به گزارش پارس به نقل از فارس، محمود احمدی نژاد ظهر امروز به وقت محلی پس از مراسم امضای اسناد همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و نیجر در نشست مشترک خبری به همراه همتای نیجری خود در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای سفر به نیجر با بیان اینکه در جریان این سفر گام های بلندی در جهت گسترش روابط برداشته شد، گفت: ایران و نیجر از امکانات و تجربیات خاصی برخوردار هستند که می توانیم آنها را در خدمت پیشرفت و رفاه دو ملت قرار دهیم.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات خود را در عرصه های کشاورزی، فنی و مهندسی در اختیار مردم نیجر قرار دهد.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ایران آمادگی دارد در زمینه اکتشاف نفت با نیجر همکاری کند، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی بابت توسعه روابط با کشور برادر خود نیجر ندارد.

رییس جمهور خاطرنشان کرد: ایران و نیجر از نگاه مشترکی نسبت به مسائل منطقه ای و بین المللی برخوردار هستند و ما پیشرفت نیجر را پیشرفت ایران می دانیم و هر دو خواهان صلح و پیشرفت برای همه ملت ها می باشیم.

احمدی نژاد تصریح کرد: دیدگاه ایران در خصوص نیجر این است که منافع هر ملتی در اختیار خود آن ملت قرار بگیرد.

رییس جمهور ادامه داد: استعمارگران به دنبال چپاول ثروت ملت ها هستند و همه منابع دنیا را برای خود می خواهند؛ آنها خود را مالک دنیا دانسته و هیچ حقی برای ملت ها قائل نیستند و نمی خواهند که ملت های مستقل با یکدیگر دوست و همراه باشند، اما به رغم خواست آنان مصمم هستیم در مسیر توسعه همه جانبه روابط گام برداریم.

رییس جمهور نیجر نیز در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران علاقمند است در چه نوع معادنی با نیجر همکاری کند؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران کشور پیشرفته ای بوده و در عرصه زمین شناسی و معدن تجربیات زیادی دارد و دو کشور مصمم هستیم در این زمینه با یکدیگر همکاری کنیم؛ اما به رغم حدسی که شما می زنید در خصوص اورانیوم هیچ گفتگویی بین ما صورت نگرفته چرا که در ایران معادن اورانیوم وجود دارد و خود این کشور از تولید کنندگان اورانیوم محسوب می شود.

وی همچنین با بیان اینکه نیجر و ایران مواضع مشترک و واحدی در خصوص مهمترین مسائل بین المللی و منطقه ای با یکدیگر دارند، گفت: ایران کشوری پیشرفته و قدرتمند است و نیجر مانند ایران معتقد است که همه ملت ها باید برای ایجاد و استقرار صلح و دوستی و امنیت در جهان مشارکت و همکاری داشته باشند.