به گزارش پارس به نقل از کیهان، روزنامه السفیر ضمن انتشار این خبر نوشت: اسرائیل می کوشد در دامن زدن به این فتنه انگیزی جنگ ردپایی از خود بر جای نگذارد اما شاهد از غیب رسید. سیزدهمین کنفرانس هرتزلیا که معمولا به مسائل استراتژیک اسرائیل می پردازد اواخر ماه مارس (اسفند سال گذشته) برگزار شد و از جمله مسائلی که در آن مطرح شد، تلاش برای عمیق تر کردن بحران سنی و شیعه در خاورمیانه برای حفظ امنیت اسرائیل بود.
در بخشی از کنفرانس ذکر شد: « ضروری است که تنش میان سنی و شیعه از طریق تشکیل محوری سنی در منطقه، عمیق تر شود که این محور نیز می تواند با شرکت کشورهای عربی خلیج [فارس] ، مصر، ترکیه و اردن تشکیل شود. »
همچنین تصریح شد « محور مزبور، هم پیمان اسرائیل و آمریکا خواهد بود و در مقابل محور شر به رهبری ایران به عنوان یک محور شیعی ایستادگی می کند. »
روزنامه السفیر می افزاید: روشن است که کنفرانس هرتزلیا که یکی از مهم ترین کنفرانس های برگزار شده در اسرائیل با شرکت مهمان های آمریکایی و اروپایی است، مسائل استراتژیک و سیاسی را بررسی می کند تا اسرائیل و هم پیمانانش ظرف سال آینده، براساس آن حرکت کنند. این دور از کنفراس مزبور تلاش داشت به اسرائیل و دوستانش یادآور شود که این کشور می تواند از بحران سنی و شیعه به سود خودش و به خصوص در مواجهه با ایران استفاده کند. متفکران و استراتژیست های اسرائیل بر این باور هستند که تل آویو تاکنون کار قابل توجهی در این زمینه انجام نداده و بهترین بستر برای مقابله با خطر ایران را فراموش کرده است.
در کنفرانس هرتزلیا همچنین عنوان شد: « در شرایطی که احتمال تجزیه سوریه روز به روز بیشتر و نزدیک تر به حقیقت شده است، کشورهای غربی و هم پیمانان منطقه ای آنها به خصوص ترکیه، اردن و اسرائیل باید با یکدیگر هماهنگی کنند. »
در ادامه گزارش السفیر آمده است: حاضران در کنفرانس امنیتی هرتزلیا تاکید کردند که باید شعله فتنه سنی و شیعه زیادتر شود. به همین دلیل در بیانیه پایانی خود آوردند که « اسرائیل جایگزینی برای خروج از فضای استراتژیک پر تنش پیرامون خود دارد و این تنها از طریق همکاری با هم پیمانانش در منطقه میسر می شود. نقش اسرائیل در مذاکرات بین المللی و منطقه ای در مورد سوریه بسیار مهم است و تنها در صورتی فضا به سود اسرائیل خواهد شد که منطقه به دو محور صلح و شر تقسیم شود. »
السفیر خاطرنشان کرد: براساس بیانیه پایانی، محور صلح؛ محوری شامل مصر، ترکیه و پادشاهی های عربی است که به اسرائیل نزدیک بوده و با آمریکا هم پیمان هستند. هدف این محور مانند سابق این نیست که چگونه روند صلح عرب ها و اسرائیل را پیش ببرد؛ بلکه قرار است مشارکت فعال اسرائیل در ترسیم آینده منطقه را تسهیل کند. و در عین حال از طریق هم پیمانی با محور سنی، از تبدیل ایران به یک قدرت نظامی هسته ای جلوگیری کند.
این روزنامه می نویسد: اگر به نتیجه کنفرانس هرتزلیا نگاه کنیم، متوجه می شویم که عملا یک محور سنی مذهب در مقابل یک محور شامل ایران و سوریه و در کنار آنها حزب الله شکل گرفته است. همزمان تحرکات اعتراض آمیز در مصر نیز نسبت به احتمال بهبود روابط قاهره و تهران شروع شد و برخی گفتند که عربستان در برانگیختن این اعتراض ها نقش داشته است. از جمله شیخ عبدالعزیز بن عبدالله آل شیخ، مفتی کل عربستان طی فتوایی اعلام کرد که « مسلمانان باید جلوی شیعه ها که عقیده اسلامی را هدف قرار داده اند، بگیرند. » آل شیخ، مسلمانان را تشویق می کند که در مقابل شیعه ها به عنوان یک مذهب باطل ایستادگی کنند و همین فتوا بود که سلفی های مصر را به تظاهرات علیه ایران برانگیخت.
این حمله تبلیغاتی به نقطه ای رسیده که تشیع دشمن شماره یک معرفی شده و ناگهان چشم باز کنیم و ببینیم که اسرائیل هم پیمان کشورهای عربی شده، آن هم در مقابل ایران!
السفیر در عین حال تاکید کرده است: با این حال بسیاری در کشورهای عربی هستند که باور دارند ایران خطری برای کشورهای عربی یا اسلامی نزدیک یا دور نیست و هیچ سابقه ای برای این خطر در گذشته یا حال وجود ندارد. درست است که برخی نویسندگان در مصر با این نوا، همراهی کرده و ایران را برای عرب ها خطری بزرگ تر از اسرائیل تصور می کنند، اما گروه قابل توجهی به این تبلیغات پاسخ داده و آنها را مسخره کرده اند. همین چندی قبل بود که عربستان و دوستان مصری اش مدعی شدند که قایقی با پرچم توگو، از ایران سلاح حمل می کرده و در دریای سرخ توقیف شده است.
دامنه این شایعه آن قدر بالا گرفت تا در نهایت ارتش مصر به صدا درآمده و اعلام کرد که قایق سلاح حمل نمی کرده و متعلق به ایران نیز نبوده است.
السفیر در پایان نوشت، با اینکه اسرائیل تلاش دارد تا مصر و دیگر کشورهای عربی را در نبردش با تهران به حاشیه کشانده و در قدم بعدی آنها را وارد صف خود کند، اما بسیار دور از انتظار است که مصر در زمره یاران اسرائیل برای مبارزه با ایران در آید و ایران نیز به نوبه خود نشان داده که قدم به عقب نمی گذارد. فتنه بزرگ میان عرب ها و ایران نمی تواند مصر جدید را وارد دایره خود کرده و در عمیق شدن شکاف کشورهای عربی با ایران تاثیر بگذارد.