به گزارش پارس به نقل از فارس، برنامه هسته ای کره شمالی سال هاست بهانه آمریکا و برخی کشورهای شرق آسیا برای اعمال فشار بر این کشور بوده است.

آخرین موضوعی که جرقه اختلاف میان کره شمالی و این کشورها را شعله ور ساخت، آزمایش اتمی پیونگ یانگ در فوریه ۲۰۱۳ بود که منجر به تصویب تحریم های تازه شورای امنیت علیه کره شمالی شد.

کشورهای خصم کره شمالی یعنی آمریکا و کره جنوبی به همین حد نیز بسنده نکردند و با برگزاری مانور نظامی مشترک به تنش موجود با پیونگ یانگ دامن زدند. پس از آن بود که مقامات کره شمالی از پیمان آتش بسی که به جنگ کره پایان داده بود، خارج شدند و به این ترتیب تنش ها در شبه جزیره کره و شرق آسیا به اوج خود رسید چراکه پس از آن، هر طرف دیگری را به حمله موشکی و پیشدستانه تهدید کرد.

در این میان، آمریکایی ها نیز به سیاق همیشگی خود به بهانه نگرانی از به خطر افتادن امنیت نیروهایشان در این منطقه، وارد عمل شدند. از این رو بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به منظور سفری چهار روزه عازم این منطقه شد و سئول، پایتخت کره جنوبی را اولین مقصد خود قرار داد.

در واقع، او از تریبون علنی دیدارهای خود به کره جنوبی، چین و ژاپن بهره برد تا با تهدید کره شمالی شرایط را برای مهار این کشور فراهم کند. از این رو بود که او در این سفرها تهدید کرد: « اگر لازم باشد، آمریکا از هم پیمانان خود در منطقه دفاع می کند و باید بگویم که آمریکا به همکاری خود با کره جنوبی و همپیمانانش برای ملزم کردن کره شمالی جهت عمل به مسئولیتهایش ادامه می دهد» .

ظاهرا اشاره او به تهدید کره شمالی برای حمله هسته ای بوده است. اما واقعیت ماجرا این بود که پس از اعلام آماده باش نظامی ژاپن، پیونگ یانگ اعلام کرد، در صورت ماجراجویی نظامی ژاپن و همراهی آن با طرح های جنگی آمریکا، این کشور نیز از قدرت هسته ای خویش بهره خواهد گرفت.

اما در این میان، رایزنی با مقامات چینی برای مقامات آمریکایی از اهمیت بیشتری برخوردار بود چراکه از نظر سیاستمداران آمریکایی نظیر جان کری، چین نزدیک ترین کشور به کره شمالی است و می تواند بر کاهش تنش تأثیر بگذارد.

اما چین تاکنون از هر گونه اقدامی علیه کره شمالی خودداری کرده است. یکی از دلایل این امر را می توان نوع نگاه مقامات چینی به تنش موجود در شرق آسیا عنوان کرد. چراکه آنها پیشتر همراه با رهبران کره شمالی بارها تاکید کرده بودند، رزمایش های مشترک آمریکا و کره جنوبی در مرزهای کره شمالی با هدف تحریک این کشور صورت گرفته است.

شاید آگاهی از این اقدامات تحریک آمیز بوده است که موجب شده مقامات چینی به رغم نگرانی از تهدیدات هسته ای کره شمالی، از حمایت تمام قد از کشورهای خصم پیونگ یانگ خودداری کنند.