حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی مسافر و کالا از طریق جاده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری قزاقستان را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

هدف این موافقتنامه، ساماندهی حمل و نقل بین المللی کالا و یا مسافر از طریق جاده بین کشورهای ایران و قزاقستان و نیز حمل و نقل گذری از طریق قلمرو آنها و حمل و نقل به کشورهای ثالث و بالعکس توسط وسایل نقلیه ثبت شده در کشور یکی از طرفها است.

همچنین این موافقتنامه تأثیری بر حقوق و تعهدات طرفها ناشی از سایر موافقتنامه های بین المللی که دو کشور عضو آنها هستند، نمی گذارد. 

**لایحه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین ایران و سنگاپور تقدیم مجلس شد 

دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری همچنین لایحه موافقتنامه تشویق و حمایت متقابل از سرمایه گذاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سنگاپور را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. 

این لایحه با توجه به اهمیت سرمایه گذاری در به کارگیری منابع و امکانات بالقوه اقتصادی و نظر به ضرورت تشویق و حمایت از سرمایه گذاری های اتباع دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری سنگاپور و به منظور ایجاد و حفظ شرایط مساعد برای سرمایه گذاری های یادشده در جهت ارتقاء و تحکیم همکاریهای اقتصادی و تأمین منافع هر دو دولت،برای طی مراحل قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. 

** لایحه معاضدت قضایی بین ایران و چین به مجلس تقدیم شد 

حسن روحانی رئیس جمهوری لایحه «معاهده معاضدت قضایی در موضوعات مدنی و تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین» را برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. 

این لایحه نیز با توجه به لزوم استقرار روشمند همکاریهای قضایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین و با توجه به آثار مثبت ناشی از اتخاذ تدابیر و ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای اتباع دو دولت و در راستای زمینه سازی برای گسترش مناسبات دو کشور و ارتقای سطح همکاری دو جانبه و تحکیم مناسبات میان آنها، برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. 

**مصوبه دولت درباره موافقتنامه کشتیرانی تجاری دریایی بین ایران و تایلند 

همچنین با تصمیم هیات وزیران، وزارت راه و شهرسازی مجاز شد نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا(پاراف) و امضای موقت موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی بین ایران و تایلند اقدام کند.

*متن مصوبه هیات وزیران به شرح زیر است:

وزارت راه و شهرسازی مجاز است با هماهنگی معاونت حقوقی رئیس جمهور(امور توافق های بین المللی) و وزارت امور خارجه نسبت به انجام مذاکره، پیش امضا(پاراف) و امضای موقت موافقت نامه کشتیرانی تجاری دریایی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت پادشاهی تایلند در چارچوب متن نمونه موضوع نامه شماره 142871 مورخ 1389.6.28 معاونت حقوققی رئیس جمهور، ظرف سه سال از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه اقدام و مراحل قانونی را تا تصویب نهایی پیگیری کند.

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری این مصوبه را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی و وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.