به گزارش پارس به نقل از فارس حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور عصر روز پنج شنبه در جمع عزاداران فاطمی استان البرز در حوزه علمیه امام صادق (ع) کرج طی سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت ام ابیها، حضرت فاطمه الزهرا (س) اظهارداشت: امسال رهبر معظم انقلاب سال را به عنوان سال حماسی سیاسی و حماسی اقتصادی نامگذاری کردند؛ این نام گذاری در بطن خود یک پیام نهفته ای دارد و آن اینکه شرایط کشور چون گذشته حساس و خطیر است، در این شرایط بدون حرکت حماسی و جهادی و با شور نمی توان این مرحله را پشت سر گذاشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با اشاره به بخشی از بیانات رهبری در سال ۹۱ تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال گذشته فرموده بودند که ما در یک پیچ تاریخی قرار داریم که هم در داخل کشور هست و هم برای امت اسلام در جهان؛ امروز که انقلاب اسلامی جایگاه ممتازی در جهان به دست آورده برای سایر امت اسلامی الگو است.

وی با اشاره به برکات انقلاب اسلامی برای ایران یادآورشد: قبل انقلاب ما کشوری داشتیم که رئیس این مملکت اگر می خواست تصمیمی بگیرد باید با سفیر آمریکا مشورت می کرد؛ در شرایطی هم باید با سفیر انگلستان مشورت می کردند؛ خیلی اوقات وزیر دربار به سفارتخانه ها می رفت تا برای انتخاب وزرا مشورت می گرفت؛ غرب برای رجال سیاسی وزنی قائل نبودند و هر فرد سر سپرده و وابسته مجال می یافت تحرکی داشته باشد.

حجت الاسلام پورمحمدی افزود: مردم، مراجع، علما و فرهیختگان شان نقشی نداشتند؛ طبیعی بود که بر اموال، منابع و سرمایه های خود تسلطی نداشتیم؛ انقلاب آمد و این شرایط را به هم زد؛ امروز نه تنها رهبران، علما و مراجع ما در جایگاه شاخص و تعیین کننده ای هستند بلکه آحاد شهروندان هم نقش تعیین کنننده ای دارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به نقش مردم در تعیین سرنوشت کشور گفت: امروز در کشور مردم هستند که تصمیم می گیرند که چه کسی مدیر عالی کشور باشد؛ حتی رهبر معظم انقلاب بسیار فرمودند که من هم مثل بقیه یک رای دارم، یعنی جامعه ما به جایگاهی رسید که تک تک شهروندان و مردم قدرت تصمیم گیری و تاثیر گذاری و قدرت تعیین کنندگی دارند.

وی ادامه داد: امروز چه کسی می تواند ادعا کند که روز ۲۴ خرداد چه فردی از صندوق رای بیرون می آید؛ چه کسی برای شهرها و عضویت در شوراها از صندوق ها بیرون می آید؛ حتی پیش بینی آن سخت است، این ملت است که تصمیم می گیرد؛ حتی مقام معظم رهبری فرمودند نباید کسی خود را به رهبری نسبت دهد که مثلا نظر رهبری با فلانی و فلان گروه است.

حجت الاسلام پورمحمدی گفت: رهبری این موضوع را نفی کرده و فرمودند هیچ کس از رای ایشان خبر ندارد؛ رهبری می خواهند این معنا را القا کنند که تصمیم گیرنده مردم هستند و میزان رای مردم است و همه باید تصمیم بگیرند تا فرد شایسته ای را برای این مسئولیت بگمارند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: ما در موقعیتی قرار گرفته ایم که بر سرنوشت خود مسلط هستیم؛ منابع خود را خود مدیریت می کنیم؛ برای آینده خود تصمیم می گیریم؛ برای آینده فرزندان خود نقشه می کشیم؛ دشمنان در این شرایط به شدت به مخاطره افتادند، نه تنها خودمان از این فلاکتی که در آن قرار داریم نجات داده ایم حتی توانستیم برای ملت ها الگو و الهام بخش باشیم و الان در اکناف عالم این تاثیر گذاری به وضوح دیده می شود.

وی ادامه داد: فلسطین ۶۵ سال اشغال شد؛ این توطئه برای آن بود که خاورمیانه که امتیازات فراوانی داشت توسط جهان استکبار و قدرت های غربی بتوانند بر این منطقه مسلط شوند، حدود ۳۱ سال قبل از انقلاب اسلامی دولت اسرائیل تشکیل شد؛ در طی این سی و یک سال دولت اسرائیل سیر صعودی داشت و در هر جنگی که پیش آمد یک منطقه را به سرزمین خود اضافه می کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه این سیر تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت، گفت: ولی بعد از شکل گرفتن انقلاب و دو، سه سال بعد از آن داستان اسرائیل سیر نزولی پیدا کرد و حرکت صعودی که به سمت قله نزدیک می شد متوقف و برگشت به نحوی که حتی در داخل سرزمین خود امنیت ندارند.

حجت الاسلام پورمحمدی با اشاره به سیاست آمریکا در منطقه گفت: افول قدرت صهیونیست ها به حدی است که امروز اوباما رئیس جمهور کشوری که دولت غاصب رژیم صهیونیستی را به اوج رسانده بود از حق مردم فلسطین سخن به میان آورده است؛ او بعد از به قدرت رسیدن در مصاحبه اول خود چند بار از فلسطین سخن گفت و روز بعد از آن گفت که با چندین نفر از جوانان فلسطینی ملاقات داشته است و اعتراف کرد که فلسطینیان هم حق زندگی دارند.

نامزد ریاست جمهوری یازدهم افزود: این یک تحول بزرگی است که انقلاب اسلامی شکل داده است؛ این در حالی است که ایران در دنیا ابرقدرت نیست ولی توانست موج و فضایی ایجاد کند و معادلات منطقه ای و بین المللی را به نفع امت اسلامی تا حد زیادی هدایت کند. بنابراین طبیعی است که با تمام ظرفیت با ما می جنگند.

انتخابات در ایران یکی از آزادترین انتخابات های دنیا است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران هر سال انتخابات برگزار می کند ولی هر بار غرب یک توطئه ای علیه ما ترتیب می دهد و می گوید انتخابات در ایران آزاد نیست؛ این در حالی است که انتخابات در ایران یکی از آزادترین انتخابات های دنیا است و ما حتی از دموکراسی هایی که ادعای آزادی می کنند آزادتریم.

وی یادآور شد: انتخابات در ایران حزبی نیست؛ از صندوق های انتخاباتی ما هم نام بنی صدر بیرون آمده و هم شهید رجایی، هم مقام معظم رهبری، هاشمی، خاتمی و هم احمدی نژاد در آمده است؛ نظام به رای مردم هیچگاه خیانت نکرده و هر که را که مردم انتخاب کردند قبول کرده است، اما ممکن است یک کاندیدا به مردم دروغ گفته باشد یا رای خریده است اما به صندوق و رای مردم خیانت نشده است و این نطقه اوج نظام ما است. در این شرایط دشمن ما را متهم می کند که انتخابات ما آزاد نیست. اما دشمن ناچار است تسلیم شود.

بازرس کل کشور با اشاره به فعالیت صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: امروز غرب در برابر این واقعیت قرار گرفته است که ایران یک قدرت هسته ای است و الان با ما چانه می زنند که غنی سازی ۲۰ درصد را کم کنیم و این در حالی است که زمانی ما حق غنی سازی ۳/۵ درصد نداشتیم؛ این موفقیت پس از آن حاصل شد که ما بر قدرت خود پافشاری کردیم.

وی با اشاره به برتری فرهنگی ایران از غرب گفت: امروز جایگاه و حرمتی که زن ما دارد از جوامع غربی بیشتر است؛ اما همچنان غرب م گوید حق زنان در ایران پایمال می شود؛ اگر مشارکت گسترده در ایران شکل بگیرد این مشارکت به دنیا پیام می دهد که شهروندان ایران نسبت به سرنوشت خود حساس بوده و هرگز از حقوق خود کوتاه نمی آیند؛ حماسه سیاسی امکان تحقق دارد و اگر امکان تحقق نداشت رهبری مطرح نمی کردند؛ رهبری از ما می خواهند که در جامعه امید پخش کرده، اعتمادسازی کنیم و همه را نسبت به آینده امیدوار کنیم. نسبت به کاندیداها بسیج شویم تا کاندیداها و کارنامه آنان به همه معرفی شود.

حماسه سیاسی رمز عبور از پیچ حساس تاریخی امروز است

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه حماسه سیاسی در ایران رمز عبور از پیچ حساس تاریخی امروز است، افزود: حماسه سیاسی رمز عبور از مشکلات امروز جامعه ما است؛ اگر بخواهیم از مشکلاتی که امروز بر ما عارض شده عبور کنیم گام اول آن خلق حماسه سیاسی است و روحانیون، دانشگاهیان و فعالان اصناف نقش ممتاز و برجسته دارید و نباید دست روی دست بگذارید. چون فرصت باقی مانده کوتاه است و خیلی زود می گذرد.

عضو ائتلاف ۵ گانه اصولگرایان با اشاره به توصیه رهبری درباره حماسه اقتصادی گفت: از این نامگذاری بر می آید که ما مشکلات جدی اقتصادی داریم و مسایل اقتصادی ما به شدت حاد است و باید به آن بپردازیم و اگر فضای اقتصادی را این طور ادامه دهیم شرایط سختی در انتظار ما خواهد بود؛ متاسفانه امروز فرصت زیادی را از دست دادیم نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم که بخش هایی از آن را خوب نتوانستیم استفاده کنیم و این موضوع مجالی بوده برای دشمنان که تحریم های اقتصادی را بیافزایند و مشکلات را بر ما بیشتر کنند.

وی افزود: این فضا باید تغییر کند؛ رهبری سال گذشته سال را به عنوان تولید ملی نامگذاری کردند چون رمز عبور از مشکلات تولید ملی بود ولی متاسفانه در آخر سال در آمارها نه در تولید ملی و نه در اشتغال و نه در سرمایه گذاری توفیق بدست نیاوردیم. امروز به جایی رسیدیم که رهبری می فرمایند برای عبور از مشکلات نیازمند حماسه داریم یعنی یک حرکت جهادی. به یک حرکت پرشور نیازمندیم تا از این مقطع عبور کنیم.

برطرف شدن مشکلات جامعه با افزایش اعتماد محقق می شود

رئیس سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: جامعه در صورتی می تواند بر مشکلات فائق شود که جامعه به هم اعتماد داشته باشد و حس همبستگی در جامعه وجود داشته باشد؛ به همدیگر حس ظن داشته باشند، فضای همکاری و تلاش مشترک در جامعه برقرار باشد؛ اگر بدبینی، کدورت، برخوردهای آزار دهنده وجود داشته باشد عملا سبب می شود هیچ حرکتی در جامعه موفق نشود؛ اینکه رهبری می فرمایند از اختلاف دست بردارید یعنی با اختلاف هیچ کاری پیش نمی رود.

وی ادامه داد: اختلاف عملا توفیق را از ما گرفته است؛ مجلس با دولت درگیر است، دولت با نخبگان و بخش های مختلف با همدیگر. ما به یک زیر ساخت نیازمندیم که اصلاح نظام اداری است. تا زمانی که از فساد جلوگیری نشود و نظام اداری اصلاح نشود حماسه اقتصادی شکل نمی گیرد. آفت حماسه اقتصادی ناسلامتی و فساد فضای اداری است. بعد هم تفکر، برنامه بریزی و قانونمندی از نکات اصلی است که اگر محقق شود می توان جهاد اقتصادی را شکل داد.

حجت الاسلام پورمحمدی یادآور شد: آنچه معلول است جهاد سیاسی توسط همه ما باید شکل بگیرد ولی جهاد اقتصادی باید توسط یک دولت با برنامه، با فساد مبارزه کند، برنامه محور باشد، تعقل محور باشد، مشورت پذیر باشد، جسارت عملی داشته باشد تا بتواند جهاد اقتصادی در کشور را سامان دهد و آن هم معلول حماسه سیاسی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که نظر شما راجع به سیاست های آقای هاشمی چیست، گفت: اگر سیاست گذشته منظور شما است که دوره اش گذشته است و اگر منظور سیاست های اخیر باشد که ایشان نظر ویژه ای در مسایل اقتصادی و سیاسی به جز آنچه رهبری می فرمایند ابراز نمی کنند؛ آنچه برای ما مهم است نظر مقام معظم رهبری است و ما ملزم به اجرای این نظرات هستیم.

به نفع هیچ کسی کناره گیری نمی کنم

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر هاشمی وارد انتخابات شود شما کناره گیری می کنید، اظهارداشت: برای چه کناره گیری کنم. انتخابات آزاد است و ما هم کار خود را می کنیم. البته آقای هاشمی چند بار اعلام کردند که کاندیدا نخواهند شد و ما بنا را بر این می گذاریم ولی اگر وارد عرصه شد ما هم تلاش خود را می کنیم.

حجت الاسلام پورمحمدی درباره تعدد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت ریاست جمهوری فعلی پایان یافته است؛ افرادی که می توانند، تجربه دارند سابقه دارند و می دانند موفق می شوند باید خود را عرضه کنند تا جامعه قدرت انتخاب داشته باشد، بنده در عرصه های مختلف کار کردم، گسترده ترین حوزه مدیریت یعنی در وزارت کشور فعالیت کردم. حس می کنم مسایل کشوررا می شناسم. با قوت ها و ضعف ها آشنا هستیم. طبعا باید خود را در معرض بگذارم تا مردم انتخاب بهتری داشته باشند. به هر حال ما انباشته و اندوخته هایی داریم که باید آن را در معرض انتخاب مردم بگذاریم.

ارائه برنامه طی چند روز آینده

رئیس سازمان بازرسی کل کشوردر پاسخ به این سوال که برنامه شما برای بازسازی اقتصاد کشور چیست، گفت: اقتصاد یک اصل دارد که اعتماد سازی است. الان بی اعتمادی حاکم است و باید قدم اول ما اعتماد سازی باشد. قدم بعدی برنامه داشتن است و قدم بعدی تخصص گرا و قدم بعدی اجرای این برنامه است. الان مشکلات عمده اقتصادی فرمول های روشنی دارد و اغلب اقتصاد دانان نظر واحدی دارند و کسی باید برسر کار بیاید که توانایی اجرای این فرمول ها را داشته باشد.

وی افزود: بنده از سال های قبل با اقتصاددانان مختلف جلسات منظم داشتم و از نظرات آنان خبر دارم. در همین استان البرز چندین بار با فعالان اقتصادی، اعضای اتاق بازرگانی و… جلسه داشتم؛ با دغدغه اقتصاددانان و فعالان اقتصادی و مدیریتی کشور آشنا هستم؛ خودم هم در دولت و دستگاه قضایی بودم و به صورت جدی و ریز در این فضاها حضور داشتم طی چند روز آینده برنامه های خود را ارائه خواهم کرد؛ در بخش های اقتصادی نیز از نظرات فعالان و نخبگان و صاحب نظران نیز استقبال می کنیم؛ از طلاب و جوانان خواهش می کنم که برنامه های افراد مختلف را مطالعه کرده و بر آنان مسلط باشید تا سایرین را راهنمایی کنند.

مهمترین رسالتی که دولت آینده باید بر عهده بگیرد کنترل تورم و گرانی است

وی در واکنش به یکی از حاضران که می گفت درباره گرانی فکر اساسی کنید، تورم را دغدغه بسیار جدی دانست و گفت: حل معضلات این حوزه امروز دست ما نیست. سازمان بازرسی مسئول بخش خصوصی وگرانی و تولید نیست. ما هیچ مسئولیت و رسالتی برای گرانی و بخش خصوصی نداریم و ما ناظر بر دولت هستیم. مهم ترین رسالتی که دولت آینده باید بر عهده بگیرد کنترل تورم و گرانی است. این اصلی ترین رسالت است؛ در کنار آن باید با قوت به مسئله تولید سامان دهد. الان مشکل تولید مشکل جدی و گریبانگیر کشور است. اگر به تولید بیافزایم می توانیم کنترل تورم را تحقق ببخشیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا شما برای تصمیم تان برای ورود به عرصه انتخابات جدی هستید، اظهارداشت: ظاهرا آمده ایم به این صحنه تا خدمتی از دست مان بر بیاید انجام دهیم و با کسی تعارف نداریم.

وی همچنین درباره رد صلاحیت کاندیدای جریان انحرافی گفت: برخی خبرها حکایت از آن دارد افراد منتسب به جریان انحرافی تایید صلاحیت نخواهند شد ولی ما عالم به غیب نستیم و باید منتظر باشیم که چه می شود.

حجت الاسلام پورمحمدی در پاسخ به این سوال که ملاقات شما با صدام چه موقع بود گفت: من دو ملاقات داشتم با صدام یکی سال ۷۴ و دیگری سال ۷۶ برای مسایل کلی روابط بین دو کشور بود؛ همچنین موضوع اسرا و فشارهایی که صدام روی حوزه علمیه عراق آورده بود، من در دو سفر به عراق با رئیس جمهور عراق جلسه داشتم که این مسایل را مورد بررسی قرار دادم. طولانی ترین مذاکرات بین مسئولین جمهوری اسلامی و مسئولان آن زمان عراق را بنده داشتم.

شکست تحریم ها با دیپلماسی توانمند

وی درباره برنامه هایش برای دور زدن تحریم ها که سوال یکی از حاضران بود، اضافه کرد: با تحریم اول باید هوشمندانه تعامل کرد؛ باید اجازه تشدید تحریم را ندهیم. دوم باید در داخل توان ملی را افزایش دهیم تا تحریم کننده را از ادامه تحریم مایوس کنیم و کارد تحریم را کند کنیم. سوم با دیپلماسی توانمند بنیان های تحریم را با شکست مواجه کنیم این مسیر زمان بر است ولی این طور نیست که در مقابل تحریم ها نمی توانیم کاری کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که سیاست خارجی شما چگونه خواهد بود، گفت: بر اساس آنچه رهبری فرمودند مبنی بر عزت، قدرت و مصلحت است؛ با دشمنان قاطع و هوشمندانه خواهیم ایستاد و در مقابل غیر دشمنان سعی می کنیم جبهه تازه ای علیه ما باز نشود و اگر ائتلافی وجود دارد با آن مبارزه کنیم.

فردی پرسید اگر آقای احمدی نژاد از نظر شورای نگهبان تمکین نکرد و درصدد آشوب بود چه باید کرد که رئیس سازمان بازرسی در پاسخ گفت: انشاء الله این طوری نمی شود. کشور صاحب دارد و ما نیز نگران نیستیم.

هزینه های تبلیغاتی من مردمی است/ اگر به دولت راه پیدا کردم هزینه های انتخاباتی را شفاف خواهم کرد

وی در پاسخ به این سوال که هزینه های تبلیغاتی شما از کجا تامین می شود، افزود: هزینه های تبلیغاتی ام از شما مردم تامین می شود. بحمدالله همه کمک می کنند. ما هیچ منبعی نداریم و اعلام کردیم هر که ما را قبول دارد هزینه های ما را تامین کند. امروز آنقدر جوانان شب تا صبح با هزینه های شخصی خود کارهای قابل توجهی می کنند. اگر خدا بخواهد رزق و روزی برساند می رساند. البته ما در نظام انتخاباتی یک مشکل اساسی روی منابع انتخاباتی داریم که در وزارت کشور این موضوع را تعقیب کردیم ولی اجازه داده نشد آن را به سرانجام برسانم ولی اگر به دولت راه پیدا کردم حتما نظام انتخاباتی و هزینه های انتخاباتی را شفاف خواهم کرد.

حجت الاسلام پورمحمدی درباره ریشه کن کردن فساد در دستگاه اجرایی تصریح کرد: مهمترین مسئله برای مبارزه با فساد اقتصادی سیستم سازی اداری است و تا نظام اداری اصلاح نشود ما نمی توانیم با فساد اقتصادی مبارزه کنیم. من برای این موضوع طراحی خوبی کردم که اعلام خواهم کرد و تجارب خوبی در این خصوص دارم. به دولت هم بارها توصیه کرده بودم ولی توجه ای به توصیه های ما نشد. در این فساد سه هزار میلیاردی به رئیس کل بانک مرکزی گفتیم به ما گزارش دهید ولی گفتند که گزارش ندارند و باید تحقیق کنند. سوال کردیم چگونه نزدیک به سه هزار میلیارد دلار در بانک های داخلی منتقل شد ولی کسی متوجه نشد؟ !

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: دولت باید با سیستم سازی جلوی فساد را بگیرد که این راه اصلی مبارزه با فساد است و اصلی ترین مسیری است که باید بپیماییم. تا نظام اداری و نظام اقتصادی از فساد مبرا نشود ما قدرت حماسه اقتصادی را نخواهیم داشت که این موضوع برای من روشن است.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت کسب رای لازم در انتخابات برنامه ریزی فرهنگی چگونه خواهد بود گفت: من مجری برنامه های فرهنگی شورای عالی انقلاب فرهنگی و رهبری می شوم. دولت باید نقشه های فرهنگی را خوب اجرایی کند که ما ملتزیم آن را با دقت تعقیب کنیم.

همچنین در این مراسم که با حضور علما، طلاب حوزه علمیه و نمایندگان اصناف برگزار شد، حجت الاسلام و المسلمین کازرونی امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان البرز نیز حضور داشت.