پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- سیروس ذوالفقاری- فقط یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که به «برکزیت» معروف شده است، زمزمه هایی از خواست مردمی حتی در برخی از ایالتهای آمریکا برای خروج از ساختار ایالات متحده به گوش میرسد. علاوه بر این، اخباری که از احتمال نخست وزیری «بوریس جانسون» شهردار یهودی تبار سابق لندن که به گفته برخی «ترامپ انگلیس» محسوب میشود، شایان توجه است. 

در واکنش به نتایج انتخابات انگلیس، بی بی سی گزارش کرد: از نظر فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه، این گزینه ای دردناک و هم برای اروپا و هم برای انگلیس مایه تاسف است. البته باید ضمن احترام به این تصمیم، تمامی پیامدهایش را بپذیریم.  «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان هم گفت: ما باید از تصمیم مردم بریتانیا با تأسف یاد کنیم، بی شک این ضربهای به اروپا و روند اتحاد کشورهای اروپایی است. 

اوباما: انگلیس سنگ بنای سیاست آمریکا

باراک اوباما رییس جمهور ایالات متحده نیز در همین باره گفته است: روابط ویژه ما بادوام است و عضویت انگلستان در ناتو به عنوان سنگ بنای سیاست اقتصادی، امنیتی و خارجی آمریکا باقی خواهد ماند. 

هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات نیز گفت: ضمن احترام به تصمیم مردم انگلیس، وظیفه نخست ما اطمینان از آسیب نرسیدن به اقتصاد خانواده ها در آمریکاست. ما باید بر تعهد خود به روابط ویژه مان با بریتانیا و اتحاد فرا آتلانتیک با اروپا تاکید ورزیم. 

بوریس جانسون، ترامپ از نوع انگلیسی

اما پس از استعفای «دیوید کامرون» نخستوزیر فعلی انگلیس در واکنش به رأی مردم برای خروج از اتحادیه اروپا، مجله تایم درباره جایگزین های احتمالی وی نوشت: به احتمال زیاد «بوریس جانسون» شهردار یهودی تبار سابق لندن و رهبر کارزار برکزیت جایگزین کامرون میشود.  از نظر تایم، جانسون(با توجه به محل تولد و سیاستهای عوامفریبانه مشترک این 2) نمونه انگلیسی دونالد ترامپ نامزد جنجالی حزب جمهوریخواه آمریکاست. 

از خانم «ترزا می» وزیر کشور بریتانیا، «مایکل گوو» دستیار بوریس جانسون در کمپین خروج و وزیر دادگستری انگلستان نیز به عنوان دیگر نامزدهای احتمالی حزب محافظه کار انگلستان برای تصدی پست نخست وزیری یاد شده است. جانسون بهع نوان یکی از مطرح ترین چهره های سیاسی در انگلیس، در مخالفت با کامرون در موضوع ماندن یا خروج از اتحادیه اروپا، پیروز این رقابت شد. 

زمزمه جدایی تگزاس از ایالات متحده

همچنین، با پیروزی کارزار خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (موسوم به برکزیت) خون تازه ای در رگه ای استقلال طلبان در تگزاس جریان یافته و مردم این ایالت نیز از روز جمعه تاکنون کارزار مشابهی را برای خروج ایالت خود از سیستم فدرالی آمریکا و کسب استقلال از ایالات متحده به راه انداخته اند.  رویترز در این باره مینویسد: به گفته دنیل میلر، رهبر جنبش ملیگرای تگزاس، «رأی شهروندان در بریتانیا میتواند الگوی تگزاس قرار گیرد. این ایالت قبلاً و در بین سالهای 1836 تا 1845 استقلال داشته و اقتصاد 1.6 تریلیون دلاری آن در بین 10 اقتصاد برتر جهان قرار دارد.»

این گروه روز جمعه و پس از اعلام نتیجه همه پرسی «برکزیت»، رسماً از جورج ابوت، فرماندار تگزاس درخواست کرد تا از روند مشابهی برای مردم تگزاس حمایت کند.

 این گروه که مدعی حمایت یکچهارم میلیونی از خود است، با وجودی که پیشتر در سال میلادی جاری نتوانسته بود موضوع استقلال را در چارچوب رأی گیری ماه نوامبر قرار دهد، قصد دارد کارزار خود را برای انتخابات سال 2018 مجدداً شروع کند.  این کارزار مشابه برکزیت، تگزیت نام گرفته و طی چندین روز گذشته در شبکه های اجتماعی مانند توئیتر بارها از سوی کاربران دنبال شده است. اگرچه حقوقدانان در ایالات متحده معتقدند که امکان فروپاشی ایالات متحده وجود ندارد، این موضوع سبب توقف صدها طرح استقلال طلبانه در تاریخ آمریکا نشده است. 

در تاریخ ایالات متحده، افراد گوناگونی بعضاً به دلیل مالیاتهای سنگین یا محدود شدن آزادیهای خود خواهان استقلال ایالت خود از سایر ایالتها بودهاند.  نتایج نظرسنجی رویترز در سال 2014 نشان داد که یک چهارم از آمریکاییها با خروج ایالت خود از سیستم فدرالیستی مشکلی ندارند. 

همچنین لوییس مارینلی رهبر گروه جداییخواه «کمپین آری به استقلال کالیفرنیا» نیز در همین باره به رویترز گفت: ما قصد داریم با برگزاری همهپرسی برای استقلال از سایر ایالات، این روند را اینجا در کالیفرنیا به اجرا درآوریم تا بدین ترتیب بتوانیم از حقوق خود برای تصمیمگیری آزادانه و رأی به ماندن یا خروج از اتحادیه آمریکا استفاده کنیم.