به گزارش پارس به نقل از فارس، منوچهر متکی با حضور در مشهد در برنامه های مختلف شرکت و پیرامون دیدگاه ها و برنامه های انتخاباتی خود به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی در همایش سراسری اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان سراسری کشور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است با بیان اینکه در سی وچهار سال گذشته یک متر زمین و آپارتمان دولتی نگرفته ام اظهار کرد: بنده تاکنون یک ریال کار اقتصادی، شخصی نداشته ام ولی در عین حال معتقدم از هر فعالیت اقتصادی و سرمایه گذاری در کشور در بالاترین سطح ممکن باید حمایت کرد چرا که تولید راهگشای مشکلات کشور است.

متکی افزود: در ارتباط با هزینه های تبلیغاتی هنوز تأمین نکردیم انشاءالله که هنوز بسیاری از مسائل مشخص نشده است.

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به این سئوال که وزرای خود را چه زمانی معرفی می کنید خاطرنشان کرد: بنده این نگاه که باید رؤسای جمهور قبل از انتخابات وزرا را مشخص کنند را قبول ندارم چرا که انتخاب وزرا ۵۰ درصد دست رئیس جمهور و ۵۰ درصد دیگر در دست مجلس است. از طرفی معرفی وزرا در حال حاضر به گونه ای است که دعواهای سیاسی را آغاز می کنند؛ در عین حال از مهر ماه سال گذشته جلسات اقتصادی و اجتماعی و جلساتی در دیگر حوزه ها با مشاوران خود برگزار کرده و در حال حاضر نیز در حال تدوین برنامه جامع و تفصیلی هستیم.

* انتشار نامه دوم در آینده نزدیک با ۱۴ محور

کاندیدای احتمالی یازدهمین دوره ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه در آینده نزدیک دومین نامه خود را منتشر می کنم اذعان داشت: نگاه خود به مسائل اقتصادی را در این نامه و در ۱۴ محور به عنوان نقطه های کور و گره های موجود منتشر خواهم کرد.

وی افزود: بعد از ثبت نام نیز نگاه خود را در موضوعات اقتصادی و دیگر موضوعات در قالب برنامه مدون و جامع به اطلاع عموم مردم می رسانم. البته اکنون نیز نکاتی از برنامه های اقتصادی را در سایت شخصی نوشته ایم.

وی تاکید کرد: بنده معتقدم باید نامزدها برنامه های خود را مکتوب کنند و از فرهنگ شفاهی فاصله گیرند.

وی با بیان اینکه باید توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت گیرد متذکر شد: شعار دهه پیشرفت و عدالت که از سوی مقام معظم رهبری در ۴ سال گذشته مطرح شد این نکته را به ما خاطرنشان می کند که پیشرفت باید در ابتدا جدی گرفته شود و از طرفی به همه مسائل عادلانه نگاه کنیم.

متکی تاکید کرد: امروز متأسفانه توزیع ثروت در کشور عادلانه نیست عدالت به معنای برابری نیست بلکه به معنای برخورداری همه مردم به یک میزان از درآمد است. متأسفانه دهک های پایین جامعه که ۵ دهک به عنوان اقشار آسیب پذیر معرفی می شوند بیشترین آمار جمعیتی را به خود اختصاص می دهد بنابراین باید در دولت یازدهم این قاعده را با ۵ قشر متوسط عوض کنیم.

وی یادآور شد: شاهدیم که در سبد آمارگیری اقلام جابجایی صورت گرفته و لذا آمار تورمی که در حال حاضر بیان می شود با در نظر گرفتن سبد کامل اقلام بیش از این رقم است.

* ۸۵ درصد مدیریت های اقتصادی ما دولتی و شبه دولتی است

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نباید مدیریت ها در بخش دولتی و شبه دولتی باشد اظهار کرد: راهکار حل مشکلات ریشه اصلی آنها تولید است و لذا باید در دولت یازدهم بیش از هر زمان دیگری به حمایت همه جانبه از تولید بپردازیم. متأسفانه شاهدیم که ۸۵ درصد از مدیریت های اقتصادی ما دولتی و شبه دولتی است که این برای کشور سم است.

متکی ادامه داد: به عنوان مثال سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه ای عظیم اقتصادی کشور است اما بسیاری از شرکت های زیرمجموعه این سازمان ضررده هستند و از طرفی می بینیم که ماه ها وقت کشور صرف حرف مدیریت مرتضوی می شود در حالی که این سازمان بیش از ۳۰ میلیون نفر نان خور دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح هدفمندی یارانه ها گفت: پرداخت کنونی هدفمندی یارانه ها باید در دولت آینده نیز تداوم پیدا کند البته اشکالات آن از جمله پرداخت یارانه به تولید نیز باید برطرف شود.

متکی ادامه داد: قانون گذار در ابتدای تصویب این قانون دو دغدغه داشت که یک شتاب قیمت ها برای مردم بود و دغدغه دوم نیز مشکلات و موانع بر سر راه تولید بود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در نیمه دوم سال گذشته کودتای قیمت در کشور به وجود آمد؛ این در حالی است که باید توجه کنیم وقتی ۷۱ هزار میلیارد تومان بین مردم توزیع می شود به همین میزان نیز تقاضا به وجود می آید.

به گفته متکی، حمایت از تولید در کشور در بسیاری از زمینه ها در عمل نیست.

وی با اشاره به تأثیر تحریم ها و سوءتدبیر ها در مشکلات اقتصادی کشور گفت: تحریم ها تأثیر خود را دارد ولی براساس نظر بسیاری از اقتصاددانان و علمای اقتصاد ۱۰ تا ۱۵ درصد و در برخی از شرایط خاص تنها ۲۰ درصد تأثیر دارد. بنابراین ۸۰ درصد مشکلات به سوءتدبیر برمی گردد و لذا باید تدبیر کنیم چرا که در شرایط ویژه حق آزمون و خطا نداریم.

متکی با بیان اینکه در دولت های هفتم، هشتم، نهم و دهم مکتب سازی صورت گرفت اظهار کرد: من جزء اعتقاد به امام، رهبری، نظام جمهوری اسلامی و انقلاب دینی به هیچ کس ندارم و بدهکار هیچ کس نیستم؛ بنابراین در دولت یازدهم همواره از تولید حمایت کرده و با ویژه خواران و رانت خواران مقابله می کنم.

وی یادآور شد: کار دولت مکتب سازی نیست متأسفانه در دولت دهم نیز شاهد این مکتب سازی ها بودیم چرا که دولت جایگاه استراتژیک در کشورداری دارد و مسئول معیشتی مردم است؛ مگر دولت ها در ۱۴۰۰ سال گذشته دین مردم را حفظ کردند، این در حالی است که جایگاه ولایت فقیه در قانون اساسی جایگاه ایدئولوژیک است.

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان با بیان اینکه حمایت از تولید دادن امضا و مجوز نیست گفت: یکی از وظایف اصلی دولت یازدهم تلاش جدی در راستای برداشتن موانع بر سر راه تولید است؛ رئیس جمهور باید جایگاه خود و حوزه اختیارات خود در قانون اساسی را بداند و همچنین به دیگر جایگاه های نظام به عنوان یک رقیب نگاه نکند.

متکی با تأکید بر اینکه هر آمدنی رفتنی دارد گفت: باید تا می توانیم در زمان مسئولیت هر کاری برای کشور می توانیم انجام دهیم؛ بنده برای پز دادن و بازی سیاسی وارد صحنه نشده و برای معامله در انتخابات با کسی و برای سهم خواهی نیامده ام بلکه در این عرصه معتقدم مبلغ من رهبری به عنوان مرجع هستند و در تمام فعالیت ها و در تمام مسیر شرعاً و قانوناً برای بنده فصل الخطاب مشخص است.

وزیر سابق امور خارجه در پاسخ به این سئوال که آیا به نفع دیگر کاندیدا کنار می روید یا خیر گفت: در بحث انتخابات در سال جاری رویش کاندیداها بسیار خوب بود و لذا ۱۰ نفر از نیروهای انقلابی کاندیدا شده که البته جبهه پایداری هنوز نامزد خود را معرفی نکرده است. در همین راستا با توجه به اینکه تعداد زیاد کاندیدا شکست را نشان می دهد بنابراین به این سازوکار رسیدیم که تعداد کاندیداها با اقدامی عقلایی کاهش دهیم لذا با تشکیل ائتلاف پنج نفره در این سمت رفتیم البته ممکن است به این ائتلاف افراد دیگری نیز اضافه شوند.

* دعوت متکی از محسن رضایی برای پیوستن به ائتلاف پنج گانه اصولگرایان

متکی یادآور شد: به عنوان مثال بنده از محسن رضایی برای پیوستن به این ائتلاف دعوت کرده ام که البته ایشان نیز به بنده پیغام دادند که در حال بررسی هستند.

وی گفت: ۱۰ تا ۱۵ اردیبهشت ماه نامزد نهایی ائتلاف پنج گانه اصولگرایان معرفی می شود.

در ادامه متکی در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد در محل سالن اجتماعات دانشکده علوم سیاسی آزاد اظهار کرد: سال ۹۲ باید سالی همراه با حل مشکلات جامعه و تداوم ایستادگی و مقاومت در برابر هجمه ها و توطئه ها باشد.

وی افزود: دشمنان قسم خورده، نظام دموکراسی را نشانه گرفته و با این مسئله چالش و تنش جدی دارند.

متکی با بیان اینکه پیش از انقلاب به دلیل حضور شاهنشاه و دیکتاتور، نظام دموکراسی حاکم نبوده، خاطرنشان کرد: امروز شاهد انتخابات متعدد در نظام اسلامی هستیم که این انتخابات مبتنی بر حق مردم برای تصمیم گیری در مسائل کشور و تعیین سرنوشت خود است.

وی ادامه داد: قشر دانشجویان، نخبگان و دانش آموختگان علی القاعده باید بر این محور تأکید کارسازانه داشته باشند، دفاع از حق خود و انجام تکلیف در عرصه انتخابات امری ملزم است.

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان از انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب یاد کرد و ادامه داد: ۳۴ سال پیش نخستین رئیس جمهور را که بنی صدر بود، روی کار آوردیم و این در حالی است که بزرگ ترین دغدغه از حیث سوءاستفاده کردن از جایگاه ریاست جمهوری برای خیانت به نظام در جامعه وارد شد.

وی یادآور شد: پس از برکناری بنی صدر در ۲۹ خرداد سال ۶۰ تاکنون ۳۲ سال گذشته و در این مدت دو دوره ۱۶ ساله در انتخابات ریاست جمهوری داشته ایم.

متکی تأکید کرد: شهید رجایی، مقام معظم رهبری و هاشمی رفسنجانی، ۱۶ سال نخست انتخابات ریاست جمهوری را به خود اختصاص داده و شاخصه مهم این دوره نبود انتخابات رقابتی شمرده می شود.

وی متذکر شد: در ۱۶ سال دوم یعنی سال ۷۶ گفتمان جدیدی در حوزه انتخابات بروز و وقوع یافت و به نوعی شاهد فضایی برآمده از گفتمان نامزدها و مواضع اتخاذ شده از سوی آنان بودیم.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با اشاره به اینکه سابقه و اقبال عمومی تأثیر زیادی بر اثرگذاری گفتمانی نامزدهای انتخاباتی در دوره دوم پس از انقلاب داشته، ابراز داشت: سابقه و کارنامه درخشان و محبوبیت عمومی شاخصه هایی است که در جلب و جذب عموم مردم اثربخش است.

متکی از وجود تعارض و چالش هایی در حوزه اداره کشور در سالهای اخیر یاد کرد و اذعان داشت: در مقاطعی از دولت ها با تنشی روبرو شده ایم که ناشی از نادیده گرفتن جایگاه حقیقی رئیس جمهور، دولت و جایگاه ولایت فقیه است.

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان با اشاره به جایگاه دولت با عنوان جایگاهی استراتژیک در کشورداری گفت: یک رئیس جمهور و دولت وی باید بهترین مدل را برای گره گشایی از مشکلات و اداره دولت انتخاب کند.

وی با تأکید بر اینکه ولایت فقیه جایگاهی با عنوان تعریف و تبیین مکتب، دین و سنت را دارد، ادامه داد: کسانی که به جایگاه خود پایبند نبوده و وظیفه ای خارج از حوزه تکالیف خود انجام می دهند، سبب ناکارآمدی و بروز و ظهور مشکلات در سطح جامعه و دولت می شوند.

متکی بیان کرد: انرژی سنگینی در دولت های هفتم، هشتم و نهم از بایت تعریف نشدن جایگاه حقیقی رئیس جمهور و دولت، خسارت داده ایم که باید این مسئله مورد توجه دولت یازدهم باشد.

عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان با اشاره به شرایط اقتصادی فعلی در جامعه تأکید کرد: بخش عمده ای از ناهنجاری ها در جامعه ریشه در مشکلات اقتصادی داشته و تورم و بیکاری در زمره برجسته ترین معضلات اقتصادی شمرده می شود.

وی، تولید را گره گشای اقتصاد و به نوعی ناموس اقتصاد دانست و اذعان کرد: تولید در کشور مظلوم واقع شده و از سویی دیگر فساد اقتصادی بیداد می کند؛ در حالی که نقدینگی کشور رو به افزایش است، چرا باید در حوزه تولید ضعف داشته باشیم.

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان با اشاره به داستان برکناری وی در سفر خود به سنگال گفت: براساس صلاح اندیشی مقام معظم رهبری قصه سنگال را فاش نمی کنم و این در حالی است که اگر حرف و موضع نادرستی شود، علناً حقیقت را مطرح می کنم.

وی، انتخابات در ایران را انتخابات آزاد توصیف کرد و افزود: در انتخابات گذشته موسوی با عنوان اپوزیسیون ۱۳ میلیون رأی آورد و این نشان دهنده برگزاری انتخابات آزاد، سالم و مبتنی بر مردم سالاری در کشور است.

متکی، اولویت خود را در اداره دولت، اقتصاد، روابط خارجی و روابط بین مسئولان توصیف کرد و اذعان داشت: نزاع میان مسئولان به منزله سمی است که جامعه را فراگیر کرده و تبعات منفی دارد.

وی بیان داشت: در حوزه روابط خارجی و سیاست باید هم حرف خوب زده و هم خوب حرف بزنیم؛ نگاه سیاسی به اعتماد عمومی و جلب رضایت مردمی از اولویت های مهم برای توسعه کشور در حوزه های مختلف است.

وی افزود: انحراف در رهبری را می توانیم در مصر مثال زده و همچنین انحراف در مردم را در آندلس که امروزه به سبب انحرافات تبدیل به اسپانیای امروز شده است.

متکی تصریح کرد: مسئله انحراف را باید جدی بگیریم؛ انتخابات در ایران انتخابات آزاد و سالم است و مردم در این انتخاب با عنوان تکلیف و حق خود تعیین سرنوشت می کنند.

* ناکامی ۱+۵ در بحث هسته ای در برابر ایران

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان با اشاره به مذاکرات اخیر ایران با ۱+۵ گفت: در مقوله هسته ای ایران اسلامی دست برتر را دارد.

وی ادامه داد: امروز دستاوردهای مهمی در عرصه هسته ای داشته ایم و به صراحت می توانیم اعلام کنیم ۱+۵ غیر از نشانه هایی که آورد به خواسته های هسته ایش نرسیده و به نوعی ناکام مانده است.

متکی یادآور شد: باید در حوزه هسته ای شفاف سازی میان دو طرف یعنی ایران و ۱+۵ صورت گیرد، در کفه ایران تثبیت حق هسته ای و حقوق ملت ایران و در کفه ۱+۵ ادعاهای آنان مبتنی بر استفاده ایران از انرژی هسته ای برای تسلیحات نظامی مطرح است.

وی اذعان داشت: ایران از حیث اینکه عضو ان پی تی است متعهد به آژانس بوده و به صراحت و شفاف مواضع خود را در موضوع هسته ای اعلام می کند.

عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان از تعامل دولت هشتم در بحث هسته ای با کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس یاد کرد و ادامه داد: دولت هشتم تعلیق انرژی هسته ای را پذیرفته بود و این در حالی است که در مرداد ماه ۸۴ بعد از انتخابات ریاست جمهوری پس از دو سال و اندی تعلیق، EU۳ (فرانسه، آلمان، انگلیس) بسته پیشنهادی به ما ارائه دادند و نکته مهم این است که در این بسته پیشنهادی حقی برای ایران از حیث غنی سازی در نظر گرفته نشده بود.

متکی بیان کرد: باید طراحی کلی در حوزه هسته ای داشته باشیم تا بتوانیم تعامل جدی و جدید در این حوزه ایجاد کنیم؛ به صراحت اعلام می کنیم از آرای روسیه و چین در قطعنامه های ۱+۵ انتقاد داریم.