به گزارش پارس به نقل از کیهان، سخنان « فرانسوآ هولاند» ، رئیس جمهوری فرانسه، پس از شورای وزیران، درباره مبارزه با بهشت های مالیاتی و اخلاقی کردن زندگی سیاسی، به موضوع روزنامه های چاپ پاریس تبدیل شد.
به گزارش رادیو فرانسه، این روزنامه ها به خبرهای بین المللی چندان توجهی نکرده اند. چرا که گردبادی که در پی ماجرای دروغ وزیر پیشین بودجه به وجود آمد به شدت همه ارکان جامعه را به تکان درآورده و تکانها هنوز هم ادامه دارد.
روزنامه لیبراسیون، در صفحه نخست خود عکسی از یک جزیره بهشت وار را منتشر کرده می پرسد آیا بهشت های مالیاتی به جهنم تبدیل خواهند شد؟ این روزنامه باز هم می نویسد که « فرانسوآ هولاند» و اروپا قول های بسیاری برای مبارزه با این بهشت های مالیاتی یا به عبارت دیگر بانکهای فرا ملی داده اند اما آیا این تصمیم ها کاراتر از تصمیم های گذشته خواهد بود؟
لیبراسیون می نویسد میزان پولهای خوابیده در این بهشت ها حکایت از وجود یک چاه تاریک واقعی می کند. به گفته یکی از روسای پیشین اقتصادی دفتر « مک انزی جیمز هنری» که به « ان جی اوی» « تکس جاستیس نت ورک» (شبکه مالیات عدالت) پیوسته، بیش از ۲۶۰۰۰ میلیارد یورو در بانک ها و نهادهای مالی بهشت های مالیاتی نهفته شده است. او می گوید برآوردی دقیق و مطمئن وجود ندارد اما آنچه مسلم است ۲۰۰۰ میلیارد دلار سود شرکت های آمریکایی در بهشت های مالیاتی نگهداری می شود و دولت آمریکا نمی تواند از این مبلغ مالیات بگیرد.
« گابریل زوکمن» ، پژوهشگر مدرسه اقتصاد پاریس می گوید: ۶۰۰۰ میلیارد یورو و یا ۸% سرمایه پولی افراد ثروتمند هم در این بهشت ها پنهان و تنها در سوئیس ۲۰۰۰ میلیارد دلار پنهان شده است. او می افزاید کلاهبرداری مالی بیشتر شامل اروپا می شود چرا که ۶۰% این ۲۰۰۰ میلیارد پول اروپایی است.
لیبراسیون افزود: در چنین شرایطی فرانسوآ هولاند می گوید « بهشت های مالی باید از اروپا و از جهان برچیده شوند» . انسان وقتی می بیند که آزاد ساختن داد و ستد و پولی کردن اقتصاد باعث شده شماری، به کمک چنین مکان های تاریک و بی قانون، از آن سود ببرند، ناامید می شود. امیدواریم که چنین اقتصاد بی اخلاقی در هم بپاشد اما تا زمانی که بتوان با قانون با این کار مبارزه کرد و در زمینه مالیات گیری هماهنگی به وجود آید، آرزو کنیم که شرم جلوی مهاجرت مالیاتی شماری از ثروتمندان را به نام همدردی با هم وطنانشان بگیرد.