به گزارش پارس، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد یکشنبه شب به وقت محلی در دیدار « یولی یایلی» رییس جمهور بنین توسعه روابط با کشورهای آفریقایی از جمله بنین را از اولویت های سیاست های خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ایران و بنین روابط دوستانه و صمیمی با یکدیگر داشته و در یک جبهه قرار دارند.

رییس جمهور با اشاره به اینکه ایران و بنین از ظرفیت های گوناگون در بخش های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: فعال سازی هرچه بیشتر این ظرفیت ها به نفع دو ملت و ملت های منطقه خواهد بود.

وی گفت: آفریقا سرشار از منابع و ذخایر غنی است و ایران در کنار مردم آفریقا قرار دارد تا ملت های این منطقه ظرفیت های خود را شناسایی و به رغم خواست استعمارگران در مسیر پیشرفت و ترقی گام بردارند.

رییس جنبش عدم تعهد با اشاره به اینکه ایران و بنین دارای اهداف و آرمان های مشترکی هستند، به نقش مهم و سازنده بنین در این جنبش اشاره کرد و گفت: اعضای جنبش عدم تعهد باید با همکاری های نزدیک و گسترده خود نقش این جنبش را در مناسبات جهانی ارتقا داده و در مسیر اصلاح مناسبات جهانی و در نتیجه پیشرفت و برپایی عدالت و برادری گام بردارد.

وی خاطر نشان کرد: جهان نیازمند نظمی عادلانه برپایه اصول و آرمان های مشترک ملت هاست و کشورها و ملت های مختلف با درکنار هم قرار گرفتن و همکاری مشترک و همگانی می توانند این اصول را در مناسبات جهانی جاری کنند.

رییس جمهور بنین نیز در این دیدار با اظهار خرسندی از سفر احمدی نژاد به بنین و اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران در آفریقا گفت: ایران نگاه دوستانه و عمیقی نسبت به قاره آفریقا دارد و مردم این قاره نیز به جمهوری اسلامی ایران اعتماد دارند و بنین با چنین نگاهی به دنبال ایجاد روابط گسترده با ایران است.

یولی یایلی همچنین با اشاره به ریاست جمهوری اسلامی ایران بر جنبش عدم تعهد، گفت: ایران یک قدرت بزرگ و موثر است و می تواند تاثیر مهمی در اصلاح ساختارهای یکسویه و برقراری صلح و ثبات داشته باشد.

وی با اشاره به ریاست بنین بر کمیته کشورهای کمتر توسعه یافته اظهار داشت: ایران و بنین از این ظرفیت نیز می توانند برای گسترش روابط با یکدیگر و کشورهای آفریقایی استفاده کنند.