به گزارش پارس به نقل از مهر، فریدون عباسی عصر پنج شنبه در حاشیه انعقاد تفاهم نامه همکاری میان استان فارس و سازمان انرژی اتمی ایران در جمع خبرنگاران تاکید کرد: تمامی تجهیزات ساخت راکتور استخری در داخل کشور موجود است و هیچگونه احتیاجی به کشورهای دیگر نداریم.

وی تصریح کرد: امروز ساخت جرثقیل قطبی، نوع بتن، اتاق کنترل و… برای ساخت یک راکتور در داخل کشور انجام می شود.

فارس قطب کشاورزی هسته ای کشور می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به توافق نامه استان فارس و سازمان انرژی اتمی ایران، گفت: فارس قطب تولید محصولات کشاورزی است و در این راستا با توجه به سیاست های جدید سازمان انرژی اتمی در خصوص استفاده از این انرژی در بخش کشاورزی این توافق نامه به انجام رسید.

عباسی تصریح کرد: سیاست ما استفاده از انرژی اتمی کاربرد پرتو و ترویج کشاورزی هسته ای است تا از این راه بتوانیم به نمونه های مقاوم در برابر خشکی و شوری دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: استان فارس به دلیل اینکه از داشتن دریاچه و یا نزدیک بودن به آب های آزاد محرم است پتانسیل ایجاد نیروگاه برای تولید برق ندارد اما با توجه به سوابق فنی و دانش های موجود در این استان توانایی پذیرش راکتور تحقیقاتی کوچک را دارد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به زمان راه اندازی راکتور فارس تاکید کرد: باید توجه داشت که کار تجربی نیاز به آزمایش های قوی دارد، امروز طراحی راکتور روبه اتمام است و ما در انتظار نهایی شدن زمین راه اندازی این راکتور هستیم.

عباسی تصریح کرد: چنانچه اعتبارات به موقع تامین شود و اتفاقی خارج از روند عادی روی ندهد حدود سه تا پنج سال دیگر این راکتور قابل بهره برداری است.

تولید ۱۰۰ دستگاه شتاب دهنده پزشکی در کشور

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توان استان فارس در بخش پزشکی و استفاده هسته ای در این بخش یادآور شد: استان فارس در بحث پزشکی هسته ای از گذشته فعالیت های مختلفی را انجام داده اما در این مباحث اولویت ما ساخت شتاب دهنده های پزشکی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: در حال حاضر ۴۰ دستگاه شتاب دهنده پزشکی در بیمارستان های کشور فعال است که این تعداد باید طی ۱۰ سال آینده به ۱۰۰ شتاب دهنده پزشکی برسد.

عباسی تصریح کرد: شیراز با توجه به وضعیت جذب توریست می تواند در بخش پرتو درمانی نیز فعالیت های خود را توسعه دهد.

وی با اشاره به میزان هزینه های راه اندازی این راکتور در شیراز افزود: ساخت راکتور کاری ملی است که بودجه آن را دولت پرداخت می کند اما در بخش کشاورزی بیشتر منابع مالی استانی است و مزارع نمونه کشاورزی و مراکز علمی را استان باید با سازمان هماهنگ کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران یادآور شد: در بخش تابش دهی گاما نیز بدون دریافت هزینه آن را در اختیار متقاضیان قرار می دهیم.

عباسی تاکید کرد: راکتور در حال طراحی برای تامین سوخت مجتمع صفحه ای از نوع استخری آب سبک با توان ۱۰ مگاوات است و توان تولید رادیو دارو و در صنایع سوخت هسته ای قابل استفاده است.