به گزارش پارس به نقل از فارس، غلامحسین دهقانی سفیر و معاون نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک، در جلسه مجمع عمومی این سازمان که در خصوص عدالت کیفری بین المللی برگزار شده بود، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است که تنبیه متجاوزان و مرتکبان جنایات فجیع بین المللی صلح و امنیت بین المللی را تقویت کرده و صلح و آرامش ملت های جهان را در پی خواهد داشت.

سفیر و معاون نماینده دائم کشورمان خاطر نشان کرد، البته هیچ دادگاه جنایات جنگی ظرفیت و قابلیت جایگزینی سیستم قضائی کشورها را به دلایل متعدد ندارد و از طریق سیستم قضائی داخلی کشورها، حاکمیت قانون در جامعه می تواند محقق شود و تعقیب، محاکمه و مجازات جنایتکاران بهتر انجام می شود. دادگاه های بین المللی در صورت بیطرفی و استقلال می توانند نقش مکمل داشته باشند.

دهقانی تصریح کرد: در بین انواع جرائم و جنایات بین المللی، تجاوز به عنوان مادر و منشاء همه جنایت ها شناخته می شود و دادگاه کیفری بین المللی باید با این موضوع برخورد کند.

وی افزود: برخورد با تجاوز می تواند تلاش ها برای مبارزه با فرار از مجازات را تقویت کرده و کل شاکله حقوق و روابط بین المللی را تحت تاثیر قرار دهد.

دهقانی ادامه داد: اولین کنفرانس بازنگری اساسنامه دیوان کیفری بین المللی تلاش کرد تا تعریفی از جنایت تجاوز ارائه دهد، هرچند این امر با مقاومت برخی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل برای فرار از مسئولیتشان مواجه شد، ولی اقدامی بود که بدون تردید به این کشورها یاد آوری می کند اقدام آنان به تجاوز یا تهدید به کاربرد زور بر علیه دیگران بدون مجازات باقی نخواهد ماند.

وی با تاکید بر اینکه تجاوز مهمترین جنایت و نگرانی بین المللی محسوب می شود، اضافه کرد: تا زمانیکه دادگاه های بین المللی از جمله دادگاه کیفری بین المللی نتوانند مرتکبین جنایت تجاوز را تعقیب و مجازات کنند، کسی نمی تواند مطمئن شود که یک دادگاه کیفری بین المللی موثر وجود دارد.

سفیر و معاون نماینده کشورمان افزود: بدون شک واکنش فوری و مناسب جامعه بین المللی از عوامل موثر در جلوگیری از اقدام به تجاوز در عرصه بین المللی می باشد. در این رابطه همواره این سئوال در ذهن ایرانیان وجود دارد که چرا اقدام به تجاوز و جنایات صدام حسین و حامیان آن علیه جمهوری اسلامی ایران در طول ۸ سال جنگ تحمیلی بدون مجازات باقی ماند و بر این اساس برخی کشورها باید از گذشته درس بگیرند و متجاوزان باید بدون ملاحظات سیاسی به دادگاه سپرده شوند.

دهقانی در پایان ضمن اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از برقراری دادگاه ویژه مربوط به جنایت هایی مانند نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت، جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد عدالت کیفری بین المللی را فرصت مناسبی برای بحث و تبادل نظر برای درس گرفتن از تجربیات گذشته و تقویت روند رسیدگی عادلانه، غیر سیاسی و بیطرفانه نسبت به مجازات همه جنایتکاران از جمله آمران و عاملان عمل تجاوز دانست.