به گزارش پارس به نقل ازایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این مقام آمریکایی که نام خود را فاش نساخت گفت: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در نشست گروه مرکزی به اصطلاح دوستان سوریه در شهر استانبول حضور پیدا خواهد کرد.

مذاکرات گروه ۸ روز چهارشنبه طی ضیافت شامی در شهر لندن آغاز شد و قرار است امروز (پنجشنبه) به پایان برسد.

این مذاکرات همچنین نخستین فرصت برای وزیران گروه ۸ است تا به طور رو در رو در خصوص مذاکرات آلماتی درباره برنامه هسته ای ایران بحث کنند. وضعیت کشورهای میانمار٬ سومالی٬ و مساله امنیت سایبری و به کارگیری خشونت در منازعات از دیگر موضوعات مورد بحث در نشست گروه ۸ خواهد بود. تنش های اخیر در شبه جزیره کره نیز از مباحث اصلی مورد طرح در این نشست است.

همچنین در نشست گروه ۸ متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کانادا و روسیه تهدیدهای کره شمالی نیز در دستور کار خواهد بود.

انتظار می رود انگلیس خواهان کمک های بیشتری به مخالفان سوریه شود اما تغییر عمده ای در سیاستگذاری های خود نخواهد داشت.

رهبران ائتلاف ملی سوریه در حاشیه نشست گروه ۸ حضور داشتند و انتظار می رفت تا با آن دسته از وزرای امور خارجه که خواهان ملاقات آنها هستند، مذاکره کنند.

سایت شبکه الجزیره نیز گزارش داد، نمایندگان مخالفان سوریه نسبت به نتایج رایزنی هایشان با وزیران گروه ۸ در لندن اظهار خرسندی کردند چرا که به برگزاری کنفرانس دوستان سوریه در ۲۰ آوریل در استانبول منجر شد.

مخالفان سوری

جورج صبره، رئیس شورای ملی سوریه اعلام کرد که هیات مخالفان در دیدارهای خود به بررسی اوضاع فاجعه آمیز سوریه پرداخت و نسبت به افزایش حمایت های انگلیس ابراز رضایت کرد.

همچنین سهیر الاتاسی، معاون رئیس ائتلاف ملی گروه های انقلابی اعلام کرد که مخالفان به بررسی راه هایی پرداختند که به دولت غسان هیتو، نخست وزیر موقت مخالفان قدرت بیشتری در زمینه همکاری با انگلیس و جامعه جهانی می دهد.

مخالفان بار دیگر تجهیز به انواع سلاح ها را برای براندازی نظام بشار اسد، خواستار شدند.

اعضای مخالفان سوریه در جریان ضیافت ناهاری که پیشتر برگزار شد، اظهار داشتند که خواهان کمک های انسان دوستانه بیشتری هستند و جان کری در مقابل بیان کرد که مهم است تا اپوزیسیون سوریه سازمان یافته تر عمل کند.

همچنین ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه ای که پس از این مذاکرات منتشر شد، گفت: انگلیس متعهد به یافتن یک راه حل سیاسی برای بحران سوریه است.

وی تاکید کرد: ما در خصوص کمک های بیشتری که انگلیس می تواند برای نجات جان انسان ها در سوریه ارائه دهد و اینکه ما چطور می توانیم با یکدیگر در خصوص تضمین رساندن حمایت ها به موثرترین شکل ممکن همکاری کنیم، بحث کردیم.

ویلیام هیگ٬ پس از این دیدار در بیانیه ای اعلام کرد که انگلیس به یافتن راه حل سیاسی برای بحران موجود متعهد است.

درباره مباحث نشست با اپوزیسیون سوریه در این بیانیه آمده است: درباره کمک های بیشتری که انگلیس می تواند برای نجات جان مردم سوریه انجام دهد و چگونگی همکاری به منظور حصول اطمینان از اینکه کمک ها به شیوه ای موثر ارائه شوند، گفت وگو صورت گرفت.

آمریکا که در تاریخ ۲۸ فوریه اعلام کرد، برای نخستین بار به شورشیان سوری کمک های غیرکشنده ارائه می دهد تاکنون از اعطای سلاح به شورشیان سوری خودداری کرده و در ضیافت ناهار نیز به گفته مقام آمریکایی هیچ گونه تعهدی در این زمینه ارائه نداد.

مقام آمریکایی اظهار داشت: جان کری هیچ گونه وعده ای را نداد.

همچنین یک مقام آمریکایی دیگر گفت که در جریان نشست جان کری با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، هیچ نشانه ای در خصوص تغییر موضع مسکو درباره سوریه دیده نمی شد.

مقام آمریکایی تاکید کرد: مطمئنا به نظر نمی رسید که آنها موضع خود را چندان تغییر داده باشند.

وی افزود که مذاکرات جان کری و لاوروف نسبتا کوتاه بوده و انتظار می رفت موضوع جنگ داخلی سوریه از جمله عناوین اصلی مذاکرات ضیافت شام وزرای امور خارجه گروه ۸ در روز چهارشنبه باشد.