پارس به نقل از تابناک، حسین سبحانی نیا، درباره حادثه رانندگی دیپلمات مست عربستانی که منجر به فوت یک ایرانی شد، گفت: این دیپلمات عربستانی دارای سوءسابقه بود و حتی یکبار هم به علت مصرف زیادی مشروب با هواپیمای خصوصی به عربستان منتقل شد.

نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، درباره وظیفه وزارت امور خارجه در قبال اخراج این دیپلمات عربستانی، افزود: وزارت امور خارجه در مواردی اخراج دیپلمات ها را انجام می دهد، هرچند درست است که دیپلمات ها از مصونیت سیاسی برخور دارند اما باید قوانین و مقررات کشور را رعایت کنند و اگر دیپلماتی در موردی خلاف مقررات و قوانین و آداب و رسوم مورد قبول مردم اقدامی را انجام دهد وزارت امور خارجه می تواند از کشور مورد نظر بخواهد تا دیپلمات مقصر را به عنوان عنصر نامطلوب را به کشور خود برگرداند.

وی ادامه داد: وزارت امورخارجه می توانست قبل از این که کار به اینجا کشیده شود و یک فردی بسیجی ایرانی کشته شده و چنین خسارتی به کشور وارد شود، اقدامات پیشگیرانه ای را انجام می داد.

وزارت امور خارجه بر کار دیپلمات های سفارتخانه های دیگر نظارت کند

سبحانی نیا با تاکید براینکه ممکن بود دیپلمات مست عربستانی خسارت بیشتری به کشور وارد کند، تصریح کرد: وزارت امور خارجه باید بر کار دیپلمات ها سفارتخانه های دیگر در داخل کشور نظارت کند و اگر کار به جایی برسد که فردی که در کار دیپلماتیک است خطایی را مرتکب شد و آن را تکرار کرد وزارت امورخارجه باید از کشور اعزام کننده آن دیپلمات بخواهد تا این فرد را به کشور خود برگرداند.

وزارت امور خارجه درباره اقدام دیپلمات عربستانی جوابگو باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم، تاکید کرد: درخواست کشوری از کشور دیگر برای بازگرداندن یک دیپلمات خطاکار در روابط بین کشورها کار معمولی است و وزارت امور خارجه ایران هم می توانست این اقدام را انجام دهد که در این زمینه کوتاهی کرده و اکنون که این مشکل پیش آمده باید جوابگو باشد.

وزارت امور خارجه ایران دیپلمات مست عربستانی را ممنوع الخروج کرد

وی درباره عملکرد وزارت امور خارجه در قبال دیپلمات عربستانی یادآور شد: وزارت امور خارجه ایران دیپلمات مست عربستانی را ممنوع الخروج کرد چون پیش بینی می شد که عربستان بخواهد بلافاصله بخواهد این فرد را از ایران خارج کند.

دیپلمات مست عربستانی چند بار برای خروج از چند نقطه مرزی ایران اقدام کرد/گذرنامه وی گرفته شد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیح داد: دیپلمات مست عربستانی چند بار برای خروج از چند نقطه مرزی اقدام کرد که گذرنامه وی گرفته شد تا از خروج وی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه باید به پرونده دیپلمات مست عربستانی رسیدگی شود، گفت: بر اساس معاهده کنوانسیون وین چون یک دیپلمات از امتیازهای دیپلماتیک استفاده می کند اینگونه نیست که اگر دیپلماتی خطایی مرتکب شد آزاد بماند که هر اقدامی را تکرار کند و بعد بخواهد به راحتی از کشور خارج شود و ما هم هیچ بازخواستی نکنیم.

عربستان باید پاسخگوی اتفاق پیش آمده از سوی دیپلمات مست این کشور باشد

نائب رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس با تاکید بر اینکه حکومت عربستان باید پاسخگوی اتفاق پیش آمده از سوی دیپلمات مست این کشور باشد، تصریح کرد: اکنون عربستان نگرانی هایی درباره اتفاق پیش آمده در ایران دارد چراکه این کشور داعیه دار تولیت حرمین شریفین است و خود را پایگاه اسلام می داند و این کشور محل رجوع مسلمانان دنیا است که از این جهت برای خود عنوان پایگاه جهان اسلام را مطرح می کند اما وقتی دیپلمات این کشور چنین خطایی را انجام می دهد و عربستان جوابی نداشته باشد برای این کشور هزینه گزافی به دنبال خواهد داشت.

رفتار دیپلمات مست سعودی الگوگرفته شده از شراب خواری مقامات ریاض درجلسه با سران غرب

وی با یادآوری اینکه در گذشته هم برخی سران سعودی در کنار مقامات غربی گیلاس مشروب را سرمی کشند، تاکید کرد: مسئله دیپلمات عربستانی در فوت یک شهروند ایرانی تداعی کننده همان جلسات است، از همین رو سران عربستان باید در قبال حادثه پیش آمده پاسخگو باشند.

سخنگوی فراکسیون روحانیون مجلس درباره برخورد مسئولان عربستانی با زائران و شیعه و شیعیان این کشور، یادآور شد: عربستان این تعهد را در قبال همه مسلمانان تمام دنیا دارد که خدمات رفاهی بدون تبعیضی را برای زائران بیت الله الحرام و حرمین شریفین فراهم کند تا همه بتوانند از این مکان امن استفاده کنند و برخورد خاص نسبت به ایرانیان و شیعیان خلاف همه اصول حاکم بر مسئله داعیه داری تولیت حرمین شریفین و تعهد در قبال دنیای اسلام است.

مقامات عربستان صلاحیت تولیت حرمین شریفین را ندارند

وی ادمه داد: اکنون با این وضعیت این بحث مطرح می شود که مقامات عربستان صلاحیت تولیت حرمین شریفین را ندارند و این منطقه باید منطقه ای با شرایط خاصی باشد که از دنیای اسلام همه بدون هیچ گونه تبعیضی بتواند به صورت آزادانه زیارت کنند.

سبحانی نیا هرگونه اقدام تبعیض آمیز نسبت به شیعیان از سوی مقامات عربستانی را محکوم کرد و افزود: اینکه کشورهای مرتجع منطقه نگاه تنگ نظرانه ای نسبت به شیعیان دارند و از این کشورهای حامی حقوق بشر باید علت این اقدامات را سوال کرد در حالی که در ایران همه گروه ها و جریان های سیاسی، اعتقادی و مذهبی از حقوق خود در چارچوب قانون اساسی آزادانه و بدون تبعیض استفاده می کنند، اما در کشورهایی مانند امارات، عربستان و بحرین تبعیض برای شیعیان به شدت وجود دارد.

وی درباره برخورد دوگانه با مسائل حقوق بشر در قبال ایران و سایر کشورهای منطقه، توضیح داد: امروز کشورهای اروپایی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایران را ناقض حقوق بشر معرفی می کنند اما در مقابل اقدامات کشورهای عربستان، امارات و بحرین هیچ گونه حساسیتی نشان نمی دهند که این ثابت می کند کشورهای سلطه گر نقش دوگانه ای در قبال حقوق بشر بازی می کنند.

مقامات عربستانی مسئولیت حادثه فرودگاه جده را قبول کرده ‍ اند

این نماینده مردم در مجلس درباره حادثه فردگاه جده که منجر به فوت دو ایرانی شد، تصریح کرد: مقامات عربستانی مسئولیت این حادثه را قبول کرده و شرکت مربوطه در عربستان را مقصر دانسته اند.

مقامات عربستانی مصداق اسلام آمریکایی هستند

عضو هیات رئیسه مجلس درباره رفتارهای دوگانه مقامات عربستانی، گفت: جمله ای که امام (ره) مبنی بر اسلام آمریکایی فرمود در رفتارهای مقامات کشورهای عرب منطقه به خوبی دیده می شود، به گونه ای که مقامات این کشورها در حالی خود را مسلمان دانسته و مدعی خادمی حرمین شریفین را دارند که رفتاری سازشکارانه با رژیم صهیونیستی و دشمنان اسلام دارند و با آنها گیلاس مشروب سرمی کشند که این تفاوت بین اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی است.