به گزارش پارس به نقل از خراسان، روز تا انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری زمان باقی است و کاندیداها با سرعت بیشتری به فعالیت های انتخاباتی می پردازند و این درحالی است که هر روز احتمال ظهور یک نامزد جدید وجود دارد؛ حتی آخر هفته های نیمه تعطیل را نیز به روزهایی پرکار و شلوغ تبدیل نموده و کاندیداها با سفرهای استانی، مصاحبه ها و برگزاری همایشهای انتخاباتی سعی در افزایش اقبال عمومی نسبت به خود دارند. در همین ارتباط پنج شنبه گذشته تهران در شمال غرب و مرکزش دو همایش انتخاباتی داشت که در یکی حامیان حسن روحانی شاهد اعلام رسمی کاندیداتوری وی بودند و در دیگری جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با همایش" مشق حضور" زمزمه های حضور علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در عرصه انتخابات را پررنگ تر از گذشته کردند. چند کاندیدا ی انتخاباتی از جمله متکی، رضایی، کواکبیان و سعیدی کیا نیز با حضور در نشست جامعه اسلامی دانشجویان درمشهدضمن بیان مواضع خود پاسخ گوی سوالات دانشجویان بودند. در همین حال سفر های استانی دیگر کاندیدا ها نیز همچنان و جود دارد.

حسن روحانی با شعار" دولت تدبیر و امید" آمد

به گزارش خراسان صبح روز پنج شنبه و در همایش انتخاباتی حجت الاسلام حسن روحانی که در مجتمع آدینه تهران برگزار شد، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن اعلام رسمی کاندیداتوری اش در انتخابات ریاست جمهوری آینده و تشکیل دولت تدبیر و امید، گفتمان انتخاباتی خود را نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان عنوان کرد. وی در سخنان خود در این گردهمایی انتخاباتی با اشاره به درآمدهای ارزی دولتهای سازندگی و اصلاحات، آنها را در مقایسه با درآمد ارزی دولت های نهم و دهم ناچیز ارزیابی کرد و افزود: متاسفانه بانک مرکزی آمار رشد اقتصادی را اعلام نمی کند اما صندوق جهانی پول رشد ایران را صفر یا زیر صفر اعلام کرده که این مساله در سالهای پس از جنگ بی سابقه است.

روحانی که در این نشست با انرژی و بسیار رسا سخن می گفت با بیان اینکه همه ضعفها و ناکارآمدی ها را نمی توان به پای تحریمها گذاشت تصریح کرد: همین مدیریت دولت بود که تحریمها را مسخره می کرد و آنها را کاغذ پاره می دانست در حالی که با برخورد عزت مدارانه در مقابل این رفتار دشمن می شد از تحریم اجتناب کرد یا آنها را کاهش داد.

روحانی ضعف مدیریت در بخشهای گوناگون را ناشی از انحلال یا تخریب نهادها و سازمانهای اندیشه ای کشور همچون سازمان مدیریت و شورای پول و اعتبار دانست و افزود: جانشین شدن تصمیمات فردی به جای عقل جمعی، از بین رفتن قدرت اختیار مدیران، گسسته شدن ارتباط با نخبگان و بازگشت به عقب در حوزه کاهش تصدی گری دولت از جمله دیگر عواملی است که ما را به این جا کشانده است. وی ضمن حساس و سخت دانستن شرایط امروز کشور ملی نگری، استقلال، اعتدال، کارآمدی، نگاه بین المللی، برنامه محوری و پاسخگو بودن را از ویژگی های رییس جمهور برشمرد و گفت: در این شرایط من به خاطر احساس مسئولیت فردی و نظر مشورتی بزرگان نظام که سالها در کنارشان کار کرده ام و به توصیه احزاب و نخبگان جامعه وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری می شوم.

دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل می دهم

روحانی با اعلام اینکه دولت آینده وی فراجناحی خواهد بود خاطر نشان کرد: من از همه نیروهای صادق، کارآمد و مخلص استفاده خواهم کرد زیرا نباید به دلایل واهی بخش بزرگی از مدیران کشور را منزوی کرد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: همه ملت ایران باید احساس عدالت کنند و من اگر رییس جمهور شوم منشور شهروندی را تدوین خواهم کرد که در آن همه مردم ایران از هر قوم و مذهبی همان طور که قانون اساسی گفته احساس عدالت خواهند داشت. روحانی با اشاره به شعری با این مضمون که: مسلمانان مرا وقتی دلی بود / که با وی گفتمی گر مشکلی بود/ به گردابی چو می افتادم از غم/ به تدبیرش امید ساحلی بود ؛ دولت آینده خود را دولت تدبیر و امید نامید. وی در پایان سخنانش که همراه با شور و تشویق حاضران در سالن بیان می شد، با صدایی بلند که کمتر از این شیخ دیپلمات سراغ داشتیم گفت: من دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل می دهم، زنده باد صداقت، زنده باد اخلاق، زنده باد حقوق شهروندی، زنده باد اعتدال، زنده باد تدبیر، زنده باد امید، زنده باد اسلام و زنده باد ایران.

این که هاشمی و خاتمی نمی آیند را از خودشان با ید بپرسید

در حالی که گفته شد حسن روحانی در خارج از سالن سخنرانی اعلام کرده که هاشمی و خاتمی قطعا کاندیدای انتخابات نخواهند شد و به نفع کسی نیز کناره گیری نخواهند کرد، وی در گفتگویی اختصاصی با خراسان در این خصوص توضیح داد و گفت: اینکه این دو نفر خواهند آمد یا خیر را باید از خودشان بپرسید اما آنچه من گفتم نظر شخصی خودم بود چراکه به نظر من کاندیدا شدن آیت الله هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی در این دوره انتخابات بسیار بعید است.

حضور یاسر و فاطمه هاشمی فرزندان آیت الله هاشمی رفسنجانی به همراه نعمت زاده و ترکان وزرای سابق دولت هاشمی در این همایش، این احتمال را پررنگ تر می کرد که گزینه مورد حمایت رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حسن روحانی است.

نوبخت، غفوری فرد و عسگری نمایندگان سابق مجلس، یونسی وزیر اطلاعات دولت خاتمی، حجت الاسلام زم رییس سابق حوزه هنری و فریدون جیرانی کارگردان سینما از دیگر اشخاص مطرح حاضر در همایش انتخاباتی حسن روحانی بودند.

یونسی: یقینا هاشمی و خاتمی کاندیدا نخواهند شد

حجت الاسلام حسن یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نیز که در حاشیه این همایش با خراسان گفتگو می کرد در جواب این سوال که آیا حضور قطعی روحانی نشانگر عدم حضور قطعی خاتمی و هاشمی است گفت: یقینا آیت الله هاشمی و آقای خاتمی در انتخابات کاندیدا نخواهند شد و بعد از این دو نیز بهترین گزینه حسن روحانی است. وی در مورد اینکه آیا این دو نفر قول حمایت از روحانی داده اند یا خیر نیز گفت: من از آیت الله هاشمی خبر قطعی دارم و شنیدم که حتما حمایت خواهد کرد اما در مورد خاتمی نمی دانم و باید بپرسم ولی امیدوارم ایشان هم حمایت کنند.

زاکانی: به کاندیداتوری فکر می کنم

عصر پنج شنبه اعضای جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی که از تشکلهای اصولگرا به شمار می رود نیز در مجتمع سید الشهدای تهران گرد هم آمدند تا در همایشی با عنوان" مشق حضور" و با حضور شخصیتهایی همچون زاکانی، فدایی، کوثری و حجت الاسلام پناهیان به بررسی عرصه انتخابات و شاید رایزنی برای معرفی زاکانی به عنوان جدیدترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری بپردازند. به گزارش باشگاه خبرنگاران، علیرضا زاکانی، دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در حاشیه این همایش در پاسخ به سوالی درباره کاندیداتوری اش در انتخابات آینده ضمن این که این مسئله را رد نکرد اظهار داشت: برای کاندیداتوری درحال فکر کردن هستم. این در حالی است که اسماعیل کوثری نماینده تهران که دیگر سخنران این نشست بود گفت: زاکانی بر اساس تکلیف می آید.

کواکبیان: پس از ۶ ماه تحریم ها را به سمت لغو شدن، پیش خواهم برد

مصطفی کواکبیان گفت: اگر اخلاق در جامعه حاکم می شد، سران سه قوه همانند جزایر جدا از هم عمل نمی کردند. به گزارش خراسان، مصطفی کواکبیان روز گذشته در سومین روز همایش « شعور انقلابی، حماسه سیاسی» در دانشگاه فردوسی مشهد اظهار کرد: در صورت انتخاب به عنوان رئیس دولت یازدهم پس از ۶ ماه تحریم ها را به سمت لغو شدن، پیش خواهم برد. وی در عین حال افزود: مذاکرات هسته ای به جایی نخواهد رسید البته این بدان معنی نیست که نباید ادامه یابد. دبیرکل حزب مردم سالاری خاطرنشان کرد: ریشه این مسئله به رابطه ایران با آمریکا برمی گردد و در صورتی که بنده منتخب انتخابات یازدهم ریاست جمهوری باشم با اجازه و نظر رهبری، در کمتر از یک سال رابطه ایران با آمریکا را برقرار خواهم کرد. کواکبیان افزود: جایی که آنان حرف از تعلیق فعالیت های هسته ای می زنند نباید کوتاه بیاییم؛ اما زمانی که حرف از تعطیلی مقطعی غنی سازی ۲۰ درصد می زنند، این اشکالی ندارد. وی تأکید کرد: می توان متناسب با منافع و عزت ملی، مصلحت و نظر مقام معظم رهبری برای برقراری ارتباط با آمریکا برنامه ریزی کرد.

سعیدی کیا: رئیس جمهور سرکارگر کشور است

یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: رئیس جمهور نظریه پرداز نیست بلکه سرکارگر کشور است و تمام وقت خود را باید صرف کار اجرایی کند. به گزارش خراسان، محمد سعیدی کیا در همایش « شعور انقلابی، حماسه سیاسی» که روز گذشته در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به هزینه های تبلیغاتی اش گفت: منابع مالی من برای انتخابات زیاد نیست و پس از انتخابات نیز میزان این هزینه ها را اعلام خواهم کرد. وی افزود: در این باره شماره حسابی اعلام می شود و کسانی که به توانمندی بنده اعتقاد دارند، می توانند برای کمک به تأمین هزینه های تبلیغاتی بنده به آن حساب پول واریز کنند. سعیدی کیا در پاسخ به سوال دیگر دانشجویان مبنی بر این که آیا شما با طرح تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها موافق هستید یا خیر، گفت: بنده با این طرح مخالفم چرا که ابتدا باید اخلاق اسلامی در جامعه ترویج پیدا کند نه این که مدام بخواهیم از روش های پیشگیری کننده استفاده کنیم. وی با اشاره به ائتلاف انجام شده در فضای انتخاباتی کشور گفت: این ائتلاف ها را زود هنگام می دانم چرا که ائتلاف زمانی باید شکل بگیرد که شورای نگهبان کاندیداهای نهایی را معرفی کرده باشد. سعیدی کیا در پاسخ به این سوال که با وجود حضور قالیباف به عنوان یک تکنوکرات، در عرصه انتخابات امتیاز شما نسبت به ایشان چیست، گفت: تکنوکرات یعنی چی؟ بنده در هر مسئولیتی که بوده ام، جهادی کار کرده ام و از این به بعد نیز همین گونه خواهد بود. نشست محسن رضایی در جمع دانشجویان شامگاه روز گذشته برگزار شد که تا زمان تنظیم این گزارش خبری از این نشست مخابره نشد.

متکی: در صورت رضایت محسن رضایی ائتلاف ۶ نفره می شود

فارس- منوچهر متکی نیز در سلسله نشست های انتخاباتی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با عنوان تا انتخابات در محل دانشگاه علوم سیاسی آزاد این شهر اظهار کرد: " انحراف پدیده ای است که یک انقلاب، مردم، رهبری و مکتب را هدف قرار می دهد. " عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرایان گفت: " برای سهم خواهی وارد عرصه انتخابات نشده ام و اگر احساس کنم از اقبال عمومی در این صحنه برخوردار نیستم به راحتی کناره می گیرم. " وی تصریح کرد: " مسئله انحراف را باید جدی بگیریم؛ انتخابات در ایران انتخابات آزاد و سالم است و مردم در این انتخاب با عنوان تکلیف و حق خود تعیین سرنوشت می کنند. " متکی افزود: " با این روند از میان هشت اصولگرا، دو اصولگرا وارد عرصه جدی انتخابات شده و اگر شاهد شرایط تنگ و سخت رقابتی باشیم فقط یک نفر را در عرصه انتخابات وارد می کنیم. " وی یادآور شد: " حضورم در عرصه انتخابات از حیث توانایی و ایجاد تصویر تمام نما از نقاط ضعف و قوت برای اداره کشور است. " در همین حال به گزارش تسنیم وی تصریح کرد: " در بخشی از نیروهای اصولگرا دو ائتلاف ۳نفره و ۵ نفره بوجود آمده و در ائتلاف ۵ نفره تفاهم شد که ۱۵ اردیبهشت در صورت رضایت محسن رضایی این ائتلاف ۶ نفره شود. "

پورمحمدی: غیبگو نیستم اما افراد جریان انحرافی رد صلاحیت می شوند

فارس - حجت الاسلام پورمحمدی در جمع عزاداران فاطمی استان البرز در پاسخ به سوالی درباره رد صلاحیت کاندیدای جریان انحرافی گفت: برخی خبرها حکایت از آن دارد افراد منتسب به جریان انحرافی تایید صلاحیت نخواهند شد ولی ما عالم به غیب نیستیم و باید منتظر باشیم که چه می شود. پورمحمدی در مورداینکه اگر احمدی نژاد از نظر شورای نگهبان تمکین نکرد و درصدد آشوب بود چه باید کرد که رئیس سازمان بازرسی در پاسخ گفت: انشاء ا… این طوری نمی شود. کشور صاحب دارد و ما نیز نگران نیستیم. وی در پاسخ به این سوال که هزینه های تبلیغاتی شما از کجا تامین می شود، افزود: هزینه های تبلیغاتی ام از شما مردم تامین می شود. بحمدالله همه کمک می کنند. ما هیچ منبعی نداریم و اعلام کردیم هر که ما را قبول دارد هزینه های ما را تامین کند.

باهنر: کاندیدای نهایی ائتلاف ۵نفره خواهم بود

محمد رضا باهنر نایب رییس مجلس نیز در گفتگویی تفصیلی با ایسنا به تشریح نظرات و برنامه های خود در انتخابات پرداخته است. وی در پاسخ به سوالی در مورد پیش بینی فرد نهایی ائتلاف ۵نفره با بیان این که اگر خودم را گزینه نهایی ائتلاف پنج گانه ندانم باید از همین الان کنار روم گفت: پیش بینی می کنم که گزینه نهایی باشم و این حق را برای سایر اعضای ائتلاف نیز قائل هستم اما اینکه در نهایت کدام گزینه انتخاب خواهد شد، این موضوع در ۱۵ اردیبهشت مشخص می شود. وی ادامه داد: تلاش ما بر این است که اصولگرایان حداکثر با سه کاندیدا وارد عرصه انتخاباتی شوند. اما اینکه آیا در این امر موفق خواهیم شد، نمی توانم پاسخی به این سوال بدهم.

جملاتی مبنی بر تغییر لحن آقای هاشمی برای حضور در انتخابات صادر شده است

باهنر در پاسخ به سوال معمول این روزها مبنی بر حضور هاشمی در انتخابات نیز گفت: تاکنون تمامی اطلاعات و اخبار دقیق از قول خودشان حکایت از این دارد که ایشان در عرصه انتخابات حضور پیدا نمی کنند اما در عالم سیاست هیچ غیرممکنی وجود ندارد و هر لحظه ممکن است اتفاقی رخ دهد. به خصوص اینکه در چند روز گذشته جملاتی مبنی بر تغییر لحن آقای هاشمی برای حضور در انتخابات صادر شده است که بنده صحت و سقم آن را تایید نمی کنم. وی افزود: حضور آقای هاشمی در انتخابات نوع بازی را عوض می کند. نه اینکه برداشت ما این باشد که ایشان حتما پیروز انتخابات خواهد شد. ما منکر رای مثبت بالای آقای هاشمی نیستیم ولی نباید فراموش کنیم که رای منفی آقای هاشمی هم بالاست. با جمیع این شرایط اگر آقای هاشمی وارد عرصه رقابت شود، حتما باید سازوکارها متناسب با آن تغییر پیدا کند. قاعدتا اگر آقای خاتمی و هاشمی وارد عرصه انتخابات شوند، جریانات تجدیدنظری در سازوکار انتخاباتی خود خواهند داشت ؛اما بنده به هر قیمتی در این عرصه می مانم مگر اینکه در آن ساز و کاری که تفاهم کردیم، بنده فرد اول نشوم و تا آخر در عرصه حضور داشته باشم.

باهنر: دولت من دولت آقا اجازه نخواهد بود

به گزارش تسنیم باهنر همچنین در جمع مردم شهرکرد با بیان این که به رهنمودهای رهبری عمل می کنم تصریح کرد: قطعاً دولت من دولت آقا اجازه نخواهد بود. البته رویه رهبری هم این نیست که در شرح وظایف قوا دخالت کنند. در طول حضورم در مجلس به عدد انگشتان یک دست نیز به خاطر ندارم که رهبری در شرح وظایف قوا دخالت کرده باشند.

حداد عادل: اگر باز هم به سال۸۸ برگردم به احمدی نژاد رای خواهم داد

ایسنا- غلامعلی حداد عادل نیز به اصفهان رفته و در جمع دانشجویان این شهر به بیان نظرات خود پرداخت. حداد عادل رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی گفت: " من ۱۵ خرداد سال ۱۳۸۸ اعلام کردم که به احمدی نژاد رای می دهم و اگر باز هم به آن تاریخ برگردم به احمدی نژاد رای خواهم داد، اما این بدان معنا نیست که من هیچ انتقادی به او ندارم. " وی ارتباط بین مجلس و دولت را یکی از مهمترین وظایف رییس جمهور آینده دانست و گفت: " متاسفانه در سال های اخیر این که دولت و مجلس با یکدیگر ارتباط خوبی ندارند باعث به وجود آمدن یک حکمرانی ضعیف شده است. دولت آینده باید به مجلس اعتماد کند و نمایندگان نیز باید به دولت اعتماد داشته باشند نباید به گونه ای عمل شود که دولت فکر کند هر کاری می کند درست است. "

قالیباف: نابسامانی های اقتصادی ۲ ساله قابل ساماندهی است

به گزارش مهر شهردار تهران نیز که به کرج رفته بود در جمع طلاب این شهر گفت: به عنوان خدمت گزار مردم با اطمینان می گویم که در همین شرایط سخت و تحریم، نا به سامانی های اقتصادی کشور در کمتر از دو سال قابل ساماندهی است. وی با بیان اینکه آمریکا کوچک تر از آن است که بتواند اراده ای را به ملت ایران تحمیل کند، اظهار داشت: باید مدیرانی محکم، منسجم، با اخلاص و با همان نگاه و رویکرد دفاع مقدس جامعه را به سمت پیشرفت هدایت کنند. قالیباف ادامه داد: مباحث اقتصادی به سرعت قابل جبران است اما آسیب های فرهنگی را نمی توان به سرعت جبران کرد، اگر مردم باورشان را نسبت به مسئولین و نظام از دست بدهند شاید نتوان تا دو دهه آینده نیز این امر را جبران کرد.

روانبخش: تا کنون به سعید جلیلی و باقری لنکرانی رسیده ایم

ایلنا- قاسم روانبخش عضو ارشد جبهه پایداری و از شاگردان آیت الله مصباح یزدی با تصریح بر این نکته که ما ائتلاف ۱+۲ نفره و ۵ نفره اصولگرایان را قبول نداریم، گفت: " با بررسی های صورت گرفته برای کاندیدای مورد نظر خود در انتخابات ریاست جمهوری، تا کنون به سعید جلیلی و کامران باقری لنکرانی رسیدیم که از میان این دو، به زودی نامزدی نهایی جبهه پایداری را اعلام خواهیم کرد. "

ولایتی: باید در انتخابات ریاست جمهوری دولتی مقتدر انتخاب شود

تسنیم- علی اکبر ولایتی عضو ائتلاف پیشرفت در جمع نمازگزاران مسجد جامع رجایی شهر کرج تاکید کرد: " باید در انتخابات ریاست جمهوری دولتی مقتدر انتخاب شود تا بتواند آرمان های اسلامی را برای کل جهان اسلام پیاده کرده و آن را به ثمر برساند. " وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید تا لحظات آخر پیروزی، پرچم داری نهضت بیداری اسلامی را ادامه دهد، گفت: " ما ظرفیت های عظیم تمدن اسلامی را که علما مراجع پرچمدار آن بودند، عملی می کنیم. "

پیشنهاد عارف برای تشکیل شورای مشاوران رئیس جمهور

تسنیم- سایت شخصی محمدرضا عارف در مطلبی با عنوان شورای منتقدان در کنار شورای مشاوران به تشریح طرحی برای رئیس جمهور آینده پرداخت و تاکید کرد: " طرح شورای منتقدان یک طرح ساده است که می تواند جلوی تصمیمات غیراصولی را بگیرد. " سایت شخصی محمدرضا عارف داوطلب کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری مطلبی با عنوان شورای منتقدان در کنار شورای مشاوران منتشر کرده است که در آن آمده است: " شورای منتقدان همچون آیینه عمل می کند. چرا که آیینه در گفتن معایب، مراعات پست و مقام را نمی کند. عقلانیت تصمیمات ما وابسته به کیفیت نقدهایی است که می شود. یک رئیس جمهور خوب باید منتقدان قدرتمند و باهوش داشته باشد. "

اعلام وضعیت کاندیداتوری علی لاریجانی از پایان فروردین به اردیبهشت موکول شد

تسنیم- حسن زمانی مشاور رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، گفت: " کاندیداتوری علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تا هفته اول اردیبهشت مشخص می شود. " وی در ادامه موضوع ساخت فیلم تبلیغاتی علی لاریجانی توسط مجید مجیدی را یک شایعه دانست و گفت: " با توجه به اینکه رئیس مجلس هنوز برنامه ای برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری ندارد، بنابراین طرح چنین مسائلی شایعه است. "