حسین قربانزاده دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت با اشاره به انتخابات هیئت‌رئیسه موقت مجلس دهم اظهار داشت: نتایج این انتخابات نشان داد که لیست‌ها تعیین‌کننده نبوده و آنچه در این میان اثرگذاری بیشتری داشت، رایزنی‌ها و جلساتی بود که بعد از برگزاری انتخابات، شکل گرفت. 

وی با بیان اینکه لاریجانی در جریان انتخابات مجلس، موضع تند و تیزی نه در قبال اصلاح‌طلبان و نه در برابر اصولگرایان با وجود عدم حضور در لیست شورای ائتلافی، نداشت اضافه کرد: انتخاب لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس، لزوما شکست یا پیروزی یک طیف خاص محسوب نمی‌شود. 

قربانزاده ادامه داد: اصلاح‌طلبان تندرویی که قصد داشتند، نتیجه انتخابات تهران را به کل کشور تعمیم داده و آن را به ترکیب هیئت‌رئیسه مجلس هم تسری دهند، در این میان بیشتر از دیگر جریانات متضرر شدند. 

وی با بیان اینکه عارف نتیجه انتخابات هیئت‌رئیسه موقت را از قبل هم پیش‌بینی می‌کرد گفت: تئورسین‌های اصلاحات بر این باور بودند که چنانچه میان عارف و لاریجانی رقابت شکل نگیرد، در حقیقت به رای مردم بی‌اعتمادی و بی‌توجهی شده است.

قربان‌زاده تصریح کرد: عارف در عمل انجام شده قرار گرفت و ناچار بود که وارد رقابت با لاریجانی شود و این شکست را بپذیرد. 

وی با طرح این موضوع که جریان مستقل مجلس در ترکیب آرای هیئت‌رئیسه موقت تاثیرگذاری بالایی داشت ابراز کرد: نتیجه انتخابات هیئت‌رئیسه موقت مساله‌ای نبود که بشود در روز رای‌گیری پیش‌بینی کرد. لاریجانی در فضای پس از انتخابات موفق شد تا به واسطه توسعه مراودات خود با جریان مستقل، رای آن‌ها را به نفع فراکسیون ولایت سوق بدهد.  

قربانزاده در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه حامیان دولت و شخص روحانی به لاریجانی قرابت بیشتری دارند گفت: روحانی از پیروزی لاریجانی شادمان است. به لحاظ عملیاتی، به نفع دولت روحانی است که لاریجانی رئیس شود. 

وی در همین‌باره تاکید کرد: دولتی‌ها به موج اصلاح‌طلبی که از سال 92 آغاز شده است، نیاز دارد. فضای رسانه‌ای اصلاح‌طلبی، این اجازه را به روحانی نمی‌دهد تا حمایت‌اش از لاریجانی را به طور عملی بازگو کند. 

قربانزاده با بیان اینکه نتایج انتخابات هیئت‌رئیسه موقت، به نوعی شکست فراکسیون امید بود خاطرنشان کرد: انتخاب افرادی نظیر دهقان، قاضی‌زاده، فراهانی و نعمتی به عنوان اعضای هیئت‌رئیسه موقت پارلمان، اصلاح‌طلبانی را که از مدت‌ها پیش در بوق و کرنا کرده بودند که مجلس دهم، مجلس اصلاح‌طلبی است را به شوک واداشت. 

دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت با بیان اینکه نمی‌توانیم فراکسیون امید را اقلیت بدانیم اظهار داشت: علی‌رغم اینکه لاریجانی با 173 رای رئیس موقت مجلس شد، اما فضای فراکسیونی و تقابلی مجلس دهم همانند مجلس پنجم خواهد شد.