پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- برخی قرائن و شواهد حاکی از آن است که شبکه های بیگانه تحرکات جدی آکادمیک و رسانه ای را برای پروژه تحریف تاریخ جمهوری اسلامی آغاز کرده اند. از یارگیری میان محققان و پژوهشگران گرفته تا جمع آوری آرشیو و اسناد تاریخی از قبل و بعد از انقلاب.

نخستین بار شبکه «من و تو» بود که با مستند «آسوده بخواب کوروش» سراغ بخشی از تاریخ معاصر ایران رفت. روایت این شبکه ماهواره ای با برخی تصاویر بکر از آرشیو تصاویر قبل از انقلاب و مصاحبه با برخی دست اندرکاران این جشنها همراه شد؛ روایتی که البته برای آن دسته از مخاطبان ایرانی که آشنایی چندانی با تاریخ معاصر نداشتند، جذاب آمد و هنوز هم بعد از چند سال، لینک دانلود این مستند در اینترنت و شبکه های مجازی دست به دست میشود؛ روایتی که می کوشید دامن سلسله سلطنتی را از برخی اتهاماتی که متوجه آن بود مبری کند. 

این اما همه ماجرا نبود. از مدتی پیش از پخش رسمی این مستند، زمزمه هایی بین اهالی فرهنگ و رسانه دهان به دهان میشد که کمی عجیب مینمود. گزارهای که البته آن سالها به چشم توهم توطئه به آن نگاه میشد اما حالا بعد از چند سال میشود عمق فاجعه را لمس کرد؛ «انگلیسیها افتاده اند پی جمع کردن سند و مدرک و آرشیو از همه آنچه مربوط به ایران پیش و بعد از انقلاب میشود!». «آسوده بخواب کوروش» که پخش شد تا مدتی بعد از آن، این حرفها و اطلاعات در جمع های دو، سه و چند نفره دهان به دهان چرخید و بعد فروکش کرد. «من و تو» سراغ «رضاخان» که رفت و مستندش را که پخش کرد، دوباره این حرف و حدیثها نضج گرفت. این بار صحبتها اما جدی تر بود. 

یارگیری از میان محققان و پژوهشگران جوان

عمومی کردن آن روایت از تاریخ معاصر ایران که هم راستا با اهداف و هندسه فکری و معرفتی بیگانه است در دستور کار جدی مجامع فرهنگی، رسانه ای و حتی آکادمیک غربی و به ویژه انگلیس قرار گرفته است. مقطع اصلی هدف گذاریشده در این پروژه، تاریخ معاصر ایران از 25 سال قبل از انقلاب اسلامی تا به امروز و حوادث 39 ساله بعد از انقلاب است. هرچند جوشش و نبض این پروژه چند سالی است که در رسانه هایی مانند «بی بی سی فارسی» و «من و تو» شروع به تپیدن کرده است اما نباید از یاد برد که تولید چنین مستندها و برنامه هایی نیازمند پژوهش های تاریخی است؛ اتفاقی که از قضا در چند سال افتاده است.

تعدادی از محققان و پژوهشگران حوزه تاریخ معاصر که در دو دهه اخیر در داخل کشور مشغول فعالیت بوده و آثاری را منتشر کرده اند توسط برخی مجامع و محافل آکادمیک غربی، دعوت به همکاری شده اند. ارائه بورسیه تحصیلی و کرسی پژوهشی از پیشنهادهایی است که به این دسته از محققان و پژوهشگران شده است. به یکی از این افراد گفته شده است همین پروژه ها و کارهایی که در داخل ایران انجام میدهید را آنجا انجام دهید. این موضوع جدای از شروع برخی افراد و مهره های خارج از کشور برای تاریخ نگاری تاریخ معاصر ایران و چهره های برجسته جمهوری اسلامی توسط بعضی افراد مساله دار در لندن و پاریس استارت خورده است. 

پهن کردن تور برای عکاسان و تصویربرداران

علاوه بر این تحرکات آکادمیک، اقدامات و پیگیری های اسنادی و آرشیوی نیز از جانب این شبکه ها در داخل کشور محل توجه است. 

برخی عکاسان و تصویربردارانی که از سالهای قبل از انقلاب و بعد از آن تصاویر باارزش تاریخی ثبت کرده و در آرشیو خود نگهداری میکنند، از تیررس توجه و تور فرهنگی و رسانه ای این شبکه ها در امان نمانده و مورد مراجعه آنها قرار گرفته اند. این افراد با درخواستهای کلان مالی مواجه و تحت فشار قرار گرفته اند تا حاصل بخشی از عمر حرفه ای خود را به بیگانگان بفروشند. 

سرخط این جریانها به قدری قدرت گرفته است که حتی آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از این دستبرد و شبیخون تاریخی و فرهنگی نیز در امان نمانده است. محمد تاجیک، رییس سابق شبکه مستند هم چندی قبل اشاره ای به این موضوع کرده بود. طبق ادعای تاجیک، مدیرکل اسبق آرشیو سازمان و 2 تن از کارشناسان مجموعه کارشناسان واحد مذکور به اتهام خروج مدارک آرشیوی از سازمان بازداشت و حتی 2 نفر از آنها به حبس نیز محکوم شدند. 

جنگی برای تصرف اذهان

جنگ روایتها و تصرف اذهان آغاز شده است. اکنون و در آستانه چهل ساله شدن انقلاب اسلامی، نسلی در هرم جمعیتی ایران پدیدار شده است که سالهای انقلاب، جنگ و دهه 70 را به چشم ندیده است. مفهوم جشنهای 2500 ساله، انقلاب، پهلوی، امام(رحمه الله علیه)، کارتر، جنگ و قطعنامه از دریچه دید او در روایت هایی معنادار میشوند که سایران از آن بیان میکنند. اینجاست که تاریخ و تاریخنگاری اهمیت مضاعف پیدا میکند و دقیقاً همینجاست که جنگ اذهان آغاز میشود. اینجا روایتها هستند که میگویند جشنهای 2500 ساله شاهنشاهی چه بود و امام خمینی(رحمه الله علیه) با آمریکایی هایی ارتباط داشت یا نه؟ قرائن و شواهد میگویند بیگانه بعد از جبهه های نظامی، فرهنگی و اقتصادی حالا در حال باز کردن جبهه جدیدی علیه جمهوری اسلامی است. جبه های که این بار نه غیرمستقیم با واسطه که مستقیم و بی واسطه، اذهان و افکار را هدف قرار داده است. جبهه ای که قرار است با واژه هایی که شاید خیلی هایشان با دایرگان واژگانی جمهوری اسلامی اشتراک لفظی نیز دارند، روح جمهوری اسلامی را استحاله کند. باید روی لباس رزم نظامی و فرهنگی و اقتصادی، حالا لباس رزم تاریخی و روایی نیز پوشید.

گری سیک: گزارش بی بی سی گزینشی است

ادعای بی بی سی درباره پیامهای مبادله شده بین امام خمینی(رحمه الله علیه) و دولت کارتر در ماههای منتهی به پیروزی انقلاب از جانب گری سیک نیز تکذیب شد. بی بی سی مدعی شده بود که امام(رحمه الله علیه) به کارتر پیام داده بود که با منافع آمریکاییها در ایران مشکلی ندارد و بعد از استقرار دولت نیز روابط آنها با آمریکا حسنه خواهد بود. حالا گری سیک که در آن زمان در جریان این پیامها بوده است به مهر گفته هیچکس در دولت آمریکا از اظهارات آیتا لله خمینی در این تماسها این برداشت را نکرد که وی خواستار ادامه رابطه نزدیک با ایالات متحده بوده یا انتظار ادامه روابط نزدیک با آمریکا را داشته باشد. سیک این را هم گفته است که گزارش بی بی سی نه فقط گزینشی است بلکه دارای خطاهایی است که مبتنی بر واقعیت نیست.