سیدعباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه در دومین سالگرد بین المللی شدن دانشگاه خوارزمی که بعدازظهر امروز در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار داشت: آنچه باعث دستاوردهای برجام شد عوامل درون زای قدرت بود.

وی افزود: آنچه که به یک کشور اقتدار می دهد عوامل درونی آن است، اقتصاد مقاومتی که محور برنامه های کشور است شاخص اصلی درون زا بودن و برون گرا بودنش است.

عراقچی تصریح کرد: دستاوردهای برجام به اعتقاد من فوق العاده بود و آنچه واقعیت است و تاریخ قضاوت خواد کرد این است که دستاوردهای بزرگ ملت ایران طی ۱۲ سال در مسئله هسته ای به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: مهمترین آن دستاوردها شناسایی و به رسمیت شناخته شدن برنامه هسته ای ایران بود.

معاون وزیر امور خارجه افزود: برنامه هسته ای ایران از نظر جامعه بین الملل دردسرساز بوده و با تصویب قطعنامه های مختلف تحت اصل هفتم منشور سازمان ملل، ایران را به عنوان تهدیدی علیه صلح و امنیت بین المللی تلقی می کردند.

عراقچی اظهار داشت:غربی های دانشجویان ایرانی را از رشته های مرتبط دانش هسته ای منع می کردند که این نیز در طی برجام از جانب شورای امنیت شناسایی و مشروع دانسته شد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در اثر مذاکرات هسته ای این شعار ملت ایران که می گفتند انرژی هسته ای حق مسلم ما است محقق شد و مهمترین بخش آن این بود که آب سنگین و غنی سازی ما مورد شناسایی طرف های مقابل قرار گرفت.

وی ادامه داد: دستاورد دوم برجام شکست پروژه ایران هراسی بود و اینکه تهدید بین المللی شناخته می شد و همچنین رفع خطر جنگ از سر ملت ایران و در آخر شکست کسانی که تلاش داشتند ایران را تهدید بین المللی نشان دهند.

عراقچی افزود: دستاورد دیگر برجام رفع تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای بود که در راستای آن اتحادیه اروپا و آمریکا بخشی از تحریم ها را لغو و برخی را متوقف کردند.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه آثار رفع تحریم ها به مرور خودش را نشان میدهد افزود: دستاوردهای برجام ناشی از اقتدار درونی نظام جمهوری اسلامی ایران است.

وی گفت: چهار مولفه اصلی که باعث موفقیت مذاکرات هسته ای شد عبارتند از: توانمندی های نظامی و دفاعی؛ اینکه دیگر کسی جرأت حمله به ایران را ندارد و به یقین اگر می توانستند از طریق نظامی به ایران حمله کنند و برنامه هسته ای را برچیند شک نکنید که این کار را می کردند و دیگر نیازی به مذاکره با ما نداشتند.

عراقچی با اشاره به موشک های دفاعی ایران، آنها را بزرگترین توانمندی نظامی و مولفه قدرت نظامی دانست که دشمنان را ناامید کرده و آنان را به پشت میز مذاکره آورده است.

معاون وزیر امور خارجه دومین مولفه قدرت را توانمندی های مردم ایران در مقاومت در برابر تحریم ها و فشارهای اقتصادی دانست.

وی گفت: مقاومت مردم، صاحبان تحریم ها را ناامید کرد از اینکه بتوانند با تحریم کردن ملت، آنها را وادار به تسلیم کردن و زانو زدن کنند.

عراقچی افزود: طرف های مقابل به این نتیجه رسیدند که حتی اگر تحریم ها را ادامه هم بدهند مردم و نظام جمهوری اسلامی تسلیم نخواهند شد و اگر آنها ذره ای امیدوار بودند تحریم ها را علیه ایران ادامه می دادند.

معاون وزیر امور خارجه سومین مولفه قدرت را توانمندی های علمی، فناوری، تکنولوژی در عرصه هسته ای برشمرد. راکتور هسته ای را که آنها فکر نمی کردند ما بتوانیم بسازیم ظرف مدت کوتاهی عملیاتی کردیم، این توانمندی علمی بود که باعث شد دستاوردهای مذاکره به ثمر بنشیند.

عراقچی آخرین مولفه قدرت را توانمندی های دیپلماتیک برشمرد و تصریح کرد: قدرت دیپلماسی می تواند سایر مولفه های قدرت را در عرصه بین الملل تبدیل به منافع ملی کند.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر دیپلماسی ماهر و مقتدر وجود نداشته باشد نمی توان دیگر مولفه های قدرت یک کشور را به منافع ملی تبدیل کرد. دیپلماسی همه کشورهایی که موفق هستند متکی به قدرت نظامی، متکی به قدرت رسانه ای، گفتمانی، اقتصادی و یا ترکیبی از همه اینها که یک دیپلمات می تواند همه اینها را در مذاکره استفاده کند.

وی گفت: هر چه دانشمندان ما پیشرفت علمی کنند ولی از طرف نتوانند دستاوردهای علمی شان را بین المللی کنند این توانمندی ها ابتر می مانند.

عراقچی عنوان کرد: مولفه علمی یک مولفه قدرت در کشور ما است و در بحث هسته ای و دیگر بحث ها، دانشگاههای ما پیشرفت خوبی را داشتند.

معاون وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه برجام توانمندی علمی ما را در بحث هسته ای مورد شناسایی و احترام طرف های بین المللی قرار داد افزود: همین شورای امنیتی که ایران را تهدید بین المللی تلقی می کرد حالا دیگر کشورها را به همکاری با ایران در بحث هسته ای تشویق می کند.

وی گفت: امروز به دلیل اینکه ایران در عرصه هسته ای و مسائل پیرامونی آن حرف های زیادی را برای گفتن دارد، فرانسه از ایران دعوت کرده که در پروژه گداخت هسته ای همکاری های مشترکی را با ایران داشته باشند.

عراقچی تاکید کرد: برجام، موانع را از سر راه همکاری های علمی بین المللی ما برداشت.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در قالب برجام قطعنامه های شورای امنیت که از تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی رشته ها ممانعت می کرد را به کلی لغو کرده و ما دیگر ممانعت از  تحصیل دانشجویان ایرانی نداریم.

وی یکی از مواردی که گروه ۱+۵ تا آخرین لحظه آن را نگهداشته بود و از موضع خود کوتاه نمی آید بحث تحریم های دانشجویی بود؛ آنها می گفتند این موضوع را باید ۸ یا ۱۰ سال آینده تصمیم گیری کنیم اما با اصرار و پیگیری تیم مذاکره کننده در آخرین لحظات موفق به لغو تحریم های دانشجویی شدیم.

عراقچی تصریح کرد: دانشگاهها نباید معطل وزارت علوم بمانند تا راهها را برای آنها باز کنند، امروز راهها باز است و باید خود دانشگاهها بدنبال ایجاد رابطه با دیگر مراکز علمی و دانشگاهی بین المللی باشند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: باید اعتماد متقابل شکل بگیرد تا نوعی تعامل میان دانشگاههای ما و دیگر کشورها برقرار شوئد.

وی در پایان افزود: اینها ظرفیت هایی است که برجام ایجاد کرده و باید از آن استفاده کنیم. ما در وزارت امورخارجه در خدمت همه مراکز علمی کشور هستیم و وظیفه خود می دانیم که در گسترش همکاری های علمی کشور، راهها را بیش از پیش باز کنیم.