به گزارش پارس به نقل از مهر، تعدادی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، سابقه رزمندگی و حضور در جبهه های جنگ تحمیلی دارند.

محسن رضایی در شهریور۱۳۶۰ از سوی حضرت امام خمینی (ره) به فرماندهی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و در دوران هشت سال دفاع مقدس، مسئولیت فرماندهی سپاه را برعهده داشت.

علیرضا زاکانی دبیر کل جبهه رهپویان انقلاب نیز از سن ۱۵ سالگی به جبهه پیوست. در وبسایت او آمده است: « وی که در هنگام پیوستن به جبهه حق بیش از ۱۵ سال نداشت، پس از حضور در لشگرهای محمّد رسول ا… (ص) و سیدالشهداء (ع) و قرارگاههای جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهای تخریب و اطلاعات و عملیات سپری کرد و توفیق قبول مسئولیت هایی از جمله معاون گردان، مسئول محور اطلاعات و عملیات قرارگاه نجف ۳، قائم مقام اطلاعات و عملیات لشگر محمّد رسول ا… (ص) و نهایتاً مسئولیت محور این لشگر را کسب نمود» .

 

علیرضا زاکانی، نفر سوم ایستاده از چپ

فرمانده لشکر نصرسپاه پاسداران، فرمانده نیروی هوایی سپاه پاسداران در دوران جنگ نیز از سوابق خدمتی محمد باقر قالیباف است. در وبسایت شهردار تهران و عضو ائتلاف پیشرفت درباره حضور وی در جبهه های جنگ آمده است « قالیباف نوجوان در سال ٥٨ و در سن ١٨ سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیتهایی که از خود نشان داد در سال ١٣۶١به عنوان فرمانده تیپ امام رضا (ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر ٥ نصر خراسان انتخاب شد… دکتر قالیباف به همراه لشکر ٥ نصر در اغلب عملیاتهای دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب پرداخت و برادر ایشان شهید حسن قالیباف نیز از نیروهای تحت فرماندهی دکتر قالیباف بود که در عملیات کربلای ۴ به فیض شهادت نائل شد» .

محمد حسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس را هم می توان در جرگه نامزدهایی به حساب آورد که سابقه حضور در جبهه دارد. او به واسطه برادرش که به سید آزادگان مشهور است وارد فعالیت های سیاسی شد و ارتباط نزدیکی هم با فرزند بزرگوار امام خمینی شهید حاج آقا مصطفی خمینی داشت. بعد از انقلاب اسلامی ایران به مسئولیت عقیدتی و سیاسی وزارت دفاع انتخاب شد و در جبهه میانی و جنوبی جنگ ایران و عراق مشغول فعالیت شد.

برادر بزرگ وی – سید علی اکبر ابوترابی فرد- وی نقش عمده ای در روحیه دادن به سربازان ایرانی در اردوگاههای اسرای ایرانی در عراق داشت.

مصطفی پورمحمدی درباره حضور یا عدم حضور خود در جبهه های در وبسایت خود چیزی ننوشته است. او درباره این مقطع نوشته است پیش از پیرزوی انقلاب، بر حسب مدارج حوزوی، در اواخر دوره سطح تحصیل می کردم. پس از انقلاب، تحصیل در دوره خارج فقه و اصول را در مشهد آغاز کردم. با آیت الله شاهرودی، فقه و با آقا سید علی اصغر علم الهدی، دو سال خارج اصول خواندم. علم الهدی، از عالمان دقیق النظر حوزه مشهد و از شاگردان ممتاز آیت الله میلانی بود و در سبک و سیاق مرحوم کمپانی بزرگ درس می گفت.

دادستان انقلاب اسلامی اهواز، بندرعباس، کرمانشاه و مشهد، دادستان انقلاب نظامی در مناطق غرب کشور از پست های پورمحمدی در دوران هشت سال جنگ تحمیلی است.

مصطفی کواکبیان هم سابقه حضور در جبهه را دارد. او در وبسایت خود درباره سابقه حضورش در جبهه نوشته است: حضور مکرر مصطفی کواکبیان در جبهه های ایثار و شهادت آن هم به فاصله ۲۰ روز پس از شروع جنگ تحمیلی در کنار خیل عظیم نیروهای مردمی و شرکت در عملیات مردمی و شرکت در عملیات مختلف حتی در زمان تحصیل در دانشگاه نشان از همگامی ایشان با مردم در حقیقت جوی ایران در راه حفط استقلال کشور و حراست از دستاوردهای انقلاب داشت. شهادت برادر بزرگوارشان « شهید محمد کواکبیان» » برادر همسر ایشان« « شهید عباس یزدی فر» » و بسیاری از وابستگان نزدیک و مجروح و جانباز شدن خود ایشان در عملیات فتح المبین از افتخاراتی است که در راستای حفط دستاوردهای نظام اسلامی نصیب وی گردیده است.

حسن روحانی نیز سابقه حضور در جبهه های جنگ را دارد. او در سال ۷۹ مفتخر به دریافت نشان درجه یک نصر از دستان رهبر معظم انقلاب شد. این نشان به عنوان مسؤول واحد بسیج مستضعفین سپاه و مسؤول ستاد جذب و هدایت کمکهای مردمی به وی اعطا شد.

روحانی در کتاب خاطرات خود نوشته است: با پیروزی انقلاب، حسن روحانی در اولین اقدام، در سال ۱۳۵۸، به ساماندهی ارتش آشفته و پادگان های از هم پاشیده پرداخت.

در دوران جنگ ایران و عراق، روحانی مسئولیت‏ های متعددی، از جمله عضویت در شورای عالی دفاع، عضویت در شورای عالی پشتیبانی جنگ و رئیس کمیسیون اجرائی آن، معاونت فرماندهی جنگ، ریاست ستاد قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء و فرماندهی پدافند هوایی کل کشور را برعهده داشت. روحانی بین سال های ۱۳۶۷ تا ۱۳۶۸ به معاونت جانشین فرماندهی کل قوا منصوب شد.

محمد شریعتمداری و یحیی آل اسحاق را می توان در جرگه نامزدهایی قرار داد که اگر چه در جبهه حضور مستقیم نداشت اما در پست های مرتبط خدمت می کردند. از سال ۱۳۶۰ از زمان نخست وزیری شهید رجایی (اعلی ا… مقامه) در نخست وزیری به عنوان جانشین معاونت امور انقلاب انجام وظیفه می کرده و در تشکیل وزارت اطلاعات در کنار آیت الله ری شهری نقش داشته است. یحیی آل اسحاق نیز درسال ۱۳۶۰ در وزارت دفاع به عنوان معاون وزیر به کار مشغول شد. علی اکبر ولایتی را هم به عنوان کسی که مذاکرات پذیرش قطعنامه را انجام داد می توان در این ردیف آورد