رسول خضری نماینده مردم سردشت و پیرانشهر با اشاره به تأیید استفاده تاج خروس در تولید سوسیس و کالباس گفت: همواره در تولید سوسیس و کالباس از قسمت‌های زائد مرغ برای تهیه خمیر مرغ استفاده می‌شود و استفاده از تاج خروس در این فرایند دیده شده است.

وی در ادامه با انتقاد از طرح تشکیل موسسه ملی استاندارد و کم کاری این سازمان در مجوز دادن به برخی از محصولات غذایی ناسالم، افزود: بنده همواره مخالف تشکیل موسسه ملی استاندارد در کشور بودم چرا که این سازمان از ابتدا قصد داشت اختیارات سازمان غذا و دارو و دامپزشکی را به نوعی از آن خود کند.

نماینده مردم پیرانشهر با اشاره به مواد 4، 5 و 6 سیاست‌های ابلاغی سلامت از سوی مقام معظم رهبری که به موضوع نظارت راهبردی و سلامت امنیت غذایی اشاره دارد، تأکید کرد: در این موارد متولی نظارت بر سلامت امنیت غذایی، وزارت بهداشت معرفی شده است که در برخی موارد موسسه ملی استاندارد این اختیارات را برنمی‌تابد و می‌گوید که نباید بدین نحو باشد.

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نهم در ادامه با اشاره به چندین مثال پی در پی درباره فعالیت نامطلوب موسسه ملی استاندارد در ارائه مجوز به برخی از محصولات غذایی ناسالم، تصریح کرد: به عنوان مثلا قند موجود در نوشابه باید حداکثر 9 گرم در نظر گرفته شود تا مردم با مشکلات دیابت مواجه نشوند ولی موسسه ملی استاندارد اصرار دارد تا قند موجود در نوشابه حتما از 12 گرم پایین نباشد و استدلالش این است که این مسئله با ذائقه مردم در ارتباط بوده و مردم این میزان قند در نوشابه را می‌پسندند.

وی ادامه داد: مثلا در نمونه دیگری، زمانی موضوع آب معدنی‌های آلوده درباره یک برند معروف مطرح شد که موسسه ملی استاندارد در ابتدا بیان داشت که این محصول سالم است، که پس از آزمایش‌ها و سایر نتایج مشخص شد که این آب معدنی ناسالم بوده است.

این نماینده مجلس در نمونه دیگری از فعالیت نامطلوب موسسه ملی استاندارد به واردات بنزین به کشور اشاره کرد و گفت: همواره این موسسه ناظر بر کیفیت بنزین‌های وارداتی به کشور است که ما در مقطعی مشاهده کردیم با نظارت این موسسه به چه میزان بنزین یورو 1 و یورو 2 به نام بنزین یورو 4 وارد کشور شد که این مسئله خود بسیاری از مردم را به کام مرگ داد.

خضری در مثال دیگری با اشاره به کم‌کاری موسسه ملی استاندارد در تأیید کیفی روغن‌های وارداتی به کشور گفت:  80 درصد روغن های که در کشور مصرف می شوند وارداتی بوده و متاسفانه دارای مقدار قابل توجهی هگزان است که در این خصوص مسئولان کشور ما نیز این مواد را مستقیم و بدون آنکه در کارخانجات جداسازی کنند در بازار عرضه می‌کنند.

وی با بیان اینکه موسسه ملی استاندارد فعالیت به روزی ندارد تاکید کرد: این موسسه بر اساس چارچوب های کهنه خود فعالیت می کند و قصد ندارد رویه خود را تغییر دهد.

نماینده مردم پیرانشهر با بیان اینکه موسسه ملی استاندارد بیشتر به دنبال منافع صنفی خود است، اظهار داشت: درحال حاضر نگرش موسسه ملی استاندارد کمی است تا کیفی و این موسسه خود نیاز به استانداردسازی مجدد داشته و خود زیر استانداردهای موجود فعالیت می‌کند.

وی در ادامه با بیان ایکه موسسه ملی استاندارد باید بازنگری کلی شود تأکید کرد: این موسسه منافع ملی و بحث کیفی محصولات را در نظر نمی‌گیرد.

نماینده مردم پیرانشهر در ادامه با اشاره به ضرورت تحقیق و تفحص از موسسه ملی استاندارد در مجلس دهم،تصریح کرد : ما از این موضوع در مجلس دهم استقبال می‌کنیم چرا که این امر جزو وظایف نظارتی مجلس بوده و باید این موضوع مدنظر نمایندگان قرار گیرد.