رسانه روسی «اسپوتنیک» از قول یک مقام ایرانی مدعی شده، موضوع شکایت ایران از روسیه بر سر تحویل اس 300، بعد از اقدام مسکو در تحویل اولین محموله این سامانه دفاع موشکی به تهران، نیازمند طی روال‌های خاصی است که به زودی انجام خواهد شد. 

حسین سبحانی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با اسپوتنیک بیان اینکه روسیه به تعهداتش در تحویل سامانه دفاع موشکی اس 300  عمل کرده عنوان کرد که ایران بعد از طی روال‌های لازم در دادگاه بین‌المللی لاهه شکایتش از روسیه در ارتباط با این پرونده را پس خواهد گرفت. 

وی گفت: «می‌توانیم بگوییم که این پرونده در مرحله تعلیق است و لغو آن به انجام اقدامات معینی نیاز دارد که ایران باید آن را در دادگاه لاهه انجام دهد، اما بخش اصلی این شکایت بعد از آنکه ایران اولین بسته سامانه‌های دفاع موشکی را دریافت کرد، کاملاً حل و فصل شده است.»

ایران و روسیه در سال 2007 قراردادی برای تحویل دست‌کم 5 سامانه دفاع هوایی اس - 300 به طرف ایرانی امضا کردند اما مسکو در سال 2010 با این بهانه که فروش این سامانه‌ها ناقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است از تحویل آن به تهران امتناع کرد. 

وزارت دفاع ایران به دنبال این تصمیم مسکو، از طرف روسی به دادگاه بین المللی شکایت کرده و خواستار دریافت غرامتی معادل 4 میلیارد دلار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز 24 فروردین با صدور حکمی، ممنوعیت خودخوانده تحویل این سامانه دفاعی به ایران را لغو کرد. با این حال، مسکو تاکنون تاریخ مشخصی برای تحویل این سامانه مشخص نکرده است.

مسکو چند هفته پیش، این سامانه را تحویل ایران داد.