علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امشب (سه شنبه 18 خرداد) مهمان برنامه گفتگوی ویژه خبری بود.

لاریجانی با بیان این که بودجه کشور پاسخگوی رفع مشکل بیکاری نیست اظهار کرد: باید مشوق‌هایی برای تسهیل و تشویق سرمایه‌گذاری در کشور ایجاد کرد.

وی با بیان این که برخی قوانین خوب است اما باید خوب هم اجرا شود گفت: اصل 44 در اجرا درست اجرا نشد و سامان پیدا نکرد. وقتی گزارش‌های نظارتی مجمع تشخیص مصلحت نظام آماده شد، در اکثر موارد 8 هدف قانون اصل 44، موفق نبودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره اصلاح قانون تجارت در مجلس دهم خاطرنشان کرد: قانون تجارت جزو قوانین مادر است و می‌تواند شرایط اقتصادی را بهبود بخشد.

لاریجانی در همین زمینه افزود: شورای نگهبان امکان رسیدگی به این قانون را نداشت و امیدوارم در این مجلس بار هزار ماده‌ای آن را کم کنیم و موادی را که لازم است تغییر یابد.

وی درباره این که مجلس با چه شاخص‌هایی اقدامات دولت در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را می‌سنجد اظهار کرد: محورهای اقتصاد مقاومتی مانند تولید داخل و صادراتی اندیشیدن مشخص است. محور دیگر افزایش بهره‌وری است که بهره‌وری در کشور ما پایین است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از ساختار بوروکراتیک کشور عبور کنیم متذکر شد: اقتصاد مقاومتی نیازمند روحیه انقلابی است. در دولت ستادی برای اقتصاد مقاومتی تشکیل شده که هدف از آن دمیدن روحیه انقلابی در بخش‌های مختلف بود.

علی لاریجانی در پاسخ به این سوال که آیامجلس دهم به لحاظ اقتصادی فقیرتر از مجالس قبل است، خاطر نشان کرد: در این مجلس افراد متخصص و با سابقه‌ای داریم که تجربیات اجرایی بسیاری دارند و این قضاوت، قضاوت دقیقی نیست.

لاریجانی درباره برنامه ششم توسعه اظهار کرد: دولت باید گزارش روشنی بدهد که تا 5 سال آینده به چه سمتی حرکت خواهیم کرد. قانون برنامه باید موجز باشد و در حال پیگیری هستیم که دولت لایحه‌ای روشن بدهد تا وفاق بین دولت و مجلس به وجود بیاید.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گفتگوی برنامه ویژه خبری درباره حوزه فرهنگ و بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس شورای اسلامی و «ولنگاری فرهنگی» اظهار کرد: ما قوانین خوبی در حوزه فرهنگ داریم اما 2 موضوع اساسی در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در همین زمینه افزود: یکی از این موضوعات مردمی کردن فرهنگ و عمومی کردن گستره فرهنگ است. تولیدات فرهنگی باید متنوع باشد و گام اساسی در این زمینه برنداشته‌ایم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که عمق مسائل فرهنگی باید بیشتر شود اظهار کرد: باید تولیدات فرهنگی با عمق بیشتر را به وجود بیاوریم. در سینما و سایر حوزه‌ها باید به سمت عمق بخشیدن حرکت کنیم.

لاریجانی با اشاره به این که یکی از موضوعات مهم در حوزه فرهنگ هزینه‌های آن است اظهار کرد: در رادیو و تلویزیون هزینه‌ها باید متناسب با جاهای دیگر صورت گیرد و خرج‌ها باید متناسب با منابع باشد.

وی با اشاره به این که یکی از عارضه‌های مهم کشور ما بزرگ شدن دولت است اظهار کرد: 90 درصد کل بودجه کشور در سال گذشته صرف هزینه‌های جاری شد و این عارضه به فرهنگ هم تسری پیدا کرده است. سهم فرهنگ در بودجه کشور کم نیست اما درست مصرف نمی‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره قانون حجاب و عفاف اظهار کرد: این قانون توسط شورای عالی فرهنگی به تصویب رسیده و قوانین این شورا نیز لازم‌الاجر است و باید اجرایی شود.

لاریجانی با اشاره به این که مسائل فرهنگی را نمی‌توان با مامور انجام داد گفت: فرهنگ قدری حوصله می‌خواهد و با بخشنامه مشکلات فرهنگی حل نمی‌شود.

وی درباره عدم استقبال نمایندگان از کمیسیون فرهنگی گفت: در کشور ما مشکلات اقتصادی زیاد است و اکثر نمایندگان به بخش‌های اقتصادی می‌روند. اما در روزهای آینده این مسئله تعدیل خواهد شد و هر کمیسیون به حد نصاب خواهد رسید.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا به سینما علاقه دارد یا خیر؟ اظهار کرد: بخش سینما فرهنگ‌ساز است و بر فرهنگ عمومی کشور بسیار تاثیر می‌گذارد.

لاریجانی افزود: بخش مهم دیگر فرهنگ رسانه‌های جدید است. نمی‌توان جامعه را از آنها محروم کرد اما باید برای آن فکر کرد که استفاده از این رسانه ها متناسب با آداب جامعه ما باشد.

وی درباره مشکلات جمعیتی کشور و قوانین این حوزه اظهار کرد: باید سیاست‌های قبل را در زمینه جمعیت تغییر داد تا شرایط برای ازدیاد نسل بیشتر شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شورای عالی انقلاب فرهنگی قانونی در این زمینه تصویب کرد که 12 هزار میلیارد تومان بار مالی داشت گفت: باید وضع اقتصادی اجازه مشوق‌های بیشتری در زمینه جمعیت به ما بدهد اما بضاعت اقتصادی ما اجازه تحرک بیشتر در این زمینه را نمی‌دهد.

لاریجانی درباره رفتارهای گستاخانه‌ رژیم سعودی و ادامه سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال این رفتارها، خاطرنشان کرد: روند جریان‌های تروریستی در منطقه رو به صعود است و باید با این پدیده با شناخت درستی برخورد کرد. جمهوری اسلامی از یک سیاست متین برخوردار بوده است اما دیگران اشتباهات فاحشی کردند.

وی افزود: مسیری که تاکنون پیش گرفته‌ایم باید ادامه دهیم. سیاست جمهوری اسلامی به نحوی بوده که امنیت خودش را پایدار کند و بر منطقه تاثیرگذار باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ضرورت ادامه سیاست حمایت از مقاومت اظهار کرد: مقاومت از بطن زورگویی‌های منطقه به وجود آمد حزب‌الله زمانی ایجاد شد که اسرائیل به لبنان حمله کرد و به این نتیجه رسیدند که باید ساختار مقاومی در برابر این حملات ایجاد کنند.

لاریجانی با بیان این که حزب‌الله سرمایه منطقه است تاکید کرد: اگر ما هم حمایت نکنیم مقاومت حرکت خودش را خواهد داشت. ایران این حرکت‌ها را برای آینده بشر مفید می‌داند و نمی‌توان این سرمایه را از منطقه گرفت.

وی در پایان برنامه گفتگوی ویژه خبری درباره ترکیب سیاسی مجلس دهم اظهار کرد: مجلس دهم، مجلسی ولایی است که با رهبر انقلاب رابطه عمیقی دارد و همه گروه‌ها در موضوعات اساسی تمرکز دارند.