به گزارش پارس به نقل از سایت دانا، در حالی که دولت برنامه خود را برای همایش صد هزار نفری در ورزشگاه آزادی، اماده می کند، اما کارشناسان، نمایندگان و ائمه جمعه، همچنان بر این هستند تا توجه دولت را به سمت الویت های اساسی تر کشور جلب کنند.

بر این اساس این شخصیت ها در اظهار نظرهای خود، سعی در القای این نکته دارند که چنین برنامه ای هیچ ضرورتی ندارد و یک لشگر کشی سیاسی – انتخاباتی است.

حداد عادل در اظهارات اخیر خود، به عنوان یکی از نمایندگان تهران، به صورت کاملا صریح با این برنامه مخالفت کرده و گفت: برای تقدیر از دست اندرکاران سفرهای نوروزی نیازی به لشگر کشی نیست.

وی افزود: اگر جای دولت بودم، این برنامه را انجام نمی دادم و به طرق دیگر از دست اندرکاران تقدیر می کردم.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی نیز در مراسم سوگواری حضرت فاطمه (س) در مدرسه امیرالمومنین (ع) با اشاره به اخبار منتشره در جراید مبنی بر اینکه دولت قصد برگزاری مراسم تقدیر از دستندرکاران سفرهای نوروزی را دارد، گفت: این عنوان خنده داری است که برای این همایش برگزیده​اند. وی از برگزار کنندگان خواستند تا به مردم دروغ نگویند و اگر می خواهند کار انتخاباتی بکنند، صراحتا آن را به مردم بگویند. همچنین عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: برگزاری جشن ۱۰۰ هزار نفری برای مردم قابل تحمل نخواهد بود.

احمد شوهانی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلام فردا با اشاره به برگزاری جشن ۱۰۰ هزار نفری دولت در ورزشگاه آزادی گفت: برگزاری چنین جشن های که با هزینه های گزافی صورت می گیرند به صلاح و مصلحت کشور نیست. وی ادامه داد: در حالی که مشکلات عدیده اقتصادی، مانند تورم و گرانی و وجود تنگناها در زندگی مردم رخنه پیدا کرده، برگزاری چنین جشن هایی چه ضرورتی دارد.

شوهانی اضافه کرد: آیا این جشنها فقط برای تقدیر است و یا مسائل انتخاباتی در آن دخیل می باشد، برای تقدیر از دست اندرکاران سفر های نوروزی نمی شد جشن کوچکی با هزینه های کم صورت گیرد، قطعا مردم چنین جشن هایی را تحمل نخواهند کرد.

در همین حال، امام جمعه محمودآباد هم گفت: برگزاری این جشن شوی زنده انتخاباتی و پرده برداری از شعار زنده باد بهار است که انحراف از نامگذاری امسال محسوب می شود.

دامادی نماینده ساری در مجلس هم در خصوص برگزاری میتینگ ۱۰۰ هزار نفری آزادی دولت به بهانه تجلیل از ستاد تسهیلات نوروزی گفت: مگر می شود به دولت چیزی گفت؟ ! هر کاری که می خواهند خودشان انجام می دهند و گوششان به حرف هیچ کس بدهکار نیست.

قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر و چالوس نیز گفت: اگر جشن ۱۰۰ هزار نفری در آزادی جنبه تبلیغاتی داشته باشد خلاف مصالح مردم است.

قاسم احمدی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس در گفتگو با بلاغ با اشاره به اینکه اگر جشن ۱۰۰ هزار نفری در آزادی جنبه تبلیغاتی داشته باشد خلاف مصالح مردم است افزود: اگر این برنامه هم مانند همایش های بزرگ بصیرتی بسیج در راستای کمک به اهداف نظام در این زمان باشد مشکلی نیست ولی اگر غیر از این باشد باعث هدر رفتن بیت المال می شود و این به مصلحت کشور نیست.

وی با طرح این سوال که آیا در کشور کارهایی واجب تر از برگزاری این همایش ها نیست خاطر نشان کرد: مردم مشکلات بیشتر دارند که بهتر است دولت وقتش را در راه حل مشکلات مردم صرف کند و با این گونه برنامه ها در این زمان های حساس که مردم نیاز به نگاه بیشتری از طرف دولت دارند، باعث تخریب اذهان مردم نسبت به دولت نشود.

وی با اشاره به زلزله بوشهر افزود: دولت بجای هزینه برای چنین جشن های بهتر است به فکر مردم زلزله زده بوشهر باشد و این هزینه ها را صرف کمک به آنان کند.

نماینده مردم دورود و ازنا هم در خصوص برگزاری همایش ۱۰۰ هزار نفری در استادیوم آزادی گفت: اگر همایش تجلیل از برگزار کنندگان ستادهای تسهیلات نوروزی با هدف سیاسی و تبلیغ انتخاباتی باشد صد درصد نباید صورت پذیرد، چرا که در حق مردم اجحاف خواهد شد.

عباس قائد رحمت نماینده مردم دورود و ازنا در گفت وگو با خبرنگار سفیرافلاک در خصوص برگزاری همایش ۱۰۰ هزار نفری در استادیوم آزادی به مناسبت تجلیل از برگزار کنندگان ستادهای تسهیلات نوروزی گفت: برای برگزاری هر همایشی باید هدف مشخص باشد؛ گاهی لازم است به خاطر مسائل مهم کشوری همایش ها و مانورهایی برگزار شود که در برابر دشمن قدرت نمایی شود اما برگزاری همایش هایی با هزینه های فوق العاده بالا در شرایط کنونی جامعه اصلا به صلاح نخواهد بود.

وی با تاکید براینکه رئیس جمهور نباید اجازه برگزاری چنین همایش هایی با هدف تبلیغات را بدهد؛ اظهار داشت: اگر برگزاری چنین همایشی جنبه تبلیغات داشته باشد اجحاف در حق مردم است و رئیس جمهور قطعا باید اجازه برگزاری همایش را ندهد.

وی در پایان گفت: دولت بهتر است اعتبارات را بر روی حل مشکلات مردم برنامه ریزی کند نه برگزاری همایش های با هزینه های کلان. اگر همایش ۱۰۰هزار نفری با هدف تبلیغات دنبال شود مردم نخواهند گذاشت و مسئولین در برگزاری این گونه برنامه ها بسیار دقت کنند.

عضو مجمع روحانیون مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به برگزاری همایش صد هزار نفری در ورزشگاه آزادی، با عنوان تجلیل از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی، گفت: برگزاری این همایش در حالی که الویت های مهم دیگری برای کشور مطرح است، ضرورتی ندارد.

روح الله بیگی در گفتگو با سایت دانا گفت با اشاره به برنامه دولت برای برگزاری همایش صد هزار نفری جهت تقدیر از اعضای ستاد تسهیلات نوروزی، اجرای چنین برنامه ای را هدر دادن بیت المال عنوان کرده و خواستار هزینه بودجه در الویت های دیگری همچون مناطق زلزله زده بوشهر و آذربایجان و رفع مشکلات مربوط به جاده های پر پیچ و خم شد.

وی با بیان اینکه مردم ما از شعور سیاسی و اجتماعی بالایی برخوردارند و معنای برگزاری چنین همایش هایی را می دانند، گفت: سوال اساسی این است در شرایطی که مردم مشکلات معیشتی زیادی دارند و دغدغه های زیادی نیز در خصوص مسایلی همچون وضعیت مناطق زلزله زده، جاده های کشور و… وجود دارد، آیا صرف چندین میلیارد از بودجه کشور برای همایشی این چنینی ضرورت دارد؟

در همین حال نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی گفت: ملت ایران آگاه و بصیر هستند، دولت با برگزاری جشن صد هزار نفری نمی تواند رای مردم را به سمت خود و افراد خود جلب کند.

محمد علیپور در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در خصوص ارجحیت کمک به مردم زلزله زده بوشهر نسبت به برگزاری جشن صد هزاری نفری دولت گفت: گردهمایی و تجلیل با این وسعت چه برای تجلی از دست اندرکاران سفرهای نوروزی باشد یا هر عنوان دیگری در این مقطع زمانی به هیچ وجه نه اقتصادی، نه عقلی و نه قابل توجیه است.

نماینده مردم ماکو، چالدران، شوط و پلدشت در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گرد هم آوردن این میزان از افراد توسط دولت برای تجلیل از قشر خاص در سنوات گذشته سابقه ای نداشته است.

عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار شیرازه درخصوص جشن روز ۲۹ فروردین دولت برای تقدیر از مسئولین ستاد تسهیلات نوروزی استان ها بیان کرد: در سال های گذشته در دولت های مختلف و حتی این دولت بحث خدمات رسانی به مردم در ایام نوروز معمول و مرسوم بوده است اما جشن ۱۰۰هزار نفری در ورزشگاه آزادی به بهانه تقدیر از مسئولان خدمات رسان به مسافرین نوروزی، یک بحث جدیدی است که از آن بوی کار سیاسی به مشام می رسد.

نادر فریدونی ادامه داد: اگر قرار است تقدیر و تشکری شود، بهتر بود با لوح تقدیر از خدمات رسانان نوروزی تقدیر داخلی شود چرا که شعار پاک بودن و ساده زیستی از شعارهای دولت نهم و دهم است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دلایل غیرضروری بودن برپایی این جشن را برشمرد و گفت: به چند دلیل برپایی چنین جشنی نیاز نیست از جمله:

۱- ایجاد هزینه سنگین که می توان این هزینه را برای امور دیگری نظیر امور خیریه و حتی کمک به زلزله زدگان بوشهر صرف کرد.

۲- در آستانه انتخابات در سال حماسه سیاسی، چنین برنامه ای بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد تا یک جشن معمولی.

۳- غیر از هزینه از بعد سلامت و امنیت این جشن نیز نگرانی هایی وجود دارد.

۴- چنین مساله ای سبب می شود یک انتظار ثابتی برای برگزاری چنین جشنی در سال های آینده برای دولت های بعد به وجود بیاید.

در این میان تنی چند از ائمه جمعه شهرستانها هم به برنامه دولت در ورزشگاه آزادی واکنش مشان داده اند. امام جمعه بابل گفت: اگر زلزله هم نبود نفس چنین برنامه هایی جایز نیست.

حجت الاسلام حسن روحانی در گفتگوی اختصاصی با بلاغ با اشاره به برگزاری جشن ۱۰۰ هزار نفری در استادیوم آزادی تهران گفت: چنین برنامه هایی بطور قطع اسراف است و باید از آن جلوگیری کرد.

امام جمعه بابل افزود: پروراندن نوروز و سفرهای نوروزی بدین شکل جای تامل دارد و نباید مردم را تحریک کرد با این حال تقدیر از نیروی انتظامی، هلال احمر و سایر خادمان مردم به پاس فعالیت شبانه روزی لازم است ولی نه با این همه اسراف.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری پیرامون کمک به زلزله زدگان بوشهری گفت: حتی اگر زلزله ای اتفاق نیفتاده بود و حتی اگر مقام معظم رهبری چنین فرمانی نمی دادند باز هم برگزاری چنین برنامه هایی با چنین وسعت بطور قطع اسراف است.

امام جمعه بابل با یاداوری گرانیهای موجود افزود: برگزاری چنین برنامه هایی علاوه بر تازه کردن داغ دردمندان عزیز از دست داده جنوب کشور، داغ مردم را که زیر فشار گرانیهای کمرشکن قرار دارند را نیز تازه میکند و باید از آن صرف نظر کرد.

حجت الاسلام اسماعیلی، در مصاحبه با خبرنگار بلاغ با اشاره به اینکه دولت باید در شعار و عمل هماهنگ عمل کند اظهار داشت: ملت ایران به شدت مخالف برگزاری این همایش آن هم با این گستردگی است و این حرکت را بر خلاف شعارهای صرفه جویانه ای قلمداد می کند که دولت همواره سر می دهد.

وی در پایان دولت را از برگزاری احتمالی این همایش بر حذر داشت و افزود: بهتر است با مصائبی که طی زلزله اخیر برای مردم بوشهر ایجاد شده و تاکیدات معظم له به این مهم، دولت تمام ظرفیت های خود را در چند ماه آخر عمر هشت ساله خود مصروف این امورات مهم و پروژه های ناتمام بکند تا فشارها از دوش مردم برداشته شود.