به گزارش پارس به نقل از مهر از نیشابور، منوچهر متکی عصر چهارشنبه در جمع گروهی از مردم نیشابور در تکیه ابوالفضلی این شهر، اظهار کرد: به روسای قوای قضایی و اجرایی پیشنهاد دارم برای مقطعی از مردم بخواهند هر کس رشوه داده است اگر اعلام کند در امان است و بعد ببیند چه اتفاقی می افتد.

این کاندیدای ریاست جمهوری افزود: در این باره نمونه زیاد جمع آوری کرده ام برای مثال تولید گری که ۲۵ سال لوازم الکتریکی تولید می کرده با کسی که شبیه تولید او کالایی چینی با مارک پایین تر آورده به مشکل و دادگاه خورده است، کار به جایی رسیده که مجبور می شود ۷۰ هزار دلار در پارک به نماینده محکمه بپردازد و تازه رشوه گیرنده شروع به شمارش پول ها می کند که ببیند درست است یا نه.

متکی تصریح کرد: حمایت از تولید، دادن یک برگ مجوز نیست، باید یک پروسه و فرآیند برای حمایت از تولیدگران تعریف شود.

وی بیان کرد: بررسی ها در علل موفقیت اقتصادی کشورهای پیشرفته نشان می دهد که حداقل ۸۰ درصد اقتصاد آنها دست بخش خصوصی و ۲۰ درصد دولتی است درحالی که در ایران این نسبت برعکس است.

وزیر اسبق امور خارجه با بیان اینکه مقدار نقدینگی در ابتدای دولت نهم ۶۰ هزار میلیارد تومان و اکنون پس از گذشت حدود هشت سال ۵۶۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: این وضعیت سبب شده است به عوض اینکه پول ما در بورس سالم به سمت هدایت برای پشتیبانی از تولید برود به سمت اقتصاد زیرزمینی و دلالی گرایش پیدا کرده است.

متکی به ماجرای مرتضوی مدیرعامل تامین اجتماعی اشاره و تصریح کرد: ماه ها کشور بازیچه قصه این آقا شده بود که آقا مدیرعامل بشود یا نشود.

وی گفت: مشکل تامین اجتماعی در بحث شخص مدیرعامل نیست بلکه امروز تامین اجتماعی یکی از بزرگ ترین مراکز اقتصادی ایران است که هزاران شرکت تولیدی اقتصادی دارد.

کاندیدای ریاست جمهوری با اشاره به اینکه هزاران هزار میلیارد سرمایه مملکت در تامین اجتماعی است، افزود: بنده از خود یکی از اعضای اصلی تامین اجتماعی شنیده ام که بسیاری از این شرکت ها خورده هستند و آن وقت دولت مجبور است به انحای مختلف بودجه برای جبران این ضررها بگذرد.

متکی تاکید کرد: مالکیت دولتی در اقتصاد جواب نمی دهد و باید خیلی از این شرکت ها خصوصی شوند.

وی از نحوه عملکرد بنیاد انتقاد کرد و گفت: بنیاد پهلوی سابق که در جای جای این مملکت اموال دارد بعد از انقلاب اسلامی تبدیل به بنیاد علوی شد ولی اسما شد، آیا رسما هم شد، نظام علوی یعنی اگر مالی به ناحق وارد شود باید به جای اصلش برگردد، الان صدها هزار هکتار زمین های زراعی، باغات و واحدهای مسکونی و تجاری مردم در این بنیاد است، اموال این بنیاد زمان پهلوی به زور و کلاه برداری از مردم گرفته شده است، حال اگر مردم بخواهند مطالبه کنند، می گویند اگر سند می خواهید باید پولش را به قیمت روز بدهید.