به گزارش پارس به نقل از تابناک، دو ماه از سال سی و پنجم انقلاب اسلامی گذشته است و فضای سیاسی کشور روز به روز انتخاباتی تر می شود. در این روز، حسن روحانی هم که از مدت ها پیش قصد کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری را کرده بود در همایشی با حضور فرزندان هاشمی رفسنجانی رسما اعلام کاندیداتوری کرد تا دولت راستگویان را بر سر کار آورد، مشخص است که منظور وی از دولت راستگویان در تقابل با چه دولتی است! اما به هر حال کاندیداتوری وی هم برای وی کم هزینه نبود و برخی از رسانه های اصولگرا در همین روز نخست بر وی تاختند و نوشتند که امیدواریم که بلایی که روحانی سر حقوق هسته ای ایران آورد، سر خود ملت نیاورد.

دیگر کاندیدای جدیدالورود به فهرست کاندیداهای ریاست جمهوری به احتمال زیاد علی رضا زاکانی است، وی اگر چه گفته است در حال فکر کردن است، اما همایش امروز جمعیت رهپویان و اعلام حمایت های ضمنی و صریح از زاکانی باعث شد که اکنون وی را جدیدترین کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بدانیم! کاندیدایی که احتمالا قل دوم، ائتلاف ۱+۲ است.

اما در روزی که رئیس جمهور با تفسیر سخنان رهبر انقلاب، اظهار داشت که هیچکس حق ندارد سخنان رهبری را تفسیر کند، آیت الله کعبی از اعضای شورای نگهبان در گفت و گو با برنامه دیروز، امروز، فردا، درباره رجل سیاسی و مذهبی گفتک رجل مذهبی کسی است که اسلام را بشناسد و آن را به انحراف و التقاط نیامیزد؛ واستفاده از این دو تعبیر یعنی التقاط و انحراف کافی بود که بگوییم اولین موضع یکی از فقهای شورای نگهبان در مورد صلاحیت مشایی به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری چیست.

نکته جالب اینکه باید گفت در ماه های اخیر وضعیتی به وجود آمده است که باید گفت ماه های آینده ماه های سخت شورای نگهبان است. چرا که افرادی مانند سید احمد خاتمی خواهان رد صلاحیت رحیم مشایی هستند. آیت الله مصباح از رد صلاحیت سران اصلاح طلبان می گوید و دولتیان از رد صلاحیت قالیباف می گویند! این احراز صلاحیت هم کار سختی است!

اما ساعات گذشته، ساعات وعده های انتخاباتی بود! رئیس جمهور در آخرین ماه های ریاست جمهوری اش در سمنان همچون هشت سال گذشته وعده داد و از تلاشش برای دادن ۲۵۰ هزار تومان در ماه به عنوان یارانه خبر داد که با آن مخالفت شده است. وی دوباره سراغ جنگل ها و مراتع هم رفت و خواستار سهیم شدن مردم در این دو مقوله شد! همچنان که قرار بود در این چهار سال نفت بر سر سفره ها بیاید. اما نه نفتی بر سر سفره ها آمد که نان آنها هم از سفره ها رخت بر بست.

اما به جز رئیس جمهور هم امروز قالیباف هم وعده انتخاباتی داد و اعلام کرد که به عنوان خدمت گزار مردم با اطمینان می گویم که در همین شرایط سخت و تحریم، نا به سامانی های اقتصادی کشور در کمتر از دو سال قابل ساماندهی است.

حسن روحانی هم وعده انتخاباتی داد: گفتمان من نجات اقتصاد، احیای اخلاق و تعامل با جهان خواهد بود. من دولت راستگویان و درستکاران را تشکیل خواهم داد.

اما همه سخنان رهبر انقلاب به نوعی در سال ها و ماه های اخیر اگر چه به نوعی تفسیر شده است، اما هیچگاه این گونه نبوده است که یک مفهوم مورد نظر رهبری را در قامت یک نفر تعریف کنند که به لطف نزدیکی به زمان انتخابات این اتفاق هم افتاد و محمد هاشمی، حماسه سیاسی را به ورود آقای هاشمی به عرصه انتخابات دانست!

وی در این باره گفت: تحلیل برخی از خلق حماسه سیاسی در سال ۹۲ حضور آقای هاشمی در کسوت نامزدی است. حتی عده ای بر این اعتقاد بودند که در سطوح بالا توافقاتی برای نامزدشدن آقای هاشمی انجام شده و دلیل نامگذاری امسال نیز با نام حماسه سیاسی همین موضوع است. وی تصریح کرد: درحقیقت این افراد که تعدادشان بسیار هم است، بر این اعتقادند که خواسته رهبری برای حماسه سیاسی با نامزدی هاشمی در انتخابات محقق می شود. این اظهارنظری بود که از جانب مردم، به صورت های متفاوت، در سطح کشور بیان می شد.

اما از آن سو آیت الله مصباح یزدی رییس یک موسسه آموزشی در قم هم به اصلاح طلبان خرده گرفت و هم به اصولگرایان و گفت: امروز شانس برنده شدن با اصلاح طلبان نیست آنها در موقعیتی هستند که چه کسی را انتخاب کنند که رد صلاحیت نشود، سران آنها که قطعا رد صلاحیت می شوند از این رو به دنبال فردی هستند که سابقه نسبتا خوبی داشته و رأی بیاورد اما بعید است که مردم به آنها اقبال داشته باشند.

مصباح یزدی تصریح کرد: اگر همه اصولگرایان کابینه تشکیل می دادند و همه می دانستند که این کابینه اصولگرایان است وحدت اصولگرایان در مقابل رقبا حفظ می شد، این ایده آل است این که همه اصولگرایان بنشینند و نفر واحدی را انتخاب کنند هر چند شدنی نیست. او افزود: حتی همان سه نفری که ابتدا با هم ائتلاف کردند بنده معتقدم که در عمل هیچ کدام از آنها با هم نمی سازند.