حجت الاسلام حسن روحانی شامگاه دوشنبه در جلسه شورای اداری استان آذربایجان غربی با بیان اینکه " تحول و رشد مطلوب نیازمند جذب سرمایه است"، گفت: باوجود محدودیت شدید منابع، تلاش دولت حفظ شاخص های کلان اقتصادی در وضعیت مثبت است.

روحانی با تقدیر از مردم استان آذربایجان غربی بخاطر استقبال شکوهمند و پرشور از کاروان تدبیر و امید، گفت: ابراز لطف و محبت مردم به دولتمردان بخاطر وجود نظام اسلامی در کشور است و ما را خادم نظام می‌دانند و امیدواریم بتوانیم در این مسیر سربلند و موفق باشیم.

رییس‌ جمهور وحدت، اتحاد و همبستگی میان همه اقوام، مذاهب و ادیان مختلف در این استان را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: آذربایجان غربی در دوران دفاع مقدس سنگر استوار کشور بود و اکنون فرصت جبران است .

روحانی هماهنگی و همدلی میان قوا دولت و مجلس را در مسیر رفع مشکلات کشور بسیار حائز اهمیت خواند و اظهار داشت: رسیدن به توسعه، پیشرفت، سرمایه‌گذاری و فعالیت نیاز به هماهنگی میان قوا دارد و در دولت یازدهم تلاش ما همواره در راستای افزایش همکاری، تعامل و همدلی با قوای دیگر بوده است.

رییس‌ جمهور اظهار امیدواری کرد با همکاری بیشتر دولت و مجلس دهم بتوان در مسیر رفع مشکلات مردم و توسعه کشور بیش از پیش تلاش کرد.

روحانی با اشاره به اینکه امکانات و منابع دولت برای رسیدن به توسعه مطلوب در کشور، بسیار محدود است، خاطر نشان کرد: اگر رأی مردم در انتخابات سال ۹۲ نبود و این دولت برای حل مشکلات وارد عمل نمی‌شد، صادرات نفت کشور رفته رفته به صفر می‌رسید، اما با تلاش دولت و با توافقی که انجام شد، امیدواریم در ماههای آینده به سهم سابق در بازار نفت برسیم.

رییس‌ جمهوری با اشاره به اینکه "بر خلاف اهداف سند چشم انداز، متوسط نرخ رشد ۱۰ سال گذشته زیر ۳ درصد بوده"، اظهارداشت: دولت در مجموع حدود ۳ سال فعالیت خود اقدامات خوبی انجام داده که البته در حد توان بوده و بی‌عیب و نقص نبوده است.

روحانی با اشاره به برخی اقدامات دولت در راستای عبور از مشکلات در کشور، خاطر نشان کرد: دولت سال گذشته با وجود افت شدید قیمت نفت توانست بدون استقراض کشور را اداره کند و این در حالی است که بسیاری از کشورها در منطقه با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند.

رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه باید در حیات اقتصادی جامعه شاخص‌های اقتصادی مد نظر قرار گرفته شود، گفت: تلاش دولت این بوده که با برنامه‌ریزی، شاخص‌های اقتصادی از جمله کاهش تورم و رشد اقتصادی مثبت شود.

روحانی توسعه روابط با کشورهای خارجی، تقویت انسجام و وحدت در کشور و جذب سرمایه داخلی و خارجی را از ضروریات رسیدن به تحول و رشد در کشور برشمرد و افزود: باید با بهره گیری از سرمایه‌ها و منابع غیردولتی داخلی و خارجی و انجام پروژه‌های مشترک بتوانیم تحول خوبی و مطلوبی در مسیر رسیدن به رشد و توسعه ایجاد کنیم.

رییس‌ جمهور با اشاره به اقدامات و برنامه‌های دولت در راستای احیای دریاچه ارومیه، گفت: مسأله احیاء دریاچه ارومیه به عنوان پروژه‌ای ویژه از ابتدا در دستور کار دولت قرار گرفت و اگر این اقدام نبود، امروز شرایط نامناسبی در دریاچه ارومیه داشتیم و قدم به قدم به سمت خطر پیش می‌رفتیم، اما با تلاش مسئولان تقریباً به حالت تثبیت در این زمینه رسیده‌ایم.

روحانی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های دولت برای احیاء تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، گفت: دریاچه‌ها و تالاب‌ها از جمله دریاچه ارومیه، تنها مسأله‌ای نیست که اختصاص به یک استان یا دو استان داشته باشد، بلکه موضوعی ملی و متعلق به همه کشور است.

رییس‌ جمهور همچنین به اقدامات دولت در زمینه مقابله با انواع آلودگی محیط زیست، اشاره کرد و افزود: یکی از مسایل عمده در محیط زیست موضوع بهره‌وری آب است که در این راستا، هیچ راهی بهتر از بکارگیری شیوه های علمی آبیاری و کشاورزی نمی‌تواند مثمرثمر باشد.

روحانی با تأکید بر اینکه بهره وری علمی و فناورانه از منابع آب بخصوص در بخش کشاورزی در اولویت برنامه هاست و باید در بهره‌برداری درست از منابع آبی سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: گسترش کشاورزی و احیاء دریاچه‌ها، نیاز به اعمال آبیاری نوین در کشاورزی دارد.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود احیای بانک‌های کشور را از راه‌حل‌های رفع مشکلات اقتصادی بیان کرد و افزود: بانک‌ها اگر قدرتمند و توانمند نباشند، نمی توانند موجب تحول در اقتصاد شوند که در این زمینه هماهنگی بیشتر با مجلس برای وضع قوانین جدید، ضرورت دارد.

روحانی واگذاری طرح‌های نیمه‌تمام در استان‌ها به بخش غیردولتی را مورد تأکید قرار داد و گفت: همه مسئولان باید برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تلاش کنند تا تحولی به نفع مردم و اقتصاد کشور بوجود آید.

رییس‌ جمهور با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی در کشور افزود: دولت با اعتقاد کامل به این سیاست‌ها به عنوان راه رسیدن به رشد و توسعه می‌نگرد و خوشبختانه در این راستا وحدت فکری میان مسئولان وجود دارد.

روحانی با اشاره به تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در دولت به ریاست معاون اول رییس‌ جمهوری و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در چند استان به صورت پایلوت، اظهار امیدواری کرد: بتوانیم به چارچوب‌ها و برنامه‌هایی که منجر به تحول در اقتصاد و اجرای اقتصادی برون‌گرا و درون‌نگر دست پیدا کنیم.

رییس‌ جمهور همچنین با اشاره به تصویب ۴۹ طرح و پروژه با اعتبار ۹۴۹ میلیارد تومان برای استان آذربایجان غربی و تصمیم دولت برای دو برابر شدن گازرسانی به روستاهای این استان تا پایان سال ۹۶، بر تلاش همه مسئولان برای توسعه و آبادانی بیش از پیش این خطه از کشور تأکید کرد.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و چند تن از نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی به بیان نقطه‌نظرات و مسایل و مشکلات استان پرداختند.

همچنین در این جلسه گزارشی از اقدامات صورت گرفته در زمینه احیای دریاچه ارومیه ارایه شد.