پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- در انتخابات امروز هیات رئیسه مجلس، فراکسیون ولایت 9 سهم و فراکسیون امید 3 سهم در هیئت رئیسه موقت مجلس دهم کسب کردند. در این جلسه پس از انتخاب علی لاریجانی به عنوان رئیس موقت مجلس دهم با 173 رأی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، علی مطهری، مسعود پزشکیان و محمد دهقان به عنوان کاندیدای تصدی نواب رئیس موقت مجلس دهم داوطلب شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، پس از رأی‌گیری، از مجموع 279 آرای مأخوذه، مسعود پزشکیان (گزینه فراکسیون امید) با 154 رأی و محمد دهقان (گزینه فراکسیون ولایت) با 136 رأی به ترتیب به عنوان نواب اول و دوم هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند. از میان 12 منتخب که برای تصدی دبیری هیأت رئیسه موقت مجلس دهم کاندیدا شده بودند، غلامرضا کاتب (گزینه فراکسیون ولایت) با 161 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی (گزینه فراکسیون ولایت) با 146 رأی، اکبر رنجبرزاده (گزینه فراکسیون ولایت) با 138 رأی، عبدالکریم حسین‌زاده (گزینه فراکسیون امید) با 137 رأی، سیدناصر موسوی‌لارگانی (گزینه فراکسیون ولایت) با 131 رأی و احمد امیرآبادی‌فراهانی (گزینه فراکسیون ولایت) با 130 رأی از مجموع 279 آرای مأخوذه به عنوان دبیران هیأت رئیسه موقت مجلس دهم انتخاب شدند.

بهروز نعمتی(گزینه فراکسیون ولایت) با ۱۷۵ رأی، محمد آشوری(گزینه فراکسیون ولایت) با ۱۶۸ رأی و محمد قسیم عثمانی(گزینه فراکسیون امید) با ۱۳۸ رأی به عنوان ناظران مجلس در هیأت رئیسه دهم منتخب شدند.

همچنین محمدعلی وکیلی(گزینه فراکسیون امید) با ۱۱۸ رای، سهیلا جلودار زاده(گزینه فراکسیون امید) با ۱۱۷ رای، رمضانعلی سبحانی فر(گزینه فراکسیون امید) با ۱۱۶ رای، عباس پاپی زاده(گزینه فراکسیون ولایت) با ۱۱۶ رای، سید فرید موسوی(گزینه فراکسیون امید) با ۱۰۰ رای و حسین امیری خامکانی(گزینه فراکسیون ولایت) با ۹۲ رای از راهیابی به هیئت رئیسه بازماندند.

عبدالمجید ناصری نژاد(گزینه فراکسیون ولایت) با ۱۱۹ رای، پروانه مافی(گزینه فراکسیون امید) با ۱۰۵ رای و عبدالرضا هاشم زائی(گزینه فراکسیون امید) با ۷۶ رای در رسیدن به هیئت رئیسه ناکام ماندند.

در انتخابات دبیران ۲۷۹ منتخب شرکت کرده بودند.

پس از رأی‌گیری در صحن مجلس، بهروز نعمتی (گزینه فراکسیون ولایت) با 175 رأی،‌ آشوری‌تازیانی (گزینه فراکسیون ولایت) با 168 رأی محمدقسیم عثمانی (گزینه فراکسیون امید) با 138 رأی از مجموع 276 آرای مأخوذه به عنوان ناظران (کارپردازان) هیأت رئیسه موقت مجلس دهم برگزیده شدند.

* اصلاح طلبان خبر می دهند که در ماجرای انتخاب هیات رئیسه، حسن روحانی، هیچ همراهی با عارف نشان نداد و عملا پشت او را خالی کرد. گفته می شود یکی از وزرای دولت که سابق بر این در مرکز تحقیقات استراتژیک هم صاحب مسوولیت مهمی داشت در رایزنی به نفع لاریجانی موثر بود.

پیروز رقابت محمد رضا عارف و علی لاریجانی حسن روحانی بود. در واقع حسن روحانی هم رئیس مجلس مورد نظر خود را دارد و هم جریان اصلاحات چاره ای به جز ادامه حمایت از او ندارند.

* پدرخوانده های اصلاحات در خارج از مجلس بویژه طیف «کارگزاران» با محوریت سیاسی «کرباسچی» و توپخانه های رسانه ای این جریان مانند روزنامه آرمان و سایت انتخاب که  پیش از این نیز  علنا اعلام کرده بود ند لاریجانی را بهتر از عارف می دانند.

جریان کارگزاران به شدت از رشد عارف در جریان اصلاحات ناراحت بودند و معتقد بودند اگر محمدرضا عارف برای ریاست مجلس کنار می رفت برای انتخابات ریاست جمهوری 96 دچار مشکل می شدند.

* اصولگرایان، صرف نظر از طیف بندی های موجود، هم در انتخابات خبرگان و هم در مجلس شورای اسلامی پرچم پیروزی به اهتزاز درآوردند. در مقابل، اصلاح‌طلبان نیز که این بار با دولت و هاشمی رفسنجانی هم پیمان شده بودند و تا دیروز ادعا می کردند شورای نگهبان همه نیروهای آنها را رد صلاحیت کرده و جزچند نفر! از آنها باقی نمانده اند، عمدتا" با برجسته کردن نتایج انتخابات تهران، مدعی پیروزی در کل کشور شدند!

پایان بخش این ادعاها، تعیین تکلیف ریاست دو مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی بود و هرکس پیروز واقعی باشد صندلی ریاست از آن او شد.

* حمایت رییس دولت اصلاحات هم نتوانست عارف را رییس کند. ناکامی وی برای رسیدن به ریاست یک قوه «تکرار» شد

* محمد قسیم عثمانی و عبدالکریم حسین‌زاده منتخب مردم نقده اولین نماینده های عضو هیات رییسه مجلس که از برادران اهل سنت هستند.

* کف رای اصولگرایان امیری خامکانی(گزینه فراکسیون ولایت) با ۹۲ رای و اصلاح طلبان عبدالرضا هاشم زائی(گزینه فراکسیون امید) با ۷۶ رای بود.

* علی لاریجانی با ١٧٣ رای رییس مجلس شد.  عارف تنها ١٠٣ رای آورد. این یعنی طرفی که ادعا می کرد پیروز انتخابات است، حداقل ٧٠ کرسی خطا دارد. در مجلس خبرگان هم این خطا بیش از ٦٠ کرسی بود. این نوع رای دهی، نشان می دهد ترکیب مجلس آینده نهایتا دوضلعی است اما طول این اضلاع، ثابت نیست و به حسب موضوع تغییر خواهد کرد. با این حال، این مسئله را می توان «تکرار کرد» که رادیکالیسم دوم خردادی بازی را باخته است. مهم ترین پرسش اکنون این است که پافشاری خاتمی و هاشمی بر حمایت از عارف، چه تاثیری بر مشی سیاسی لاریجانی خواهد گذاشت؟ یک سوال دیگر این است که محمدرضا عارف، از این پس، چه تعریف سیاسی از نقش خود در مجلس خواهد داشت؟ این مستقیما بستگی دارد به اینکه عارف چه کسی را مسئول "خیانت" به خود بداند. 

* دکتر عارف در سالهای گذشته حداقل دو بار بازیچه دست بزرگان اصلاح طلب  و تکنوکرات شده است. یکی انتخابات ریاست جمهوری نود و دو بود که ایشان را به انصراف واداشتند و عملا این انصراف کمکی به پیگیری برنامه های سیاسی و اقتصادی ایشان در دولت نکرد. یکی هم الان که علی رغم بردن رای اول مجلس در تهران و همچنین تلاش مضاعف برای پیروزی لیست امید در دور دوم با سفرهای استانی، در نهایت پشت وی را خالی کردند و ریاست مجلس به ایشان نرسید.

* برای اولین بار در هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، فقط یک نماینده از تهران حضور دارد.

اعضای هیات رئیسه موقت مجلس دهم از رئیس مجلس تا ناظرین هیات رئیسه متعلق به استان‌های «قم، آذربایجان غربی، خراسان رضوی، تهران همدان، هرمزگان، اصفهان و آذربایجان شرقی» هستند.

* تمامی  12 عضو هیئت رئیسه موقت سابقه نمایندگی در ادوار گذشته مجلس را دارا می باشند.

* آراء امروز لاریجانی با تعداد آرا وی در رقابت برای ریاست مجلس نهم  برابر است. در آن مقطع هم لاریجانی با ۱۷۳ رای به ریاست مجلس نهم رسید.

* کسی تردیدی در اکثریت بودن «اصولگرایان» در خانه ملت ندارد. اصلاح طلبان که روزگار پیش از انتخابات هفتم اسفند از تایید صلاحیت تنها ۳۰ اصلاح طلب خبر می دادند و به یکباره فردای انتخابات خود را پیروز آن با کسب بیش از ۱۲۰ کرسی در مرحله اول می دانستند، حالا باید برای مخاطبان رسانه های پرتعدادشان از چرایی تناقض در نتایج ادعایی قبلی با واقعیت امروز صحن علنی مجلس بگویند، اگرچه سبقه آنها نشان می دهد تمامی قواعد «فرافکنی» را از بر هستند.

* اصلاح طلبان که این بار تحت لوای «امید» برای تسخیر مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی صف کشیده بودند، تا به زعم خودشان بار دیگر شعار «فتح سنگر به سنگر» را محقق سازند، هفته گذشته و با انتخاب آیت الله احمد جنتی به ریاست خبرگان آنهم با رای قاطع ۶۰ درصدی منتخبان ملت، کاخ آرزوهایشان ترک جدی برداشت و بی راه نیست اگر گفته شود امروز این بنای خیالی فروپاشید.

* فراکسیون امید بین ١٠٣ تا ١۵۵ و ولایت بین ١٢٢ تا ١٧٣ رای دارند. ۵٠ مستقل تعیین کننده خواهند بود.