۶ فروردین ۹۲ نشان داد که این دیدار علاوه بر اینکه موجبات دلگرمی اعضای ستاد را در پی داشت برنامه ریزی ها را به سمت و سویی برد که مردم را به انجام سفر امیدوار کرد. این اتفاق خوشایند البته دستاورد دیگری هم داشت و آن اینکه برخلاف همه تصورات منفی و شایعه پراکنی ها مبنی بر اینکه مردم با وجود گرانی ها میل و رغبتی برای رفتن به سفر ندارند، نوروز ۹۲ به یکی از خاطره انگیز ترین و پرترددترین ایام سال تبدیل شد، ثبت بیش از ۱۰۰ میلیون نفر جابه جایی که بیش از نیمی از آن مربوط به استفاده از حمل و نقل عمومی است نشان داد که گردشگری داخلی جای خود را میان گردشگران پیدا کرده است و هر زمان که مردم با حوزه تمدن ایرانی – اسلامی بیشتر آشنا می شوند بر رونق آن نیز افزوده می شود.

امسال حتی برخلاف همیشه و برای نخستین بار شکل و شمایل اعلام سفرها به دستور ملک زاده تغییر کرد تا بهانه از دست اشکال تراشان گرفته شود و آمار سفرهای نوروزی از مبدأیی رسانه ای شود که پیش از این نیز مرجع اعلام ترددها و حمل و نقل های جاده ای بوده است. بر این اساس مسئولیت اعلام آمارها به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور سپرده شد تا خیال کسانی که نگران عبور چندباره مسافران از شهری به شهر دیگر بودند راحت شود.

رشد ۹۱ درصدی سفر به مناطق ناشناخته و افزایش چشمگیر گردشگری دریایی نیز از جمله اتفاقات مهمی بود که باعث شد نوروز ۹۲ که شروعش با تاکیدات رهبری بود از اعیاد سال گذشته متمایز شود، همه این رویدادهای خوشایند در حالی اتفاق می افتاد که به خاطر توزیع مناسب سفر که از سال ها پیش دغدغه آن آغاز شده بود، گردشگری داخلی به رونقی رسید که در کنار گرانی ارز، رویای توازن میان گردشگران داخلی و خارجی را تحقق بخشید و موجب شد برای نخستین بار آماری که از خروج گردشگران ایرانی به کشوری مثل ترکیه اعلام می شود، حداقل برای سرمایه گذاران صنعت گردشگری در داخل کشور امیدوارکننده باشد. به طوری که خبرگزاری « تجارت امروز» ترکیه در گزارشی جالب توجه، اعلام کرد که در نوروز ۹۲ فقط ۲۰ هزار ایرانی به ترکیه سفر کردند و این در حالی بود که در سال ۲۰۱۱ یعنی نوروز ۹۰ بیش از ۸۰ هزار گردشگر ایرانی وارد این کشور شده بودند. مقامات ترک البته این کاهش ۶۰ درصدی را به بحث افزایش فشارهای ناشی از تحریم ها نسبت داده اند اما از رونق افتادن بازارهای گردشگری این کشور که زمانی به دست ایرانی ها می چرخید، دلیل دیگری هم دارد و آن رونق گردشگری داخلی است که حالا می خواهد سود خالص صنعت گردشگری را روانه جیب مردمش و نه غریبه ها کند.


اگر نخواهیم بگوییم کاهش که ثابت نگه داشتن نرخ ها و از طرفی افزایش کیفیت خدمات و تسهیلات به علت جدیت در بحث نظارت ها و برخورد شدید با متخلفین از جمله عللی بود که توانست علاقه مردم را از گشت و گذار در کشورهای همسایه، به سیر و سیاحت در داخل کشور تغییر دهد. البته طبق همین گزارش خبرگزاری ترک، در سال های پیش که گردشگران ایرانی تعطیلات نوروزی خود را در ترکیه می گذراندند، هتل های این کشور به طور چشمگیری با همه ظرفیت خود پذیرای گردشگران ایرانی بودند اما نوروز ۹۲ همین هتل ها با ۷۰ درصد تنزل، تقریباً خالی بودند. شیدا چتینکایا، مالک بنیاد گردشگری شیدا نیز در این گزارش به نکته قابل توجهی اشاره کرده است. او با اشاره به کاهش آشکار تعداد گردشگران ایرانی در ترکیه عنوان کرده است که در حال حاضر ایرانیان بر گردشگری داخلی خود تمرکز کرده اند و این امر نه فقط بر وضعیت سفر و گردشگری بلکه بر همه تولیدات و خدماتی که وابسته به صنعت گردشگری و تجارت انواع کالا با گردشگران است، در ترکیه اثر منفی دارد.

شاید جالب باشد که در اینجا به آماری اشاره کنیم که از رتبه برتر رقابت پذیری گردشگری ایران در جهان پرده برمی دارد. رتبه ایران در گزارش سال ۲۰۱۱ مجمع جهانی اقتصاد که به رتبه بندی شاخص رقابت پذیری در صنعت توریسم و سفر میان ۱۳۹ کشور جهان پرداخته بود، ۱۱۴ تعیین شده که در مقایسه با کشورهایی مثل گرجستان، جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز در اقتصاد جهانی از رتبه پایین تری برخوردار بود اما حالا پس از دو سال در گزارش اخیر مجمع جهانی اقتصاد، ایران که یکی از ۱۰ کشور برتر جهان از نظر دارا بودن جاذبه های گردشگری و طبیعی مناسب است، در فهرست کشورهای برتر رقابت پذیری گردشگری دنیا قرار گرفته است. در این گزارش سوئیس میان ۱۴۰ کشور مورد مطالعه در رتبه نخست قرار گرفته و ایران در حالی در مکان ۹۸ دیده می شود که نسبت به سال گذشته میلادی که در رتبه ۱۱۴ قرار داشت، ۱۶ پله صعود کرده است.


بر اساس این گزارش، سهم صنعت گردشگری ایران در سال ۲۰۱۲ از تولید ناخالص داخلی حدود ۱۱۸ میلیون و ۶۹۵ هزار دلار معادل ۲/۴ درصد بوده که پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۲ به چهار درصد برسد. از طرفی رشد ۱۰۰ درصدی سفر به مناطق روستایی و عشایری کشور در سفرهای نوروزی امسال و بازدید بیش از ۲۰ میلیون نفر از گردشگران ایرانی از ۲ هزار مکان تاریخی مثل موزه ها و کاخ موزه ها از جمله نکاتی بود که بر برنامه ریزی های انجام شده در نوروز ۹۲ صحه گذاشت و البته همه این توفیقات به دست نمی آمد مگر با تلاش شبانه روزی همه سازمان های عضو ستاد تسهیلات سفرهای کشور در ایام نوروز که به گفته معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موجبات رضایت ۹۵ درصدی مسافران را فراهم ساخت و موجب شد تا سفرهای کم دغدغه و بانشاط در سراسر کشور انجام شود.


به همین منظور نیز برای تقدیر و ارج نهادن به خدمات و اقدامات ارزنده خانواده بزرگ ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور، ۲۹ فروردین ماه مراسم جشنی با حضور بیش از یکصد هزار نفر از سراسر کشور و همچنین مقامات و دستگاه های متولی در ستاد تسهیلات سفرهای کشور در استادیوم آزادی پیش بینی شده که در همین زمینه سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که در پی دیدار اعضای ستاد دائمی تسهیلات سفرهای کشور با مقام معظم رهبری در روزهای پایانی سال گذشته و تاکیدات ایشان مبنی بر این که مردم عید را به شادی و شیرینی سپری کنند، سازمان میراث فرهنگی برنامه ریزی گسترده ای برای تحقق این مهم انجام داد. سالومه پوریامین برگزاری جشنواره ملی صدای بهار با اجرای برنامه های شاد، متنوع و فرهنگی در ۳۱ استان و برپایی جشنواره ها و نمایشگاه های متعدد نوروزی در سراسر کشور را موید لبیک به بیانات معظم له دانست و تاکید کرد: اعضای ستاد تسهیلات سفرهای کشور از ۲۸ اسفند تا ۱۷ فروردین ماه بی وقفه و شبانه روزی به ارائه خدمات به گردشگران و مسافران نوروزی پرداختند.


پوریامین افزود: برهمین اساس برای تقدیر و ارج نهادن به زحمات ارزشمند، موثر و غیر قابل جبران این عزیزان در روزهای آغازین بهار امسال، ۲۹ فروردین مراسم جشنی با حضور یکصد هزار نفر از سراسر کشور و همچنین مقامات و دستگاه های متولی در ستاد تسهیلات سفرهای کشور در استادیوم آزادی با ندای لبیک یا خامنه ای برگزار خواهد شد. متاسفانه این مراسم تاکنون مورد مخالفت و تاخت و تاز سیاسی برخی افراد و گروه های سیاسی، قرار گرفته است. این افراد مصرانه بر این عقیده اند که این جشن، یک میتینگ تبلیغاتی است، البته مخالفان این قضیه برآنند تا با کارشکنی و ژست های سیاسی هرطور که ممکن است اجازه ندهند این اتفاق خوشایند که شور و نشاط را در میان مردم به ارمغان آورده است، به نام شخصی که حتی جزیی ترین پیگیری ها و مکاتبات را برای دیدار اعضای ستاد با رهبر معظم انقلاب انجام داده است، ثبت شود.


در واقع آن ها همه تلاش خود را به کار بسته اند تا با زیر سوال بردن همه موفقیت ها و دستاوردهای خوب دولت به مردم القا کنند که هیچ کدام از این آمار و ارقام که امروز موجب درخشش صنعت گردشگری ایران در جهان شده است، متعلق به این دولت نیست و این دولت در آن کوچک ترین نقشی نداشته است. آیا این افراد که در طول این ۳۰ سال خود کوچک ترین تاثیری در ارتقای رتبه گردشگری ایران نداشته و حتی در این حوزه حداقل ترین کار را هم انجام نداده اند، نباید در این زمینه پاسخگوی مردم و سرمایه گذارانی باشند که چشم امید خود را به داشته های طبیعی و تاریخی ایران دوخته اند، آیا ارتقای صنعت گردشگری ایران فارغ از این که چه کسانی در آن نقش داشته یا دخیل بوده اند، به نفع همه ایرانیان نیست، پس چرا عده ای همچنان بر برخوردهای سیاسی خود در این قضیه اصرار می ورزند.

احمدی مقدم: جشن یکصد هزار نفری در حماسه سیاسی تأثیر منفی دارد!

اسماعیل احمدی مقدم فرمانده ناجا درخصوص مراسم تجلیل از خادمین ستاد تسهیلات نوروزی، بیان داشت: من ابتدا لازم می دانم از عنایت ویژه دولت به خادمین ستاد تسهیلات نوروزی تشکر کنم و از این فرصت استفاده کرده دوباره از همه سازمان ها، نهادها، افراد و خانواده آنها که در ایام نوروز متحمل زحمات زیادی شدند قدردانی می کنم، اما درباره مراسم مذکور با توجه به امکانات محدود خدماتی، بهداشتی و رفاهی ورزشگاه آزادی و همچنین حضور قشرهای مختلف سنی به نظر می رسد مشکلات زیادی برای مسئولین ایجاد شود. وی افزود: از سوی دیگر این نگرانی وجود دارد که برگزاری این مراسم بهانه ای به دست گروه های رقیب سیاسی برای ناسالم جلوه دادن روند انتخابات ریاست جمهوری را بدهد و پیامدهای سیاسی این مراسم می تواند آغازگر یک سری مسائل و مشکلات در فضای انتخاباتی کشور شده و مطمئناً در تحقق شعار حماسه سیاسی تاثیر منفی خواهد داشت و اعتماد عمومی را خدشه دار می کند. احمدی مقدم تصریح کرد: همچنین صرف مبالغ گزاف برای اجرای این مراسم با حماسه اقتصادی نیز منافات دارد و به همین علت نیروی انتظامی با برگزاری این مراسم در این سطح موافق نبوده و پیشنهاد می شود مانند سال های گذشته در یک سطح محدود از خادمین ستاد تسهیلات نوروزی قدردانی و صرفه جویی حاصل از آن صرف ارائه خدمات بیشتر در حوزه های مرتبط و به ویژه پیشگیری از حوادث رانندگی شود.

رسایی: این جشن، کاری خلاف مملکت داری است!

حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره برپایی جشن ۱۰۰ هزار نفری در استادیوم آزادی برای تجلیل از خادمان سفرهای نوروزی می گوید: هرگونه سوءاستفاده از امکانات بیت المال برای اهداف سیاسی، جناحی و انتخاباتی از سوی هر کسی که باشد خلاف قانون و شرع و با بازخورد منفی مردم همراه خواهد بود. وی ادامه می دهد: درباره اینکه ۱۰۰ هزار نفر مردم را جمع کنند و هزینه هایی را متحمل شوند حتی اگر با اهداف سیاسی و انتخاباتی هم نباشد و هدفشان تجلیل از برپاکنندگان سفرهای نوروزی باشد کاری خلاف عقل اداری و مملکت داری است چون هزینه ای که می شود قطعاً بیشتر از نتیجه ای است که به بار می آورد. رسایی می گوید: رئیس جمهور می تواند در سالن کوچکتری به منظور آسیب شناسی و بررسی نقاط ضعف و قوت مسئولان و حتی تقدیر از مسئولان، این مراسم را برگزار کند. وی می افزاید: همه نشانه ها قرار از میتینگ سیاسی دارد و با منش سال های گذشته احمدی نژاد سازگاری ندارد، مردم از این چیزها بدشان می آید. اگر مردم در دو دولت قبل اقبالی به احمدی نژاد داشتند احساس کردند این رفتارها صورت نمی گیرد و اگر ببینند همچون روسای جمهور قبلی از بیت المال برای منافعشان استفاده می کنند مردم بدشان می آید.

حسین طلا: مردم اینگونه هزینه ها را نمی پذیرند!

حسین طلا، نایب اول کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این زمینه می گوید: چنین همایشی بدعت بسیار غلطی است. آنچه مسئولان انجام می دهند وظیفه شان است و قرار نیست میلیاردها تومان هزینه شود تا مسئولان از خودشان تشکر کنند بلکه باید از مردم تشکر شود که این سوء مدیریت ها را تحمل می کنند. مردم در شرایط اقتصادی کنونی این گونه هزینه کردها را نمی پذیرند. وی می افزاید: بودجه ای که صرف برپایی جشن استادیوم آزادی می شود می تواند هزینه زندگی مستمندان بسیاری شود. طلا تاکید می کند که چه کسی است که برداشت میتینگ انتخاباتی را از این مراسم نداشته باشد؟ وی درباره استفاده از شعار « لبیک یا خامنه ای» در بنرهای تبلیغاتی این جشن نیز می گوید: در انتخابات امسال، همه شعار پیروی از ولایت را می دهند اما نمی دانیم چقدر این افراد به این موضوع اعتقاد دارند.