به گزارش پارس به نقل از (ایسنا) ، توماس دمزییر، وزیر دفاع آلمان که برای ایراد سخنرانی با عنوان" ارتش متحد" در یکی از دانشگاه های این کشور حضور یافته بود در پی اعتراض دانشجویان سخنرانی خود را قطع و نیمه کاره رها کرد.

به گزارش مجله آلمانی اشپیگل، دانشجویان دانشگاه" هومبولت" در برلین زمانی که وزیر دفاع کشورشان شروع به سخنرانی در خصوص لزوم تحقیقات و مطالعه درباره تسلیحات نظامی و نزدیکی دانشگاه و ارتش نمود، شروع به فریاد واعتراض کرده و سخنرانی وی را قطع کردند.

در پی این اعتراضات وی مجبور به قطع سخنرانی خود و ترک دانشگاه شد.

دانشجویان معترض فریاد می زدند: " جنگ تنها برای جنگ است، آلمان هرگز نه. "

در همین حال چند تن از دانشجویان نیز با هدف یادآوری پیامدهای انسانی جنگ به شکل قربانیان جنگ روی صحنه و جلوی وزیر دفاع دراز کشیدند!

در حال حاضر در بسیاری از دانشگاه های آلمان رویکردها و اعتراضات مشابهی درخصوص ارتش و برنامه های دولت با هدف اتحاد دانشگاه و ارتش وجود دارد.

به گزارش مجله اشپیگل، تقریبا در تمام دانشگاه های مطرح و بزرگ آلمان ابتکار عمل هایی شکل گرفته است که بر اساس آن نظامی گری از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دور نگه داشته شود؛ این دانشگاه ها انجام تحقیقات نظامی در دانشگاه های مذکور و همین طور پروژه های همکاری با ارتش را رد می کنند.

خواسته اصلی این دانشگاه ها انجام تحقیقات مرتبط با ارتش صرفا با اهداف انسانی است؛ به گونه ای که آموزش در این خصوص نیز تنها باید درخدمت اهداف انسانی باشد و نه نظامی گری و افزایش رقابت در بازار تسلیحات جهان.

روزنامه آلمانی دی تسایت نیز در این خصوص نوشت که مشابه آنچه در دانشگاه هومبولت برلین به وقوع پیوست پیشتر نیز در دیگر دانشگاه های آلمان رخ داده بود به گونه ای که سخنرانی ولفگانگ ایشینگر، دیپلمات بلندپایه آلمان و رییس کنفرانس امنیتی مونیخ نیز در سال ۲۰۱۰ در دانشگاه توبینگن در پی اعتراضات دانشجویی قطع شد.

علاوه براین در دسامبر سال ۲۰۱۲ نیز زمانی که توماس دمزییر در دانشگاه لایپزیچ مشغول سخنرانی بود با سرو صدای دانشجویان و حرکت آنها به طرف جایگاه وی، سخنرانی اش قطع شد به گونه ای که وی در ادامه به بحث با دانشجویان پرداخت.

دی تسایت می افزاید، این که بتوان حرکت دانشجویان دانشگاه هومبولت را شروع جنبش های دانشجویی به سبک حرکت های گذشته در آلمان دانست کمی دور از انتظار است اما امر مسلم عدم رغبت و رویگردانی دانشجویان آلمان از نظامی گری موسسات آموزش عالی است؛ به گونه ای که انتظار می رود دولت آلمان در سالی که قرار است انتخابات تاثیرگذار این کشور در آن برگزاری شود باید خود را برای برخوردهای مشابه آماده کند.