پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- به دنبال پایان زمان عضویت سه عضو حقوق دان شورای نگهبان قانون اساسی، گمانه زنی ها در مورد معرفی نامزدهای شایسته برای عضویت در این شورا بیشتر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، تا کنون اسامی افرادی چون عباسعلی کدخدایی، فضل الله موسوی، فیروز اصلانی، محمد حسن صادقی، سیامک ره‌پیک مطرح شده اند تا در نهایت آیت الله آْملی لاریجانی در این مورد تصمیم گیری نماید.

احتمالا 25 تیرماه، افراد پیشنهادی رئیس قوه قضاییه به مجلس معرفی می شوند و در روزهای پایانی تیرماه در این خصوص رای گیری می شود.

نهاد شورای نگهبان مجموعاً دارای 12 عضو می باشد که متشکل از دو گروه فقها و حقوقدانان است و هر کدام برای مدت شش سال به عضویت آن در می آیند؛ به طوری که پس از هر سه سال نیمی از اعضای هر گروه (فقیه و حقوقدان) تغییر می‌یابند و اعضای تازه‌ای به جای آنها انتخاب می‌شوند.

حقوقدانان از میان متخصصین برجسته در رشته‌های مختلف حقوقی که احراز این شرایط برعهده‌ رئیس قوه‌ قضائیه است و توسط وی به مجلس معرفی و سپس با رای نمایندگان مجلس انتخاب می‌گردند.

«کدخدایی» استاد و عضو هیات علمی دانشده حقوق دانشگاه تهران، عضو حقوقدان شورای نگهبان (در دوره‌های چهارم و پنجم) و در سه سال اول دوره اخیر(دوره ششم) قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بوده است.

«اصلانی» تا آذرماه سال گذشته مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران بود.

«موسوی» نماینده مردم تهران در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی بود و تحصیلات خود را در حقوق بین‌الملل در کالج کوئینز مری و دانشگاه لیورپول به پایان رساند.

«صادقی» نیز دارای دکتری حقوق خصوصی است که در تا تابستان 1394، ریاست دانشکده حقوق داشنگاهه تهران را عهده دار بود.

«ره‌پیک» عضو فعلی شورای نگهبان و دارای دکترای حقوق خصوصی است.

در تیر ماه 1395، زمان عضویت سیامک ره پیک، محمد سلیمی، محمد رضا علیزاده به عنوان حقوقدان شورای نگهبان پایان می یابد.

با اتمام مهلت فعالیت محمدرضا علیزاده، ‌غلامحسین الهام و عباس کعبی به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان در بیست‌وپنجم تیرماه 1389، آیت‌الله آملی لاریجانی، در اجرای بند 2 از اصل 91 قانون اساسی، در نامه‌ای به رییس مجلس، محمد سلیمی، احمد بیگی‌حبیب‌آبادی، محمدرضا علیزاده، محمدهادی‌ صادقی و سیامک ره‌پیک را به عنوان حقوقدان پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و مجلس از میان آنان محمدرضا علیزاده، محمد سلیمی و سیامک ره‌پیک را برای مدت شش سال به عنوان سه عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کرد. 

علیزاده از دور دوم تا ششم شورای نگهبان عضو این شورا بوده است و با توجه به دوره طولانی فعالیت، گفته می شود دیگر تمایلی برای ادامه این مسوولیت ندارد.

در تیرماه 1392، با اعلام رای‌گیری مجلس، محسن اسماعیلی با 237 رای، سام سوادکوهی با 147 رای و نجات‌الله ابراهیمیان با 130 رای از مجموع 260 رای ماخوذه به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درآمدند.

عباسعلی کدخدایی نیز با یک رای کمتر به عضویت حقوقدانان شورای نگهبان درنیامد.